رئیس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد:

سهم ایران از صادرات جهانی؛ ۳۴ صدم درصد

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: سهم ما از صادرات جهانی ۳۴ صدم درصد است که اگر نفت را از آن جدا کنیم، ۲۴ صدم درصد می‌شود.
کد خبر: ۱۰۸۵۳۰۲
سهم ایران از صادرات جهانی؛ ۳۴ صدم درصد

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صداوسیما، غلامحسین شافعی در بیست و یکمین همایش روز ملی صادرات افزود: با توجه به قابلیت ها و موقعیت های کشور این رقم می تواند بسیار افزایش یابد.

وی با بیان اینکه ارزش هر تن صادرات کشور ما به طور میانگین 341 دلار و ارزش کالاهای وارداتی به طور میانگین هزار و 308 دلار است، افزود: کالاهای صادراتی ما در مقایسه به کالاهای وارداتی دارای ارزش افزوده کمتری است که باید به آن توجه کرد.

شافعی بابیان اینکه در طول چند سال گذشته صنعت ما از نظر فناوری نتوانسته با فناوری های روز دنیا برسد و با آن رقابت کند، افزود: اگر در آغاز هدفمندی یارانه ها سهم صنعت پرداخت می شد بخش تولید ما از این نظر عقب ماندگی نداشت.

وی با بیان اینکه بیشتر کشورهای دنیا عضو سازمان تجارت جهانی هستند، گفت: بنابراین و به طور مثال برخی از کالاهای صادراتی کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی 4 درصد تعرفه می پردازند اما ما باید 20 درصد تعرفه بپردازیم.

شافعی افزود: ما همچنین با بسیاری از کشورهای هدف و کشورهای همسایه خود هنوز قرارداد تجارت آزاد نداریم که باید دولت به این موضوع توجه کند.

وی از هزینه بالای حمل و نقل و کندی آن به عنوان یکی دیگر از موانع صادرات در کشورمان یاد کرد و گفت: همچنین نرخ بهره بانکی و عدم دسترسی به منابع بانکی از مشکلات مهم صادرکنندگان است.

رئیس اتاق بازرگانی، معادن و کشاورزی ایران افزود: سهم مانده تسهیلات بخش صادرات از منابع بانکی در سال 78 حدود 5،4 درصد بود که این سهم در سال 94 به نیم درصد کاهش یافته است که اگر دولت می خواهد صادرات را افزایش دهد به این موضوع توجه جدی کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها