رئیس جمهور ترکیه از راه اندازی دانشگاه D-8 در ایران سخن گفت و تاکید کرد: سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور اسلامی باید توانایی خود را بالاتر از شرایط فعلی ببرند.
کد خبر: ۱۰۸۵۰۵۵
اردوغان: در ایران دانشگاه D-8  را راه اندازی می کنیم

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از آناتولی،رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی اظهاراتی در نشست مطبوعاتی پس از مراسم اختتامیه بیستمین نشست سران هشت کشور اسلامی درحال توسعه در کاخ «دلمه باغچه» استانبول، خواستار توضیح مقامات آمریکایی در مورد نصب تصاویر سرکرده گروه تروریستی پ.ک.ک در رقه سوریه شد.

وی افزود:اما در ساختمان متلعق به تلویزیون دولتی در فرانسه، همین تصویر را گذاشتند و پلیس نیز تنها نظاره گر آن بود. آن را چگونه می خواهید توجیه کنید؟ کجای این قبیل اقدامات همبستگی در مبارزه با تروریسم است؟ اما در زمان گفتگوهای دوجانبه به ما می گویند که "در مبارزه با تروریسم در کنار شما هستیم". اما در واقعیت نیستید، اگر بودید پلیس شما از اینها حمایت نمی کرد. با آزادی تمام در آلمان تظاهرات برگزار می کنند؛ پلیس این کشور هم امنیت آنان را تامین می کند! این اعمال را درست نمی دانیم. از آنان می خواهیم که صادق باشند و زمانی که چیزی از ما طلب می کنند، بدانند که همه چیز متقابل خواهد بود.

رئیس جمهور ترکیه همچنین گفت: میزبان اعضای محترم D-8 از سه قاره مختلف هستیم. گام هایی در راستای آینده بهتر و روشن‌‌تر برداشتیم و اهداف خود را در بیانیه اختتامیه اعلام کردیم. قراردادهای تجاری و گمرکی و همچنین صدور روادید در اولویت اهداف ما قرار دارد. D-8 صرفا یک گروه اقتصادی نیست بلکه می تواند صدای مظلومیت ملت ها در هر گوشه ای از جهان باشد.

وی تاکید کرد:ضمن تقویت همکاری های چندجانبه، استفاده از واحد پول ملی کشورهای عضو را نیز در اولویت قرار داده و در این راستا اتاق مبادلات مشترکی تشکیل خواهیم داد. همچنین در دیدارهای دو جانبه نیز افزایش اعضا را مطرح کردیم. لغو تصمیم گیری‌ها بر اساس اتفاق آرا و جایگزینی سیستم اکثریت نسبی یا اکثریت آرا مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

اردوغان یاد آور شد:در ایران دانشگاه D-8 را تاسیس خواهیم کرد. از همکاری های ایران در این زمینه تشکر می کنیم. به عنوان کشورهای عضو کمتر از حد توان و ظرفیت خود فعالیت می کنیم. حجم تجاری 100 میلیارد دلاری برازنده جمعیت 1.5 میلیارد نفری این گروه نیست. حجم تجارت را افزایش خواهیم داد. از پول ملی برای مبادلات تجاری خود استفاده خواهیم کرد.

وی افزود:اعضای گروه دی 8 در زمینه های زیادی مناسبات تجاری دارند. اعضای گروه با واحد پول خود می توانند به راحتی تجارت انجام دهند. هماهنگی این اقدام نیز در اتاق های مبادلات وابسته به بانک های مرکزی صورت خواهد گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها