چند روز پس از آن که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی نام خلیج فارس را تحریف کرد، موجی در جامعه ایران به راه افتاد که تصویری کوچک از وحدت ملی بود. ایرانیان در هر عرصه‌ای با راه‌اندازی جریان‌های مختلف اظهارات ترامپ را محکوم کردند و در شبکه‌های اجتماعی هم خلیج‌فارس را ترند کردند.
کد خبر: ۱۰۸۴۷۸۷
امواج کاریکاتورها برای خلیج‌فارس

اما این وحدت، تنها در شبکه‌های اجتماعی و عرصه مجازی جریان نداشت. هنرمندان کشورمان هم دست به کار شدند. کاریکاتوریست‌ها دست به قلم بردند و آثاری خلق کردند تا به رئیس‌جمهور آمریکا که روز به روز چهره دیوانه‌تری از خود به نمایش می‌گذارد، نشان دهند حواسش باشد که این خلیج فارس است.

درحالی که کمتر از یک هفته از اظهارات ترامپ می‌گذرد، نمایشگاه کاریکاتور خلیج همیشه فارس در حوزه هنری برپا شده است. این نمایشگاه با ارائه 55 اثر از هنرمندان کاریکاتوریست سراسر کشور از روز دوشنبه 24 مهرماه افتتاح شده است و تا سوم آبان ماه ادامه دارد. در این نمایشگاه، کاریکاتورهایی از هنرمندانی همچون حسن کریم‌زاده، مهناز یزدانی، محمدرضا دوست‌محمدی، داوود کاظمی، محمدصابر شیخ رضایی، بهرام عظیمی، بهمن عبدی، محمود نظری، محمدعلی رجبی، ابوالفضل محترم، مهدی کریم‌زاده، کیارش زندی، ادیک یغوسیان، داریوش رمضانی، علی درخشی، علی میرایی، طاهر شعبانی، فیروزه مظفری، جمال رحمتی، علی پاک‌نهاد، اکبر تراپ‌پور، آروین، حمیدرضا مصیبی، جواد علیزاده، مهدی عزیزی، علی میرایی، علیرضا پاکدل، محمد فیض‌آبادی و افشین سبوکی در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است.

این نمایشگاه فقط در تهران برپا نشده و آثار منتخب کاریکاتوریست‌های کشور با موضوع خلیج فارس در سمنان هم نمایش داده شده است.

سرعت واکنش هنرمندان

محمود نظری، کاریکاتوریست هم دیدگاه خود را درباره برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند خلیج همیشه فارس در گفت‌وگو با جام‌جم بیان کرد: نکته‌ای که درباره این نمایشگاه حائز اهمیت است، سرعت برگزاری‌ است که خیلی سریع با واکنش هنرمندان کاریکاتور همراه شد. نکته دوم در این زمینه، سطح کیفی آثار حضور یافته در نمایشگاه است که به اعتقاد من، آن‌طور که دریافت کردم،‌ آثار با کیفیت و خوبی ارائه شد.

وی که دو اثر برای نمایشگاه خلیج همیشه فارس آماده کرده، در پاسخ این که در فضای رسانه‌ای امروز جهان، هنر کاریکاتور از چه منظر حائز اهمیت است، اظهار کرد: تاثیرگذارترین هنر دنیا در عرصه بین‌الملل کارتون و کاریکاتور است؛ چراکه این هنر در یک لحظه می‌تواند یک پیام را به همه زبان‌های دنیا برساند؛ ضمن این که کاریکاتور با طنز گزنده‌ای که دارد، می‌تواند از بُعد تاثیرگذاری مثبت عمل کند. به اعتقاد من، کاریکاتورها همیشه تاریخ‌ساز بودند و همیشه تاثیر خودشان را در جهان گذاشتند.

این هنرمند درباره این که چه پیشنهادی برای گستردگی و تاثیرگذاری بیشتر این‌گونه نمایشگاه‌ها بویژه در فضای بین‌الملل دارد، گفت: هنرمندان این عرصه همت والایی دارند. امیدوارم مسئولان هم نگاه بیشتری به این هنر داشته باشند و بیشتر حمایت کنند. در جبهه فرهنگی سایر کشورها، مدیران هنری خیلی جدی پای کار کاریکاتور هستند، اما مسئولان ما کمی این هنر را سبک می‌شمارند؛ در حالی که باید برایشان مهم باشد تا ما به عنوان هنرمند، هم بتوانیم با واکنش بموقع مقابل هجمه‌های فرهنگی که به کشورمان می‌شود، بایستیم و هم این که در این عرصه پیشرفت داشته باشیم.

پیشنهاد برپایی نمایشگاه های بین‌المللی مشترک

علی پاکدل، دیگر هنرمند کاریکاتوریست که دو اثر در نمایشگاه کاریکاتور خلیج همیشه فارس به نمایش گذاشته است، برپایی این رویداد را چنین ارزیابی کرد: برپایی نمایشگاهی با این موضوع، حرکتی بسیار خوب و بجاست. این اتفاق شاید اطلاع‌رسانی درست به جوامع بین‌المللی و حتی جامعه خودمان و همچنین افشاگری سخنان ترامپ است؛ همان‌طور که تاکید کردم کاریکاتور یک زبان جهانی است و به دلیل این که قابلیت دارد خیلی سریع مفهوم را به مخاطب برساند، همین ویژگی آن در مواقع حساس کمک‌کننده است. در شرایطی که چنین سخنرانی‌ای از سوی ترامپ انجام می‌شود، فکر می‌کنم هنرمندان هم در قبال این اتفاق وظیفه دارند و آن ارائه راست و درست از هنر است.

او اظهار کرد: فکر می‌کنم هماهنگی این کارها چه در فضای نمایشگاهی و چه رسانه و فضای مجازی، می‌تواند پاسخ کوبنده‌ای در برابر یاوه‌گویی رئیس جمهور آمریکا باشد که فکر می‌کنم از خیلی مسائل بی‌اطلاع باشد و جای تعجب هم ندارد؛ چون ایشان تاجر فرش بوده و برای خیلی‌ها هنوز ریاست جمهوری وی قابل قبول نیست. امیدوارم این‌گونه اتفاقات صرفا به برگزاری نمایشگاه‌ها محدود نشود و کارها در مراحل بعدی انتشار پیدا کند.

پاکدل درباره این که چه پیشنهادی برای گستردگی و تاثیرگذاری هرچه بیشتر این‌گونه نمایشگاه‌ها بویژه در فضای بین‌المللی دارد، گفت: پیشنهادم این است که در آینده نمایشگاه‌های گروهی با کاریکاتوریست‌های دیگر کشورها برگزار کنیم؛ یعنی در واقع فراخوانی بین‌المللی به یک سری کشورها که در برخی مسائل با هم مشترک هستیم، بدهیم تا با هم کار کنیم. حتی ورک‌شاپ‌هایی مشترک با هم داشته باشیم تا از این طریق تبادل هنری میان هنرمندان کشورهایی که نقاط مشترک با ما دارند،‌ آن را در یک مجموعه بیاوریم.

ترامپ، رئیس‌جمهور پرتی است

محمدحسین نیرومند، کارتونیست در حاشیه بازدید از این نمایشگاه با بیان این که از وقتی ترامپ در آمریکا بر سر کار آمده، بازار کاریکاتور گرم شده است، اظهار کرد: ترامپ سوژه خوبی برای اهالی کاریکاتور است. او با موضعگیری اخیری که داشت، نشان داد واقعا رئیس‌جمهور پرتی است؛ چرا که نمی داند ملتی پشت مباحثی هستند که مطرح می‌کند.

این کارتونیست با اشاره به برگزاری نمایشگاه خلیج فارس عنوان کرد: این نمایشگاه شامل مجموعه آثاری است که اکثر هنرمندان برجسته کاریکاتوریست و کارتونیست کشورمان در آن حضور دارند. آثار با توجه به حضور استادان این رشته بسیار خوب و با کیفیت بالا ارائه شده است.این کارتونیست گفت: برای آن که این آثار تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد، باید در قالب رسانه‌ها و فضای مجازی و کتاب منتشر شود.

کاریکاتور، خط‌شکن هنرهای تجسمی

علیرضا قزوه یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه بود. او آثار نمایشگاه کاریکاتور خلیج همیشه فارس را عمیق دانست و گفت: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی، حرکت‌هایی بموقع است و جزو توصیه‌های رهبر معظم انقلاب قرار می‌گیرد که تاکید دارند هنرمند باید بتواند واکنش سریع نشان دهد.

مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با بیان آن که کاریکاتور در میان هنرهای تجسمی همچون خط شکن ظاهر شده‌است،‌ اظهار کرد: طی این مدت شاهد خلق آثار نقاشی، هنرهای تجسمی و گرافیکی و کاریکاتور بودیم و کاریکاتور در میان هنرهای تجسمی، خط شکن شده است و آثار خیلی خوبی ارائه می‌دهد. این امر نشان‌دهنده آن است که هنرمندان کاریکاتوریست، با جدیت به صحنه آمده‌اند و پشت انقلاب هستند.

او با اشاره به برگزاری چند نمایشگاه اخیر که با همت مرکز تجسمی حوزه هنری برگزار شده است،‌ گفت: تاکنون یادداشت‌هایی درخصوص این آثار نوشته شده و امید است بزودی تبدیل به کتاب شود. این آثار ماندگار است و از تمام هنرمندان تشکر می‌کنیم. هر یک از این آثار می‌تواند بن مایه یک شعر باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها