گزارش جام‌جم از برنامه تلویزیونی «زنان قصه ما»

حکایت زنان نان‌آور

برنامه تلویزیونی «زنان قصه ما» که از شبکه پنج پخش می‌شود، روایتگر داستان زندگی زنانی است که همسرانشان را از دست داده‌اند، اما این مساله باعث نشده توکل و امید را فراموش کنند. آنها مقابل مشکلات زندگی زانو نزده‌اند، بلکه سعی کرده‌اند با غلبه بر سختی‌های زندگی، خودشان نان‌آور خانه باشند و زندگی خود و فرزندانشان را آبرومندانه اداره کنند. حتی برخی از آنها پا را فراتر گذاشته و با راه‌اندازی یک کارگاه کوچک سفره‌ای پهن کرده و به زندگی دیگر زنانی که مشکل امرار معاش دارند، کمک کرده‌اند.
کد خبر: ۱۰۸۵۶۴۵
حکایت زنان نان‌آور

این افراد که به عنوان زنان کارآفرین شناخته می‌شوند، به اقتصاد سرزمین ایران کمک می‌کنند. به همین دلیل شبکه پنج در قالب برنامه زنان قصه ما به روایت زندگی این زنان می‌پردازد تا الگویی برای دیگر زنان ایران‌زمین باشند. این برنامه به تهیه‌کنندگی نوید محمودی تولید و پخش می‌شود و فریبا کوثری به عنوان راوی روبه‌روی این زنان می‌نشیند. زنان قصه ما هر شب ساعت 22 از شبکه پنج سیما روی آنتن می‌رود.

خط بطلان بر تصورات اشتباه

محمدباقر تورنگ، قائم مقام مدیر شبکه پنج و سرپرست گروه کودک و خانواده این شبکه، درباره شکل‌گیری برنامه زنان قصه ما به جام‌جم گفت: متاسفانه گاهی این تصور در میان مردم وجود دارد که وقتی زنان سرپرست خانواده شوند حتما با مشکلات عمده‌ای رو به رو می‌شوند و نمی‌توانند خیلی از کارها را پیش ببرند، اما برخی از زنان سرپرست خانوار نشان داده اند این تصور کاملا اشتباه است و با پشتکار می‌شود کارهای جالبی انجام داد.

وی ادامه داد: حتی این زنان باری هم از روی دوش کمیته امداد برداشته‌اند و با گرفتن یک وام، کارگاهی شکل داده و سفره‌ای برای بقیه پهن‌کرده‌اند و از پنج نفر به بالا را هم در کارگاه‌هایشان تحت پوشش قرار داده‌اند.

قائم‌مقام مدیر شبکه پنج در پاسخ به این سوال که بتازگی تب انتخاب بازیگران به عنوان مجری زیاد شده، آیا شما هم با این هدف فریبا کوثری را به عنوان مجری برنامه انتخاب کردید، تصریح کرد: من دلیل انتخاب بقیه را نمی‌دانم، اما خانم کوثری در برنامه قصه زنان ما، مجری نیست، بلکه روایتگر قصه زنان سرپرست خانوار است؛ به کارگاه‌هایشان رفته، صحبت کرده و راوی داستان زندگی آنهاست. خوشبختانه لحن مهربان این خانم، باعث ارتباط خوب با مهمان برنامه شده است. ضمن این که ما از روز اول به خانم کوثری به چشم مجری نگاه نکردیم و چنین توقعی هم نداشتیم.

تورنگ اشاره کرد: اتفاقا به مرور هم از انتخاب خودمان رضایت بیشتری پیدا کردیم، زیرا خانم کوثری ارتباط بسیار خوبی با مهمانان برقرار کرده و آنها هم با او خیلی راحت هستند. در واقع ارتباط این خانم با مهمانان همدلانه است. پیام‌های مردمی هم نشان می‌دهد از این برنامه استقبال کرده‌اند و ما هم تلاش می‌کنیم با پرداخت به زندگی این زنان نشان بدهیم با توکل، همت و پشتکار می‌توان در زندگی به موفقیت رسید.

گفت‌وگوهای صمیمانه

نوید محمودی، تهیه‌کننده درباره تولید این برنامه توضیح داد: طرح این برنامه به یک سال پیش برمی‌گردد. کمیته امداد حضرت امام(ره) با حمایت و دادن وام به زنان سرپرست خانواده باعث شد زنان کارآفرین نه‌تنها صاحب شغل شوند، بلکه تعدادی دیگر را هم تحت پوشش خودشان قرار بدهند. ما در قالب برنامه «قصه زنان ما» به فراز و نشیب‌های زندگی زنان سرپرست خانوار می‌پردازیم تا الگویی برای دیگر زنان جامعه باشند.

وی ادامه داد: سعی کردیم یک بازیگر را به عنوان راوی برنامه انتخاب کنیم تا قالب گفت‌وگوها صمیمانه باشد. ضمن این که در فواصل گفت‌وگو هم مستندهای ساخته شده از زندگی این زنان را پخش می‌کنیم. پرونده زنانی را که کمیته امداد در اختیارمان گذاشته بود یا به شکل شفاهی از اطرافیان شنیده بودیم، بررسی و آنها را انتخاب و به برنامه دعوت کردیم.

محمودی درباره انتخاب فریبا کوثری عنوان کرد: اگر قرار بود مجری انتخاب کنیم، حتما گفت‌وگو برای مهمانان سخت می‌شد، اما وقتی به آنها می‌گفتیم که قرار است روبه‌روی یک بازیگر سینما بنشینند، راحت‌تر برخورد می‌کردند و آرامش بیشتری داشتند.

جسارت نمی‌کنم!

فریبا کوثری درباره پذیرش اجرای این برنامه گفت: واقعا هدف من در این برنامه اجرا نبود، حتی نسبت به کار مجریان خوب جسارت نمی‌کنم. من در برنامه قصه زنان ما به عنوان یک شنونده حضور دارم و کار حرفه‌ای اجرا را انجام نمی‌دهم. وقتی این برنامه به من پیشنهاد شد، کلیت آن را دوست داشتم. زندگی زنانی که چطور سختی‌ها را پشت‌سر گذاشته و حالا خودشان علمدار زندگی‌شان هستند، برایم جالب بود.

وی ادامه داد: البته ما به دلیل محدودیت‌ها و خط قرمزها نمی‌توانستیم خیلی از موارد را عنوان کنیم و فقط چکیده‌ای از سختی‌های زندگی این زنان را طرح می‌کنیم. به نظرم نشان دادن این افراد به عنوان زنان کارآفرین، امتیازی است برای دیگر زنانی که شوهرانشان را از دست داده‌اند تا فکر نکنند دنیا به آخر رسیده است، بلکه خودشان می‌توانند زندگی را اداره کنند. این برنامه به چنین زنانی یاد می‌دهد خودشان را دست‌کم نگیرند. وام‌هایی که کمیته امداد در اختیار این زنان می‌گذارد تا سرمایه کسب و کارشان کنند از سر ترحم و صدقه نیست، بلکه کمک می‌کنند تا سکوی پرتاب برای این زنان فراهم شود و چرخ زندگی‌شان را بچرخانند.

کوثری با تاکید بر این که اجرا، کار سختی است، عنوان کرد: وقتی من به برنامه‌ای دعوت می‌شوم، کلیت آن را می‌دانم که قرار است چه سوالاتی از من پرسیده شود، اما سوالات قصه زنان ما در لحظه است و قبل از شروع ضبط برنامه، عوامل در حد سه دقیقه خلاصه‌ای از زندگی زن کارآفرین را به من می‌دهند و بعد باید با آنها صحبت کنم. همین کار را دشوارتر می‌کند. ضمن این که مجریان آقا دستشان هنگام اجرا نسبت به خانم‌ها در خنده و شوخی بازتر است.

به اجرای دوباره فکر نمی‌کنم

فریبا کوثری با اشاره به بازتاب‌های مردمی به خبرنگار ما گفت: مرتب سر ضبط برنامه هستم و به همین دلیل کمتر فرصت می‌کنم با مردم در ارتباط باشم، اما تماس‌های مردمی با شبکه نشان می‌دهد برنامه را دوست دارند. در اکثر برنامه‌های تلویزیونی غیر از «ماه عسل» با اجرای بی‌نظیر احسان علیخانی، از ورزشکاران، هنرمندان، شاعران و... دعوت می‌شود، اما برنامه قصه زنان ما فقط به زنان سرپرست خانوار اختصاص دارد؛ تاکنون برنامه‌ای نداشته‌ایم که به صورت اختصاصی به این زنان بپردازد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر باز هم پیشنهاد اجرا شود، قبول می‌کنید، توضیح داد: نه، اصلا به اجرای دوباره فکر نمی‌کنم، مگر این که برنامه‌ای با محوریت آسیب‌های اجتماعی زنان باشد. من راوی برنامه زنان قصه ما هستم و تجربه خوبی برایم شکل داده است.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها