نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم بر ضرورت تمرکز کشور بر توانمندی‌های داخلی به جای برجام تاکید دارند

عبور از برجـام

با انجام توافق هسته‌‌ای موسوم به «برجام» یا همان «برنامه جامع اقدام مشترک» میان ایران و 1+5، همچنان بحث‌ها بر سر این توافق باقی است و با اقدامات رئیس‌جمهور آمریکا، این موضوع همچنان سوژه داغ رسانه‌هاست. در این مدت، بارها موافقان و مخالفان برجام، مستنداتی را در مورد نظراتشان ارائه کرده‌اند. با این همه، موضع برجام و عملکرد آن بخصوص در بحث اقتصاد، باعث اختلافاتی میان‌ جناح‌های سیاسی کشور شده است.
کد خبر: ۱۰۸۴۱۸۶
عبور از برجـام

دولت دوازدهم همچنان معتقد است برجام با وجود ضعف‌های موجود، بهترین گزینه برای بهبود شرایط کشور و عبور از تنگناهای ناشی از تحریم‌هاست و از سویی منتقدان نیز معتقدند اگر سیاست کشور تنها متمرکز بر برجام نمی‌شد و در بحث اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید فراوان داشتند، جدی‌تر وارد می‌شدیم امروز شرایط بهتری از نظر اقتصادی داشتیم و می‌توانستیم با تکیه بر توانمندی داخلی، اشتغال و تولید ملی، از بحران‌ها و سنگ‌اندازی‌هایی که آمریکا یا برخی دشمنان منطقه‌ای به دنبال آن هستند براحتی عبور کنیم.

در هر حال به نظر می‌رسد با توجه به اقداماتی که از سوی آمریکا در جریان است و کارشکنی‌های این کشور که هر روز بیشتر می‌شود رفته رفته نگاه‌ها در داخل ایران در حال نزدیک‌تر شدن به یکدیگر است و حامیان برجام هم باید بپذیرند حتی اگر این توافق لغو نشود دیگر نمی‌توان از آن انتظار خاصی داشت.

در این میان نظر قاطع کارشناسان بر این است که تنها راهکار مقابله با بحران‌ها و سنگ‌اندازی‌ها، پیاده‌سازی نقشه راهی چون اقتصاد مقاومتی است چرا که در حوزه اقتصاد تنها نمی‌توان به منابع تک‌محصولی نظیر نفت تکیه کرد، بلکه باید پتانسیل‌های بالقوه صنعت را به حالت بالفعل درآورده و از این طریق، بستر و فرصتی برای صادرات یا سرمایه‌گذاری داخلی ایجاد کرد.

نباید ملت را معطل اجرایی شدن برجام می‌کردیم

 محمود شکری، عضو کمیسیون اقتصادی در ارتباط با مواجهه ایران با بدعهدی‌های طرف غربی در برجام گفت: این که بگوییم برجام دستاوردی نداشته، حرف درستی نیست و حداقل حسن، این بوده که ایران‌هراسی که آمریکا ایجاد کرده بود از بین رفته و دست آمریکا برای دنیا رو شده است.

نماینده تالش با تاکید بر این که البته مسئولان کشور نباید کشور را به دلیل اجرایی شدن توافق برجام تعطیل می‌کردند، افزود: ‌این اقدام نادرستی بود و ما نباید ملت را این همه مدت معطل اجرایی شدن این توافق می‌کردیم و در عوض بهتر بود به داشته‌ها و ظرفیت‌های کشور توجه می‌کردیم.

وی در ادامه گفت: اقتصاد مقاومتی را عملیاتی نکردیم و فقط حرف زدیم و شعار دادیم و این بزرگ ترین ضربه بود که باعث شد به کشور و اشتغال جوانان صدمه وارد شود.

عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به این که تلاش ترامپ برای برهم زدن برجام تاکنون نتیجه نداشته و نخواهد داشت، افزود: تلاش ترامپ در مورد برجام هیچ نتیجه‌ای ندارد و دیگرنمی تواند دنیا را با دروغ‌هایش با خود همراه کند، ‌چون ایران هراسی تمام شده است.

وی با بیان این که باید در شرایط فعلی با رایزنی با اتحادیه اروپا در مورد نحوه اجرای سریع‌تر و بهتر برجام رایزنی کنیم، گفت: باید اعتماد و رابطه با اروپا را حفظ کنیم و دولتمردان کشور در راستای سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور، دیپلماسی قوی تری را به کار بگیرند.

عضو کمیسیون اقتصادی افزود: حرکت و سخنان ترامپ علیه برجام باید وحدت قوا را بیشتر کند تا سه قوه در کنار یکدیگر همراه و همدل باشند و بیشترین ضربه را به آمریکا وارد کنند.

وی یادآورشد به کارگیری ظرفیت‌های کشور و پیگیری اقتصاد مقاومتی می‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد که مردم آن‌را به عینه ببینند.

نباید همه تخم‌مرغ‌هایمان را در سبد برجام می‌گذاشتیم

محسن بیگلری، دبیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: اگر برجام درست اجرا می‌شد، اتفاقات زیادی درحوزه اشتغال و تولید می‌افتاد، ولی متاسفانه آنچه انتظار ما در این حوزه بود، برآورده نشد. نماینده سقز و بانه با بیان این که ما نباید همه تخم مرغ‌هایمان را در سبد برجام می‌گذاشتیم و منتظر این توافق می‌شدیم، افزود: وقتی رهبر معظم انقلاب از سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال صحبت کردند، بحث این بود که به برجام متکی نباشیم و اگر قرار باشد برجام نتیجه ندهد،ما دستپاچه نشویم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه، اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی و توجه به تولید داخلی را از راهکارهای برون‌رفت بن‌بست‌های اقتصادی کشور دانست و گفت: ما باید به دنبال سرمایه‌گذاری داخلی در کشور باشیم، نه این که فقط به دنبال نتایج برجام باشیم چون نتیجه برجام تا الان برای ما قابل قبول نبوده و بهتر است در این زمینه کار خودمان را بکنیم.

این نماینده مجلس افزود: نباید احساس ضعف کنیم که اگر برجام نباشد وضعیت خوبی نداریم. ما باید نشان دهیم بدون برجام هم می‌توانیم بی‌نیاز باشیم و تولید داخلی خود را بدون احتیاج به غرب توسعه بدهیم.

باید به پتانسیل‌های موجود کشور اهمیت بدهیم

هاجر چنارانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این که اقتصاد مقاومتی یکی از ضرورت‌هایی است که رهبر معظم انقلاب در مورد آن تاکیدات فراوانی داشتند، گفت: هرچند باید اقتصاد مقاومتی را در هر شرایطی در کشور اولویت قرار دهیم، اما نباید برجام را نیز ناکارآمد کنیم چون این توافق توانست بسیاری از مشکلات از جمله ایران‌هراسی را از بین ببرد.

نماینده نیشابور با اشاره به این که بارها رهبری تاکید داشتند باید به پتانسیل‌های موجود کشور اهمیت بدهیم، گفت: قطعا در مورد برجام و احتمال برهم زدن آن از سوی ترامپ ما دست و پای خود راگم نمی‌کنیم؛ چون تا اینجا همه جهان و حتی سردمداران غربی به حقانیت ایران پی برده‌اند.

روی داشته‌هایمان سرمایه‌گذاری کنیم

حبیب‌الله دهمرده، نماینده زابل در خصوص نقش توافق برجام در کشور گفت: ما باید روی داشته‌های خودمان سرمایه‌گذاری کنیم و اگر قرار است عاقبت به خیر شویم، راه اصلی و اساسی استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور است.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد اقتصاد مقاومتی و تاکیدات ایشان مبنی بر این که هر جا بر توان خود تکیه کردیم موفق بودیم گفت:‌ نتایج بیانات رهبری را می‌توان در مسائل علمی یا صنایع دفاعی کشور مشاهده کرد و با اتکا به این جملات بود که امروز در بحث توان دفاعی، حرف اول را در منطقه می‌زنیم.

نماینده زابل با تاکید بر این که این روند در مورد مسائل اقتصادی هم می‌تواند جلوه‌گر شود، افزود: در داخل کشور از پتانسیل‌‌های بالقوه‌ای برخوردار هستیم که همین امر می‌تواند ما را از تکیه به دیگران مبرا کند. ضمن این که در طول تاریخ به ما ثابت شده نباید به برخی کشورها تکیه کنیم چون به هیچ وجه قابل اعتماد نبوده و نخواهند بود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی توافق برجام را امتیازی دانست که چهره بسیاری از دشمنان ایران را بر ملا کرد و گفت: البته در این توافق به بسیاری از نیروهای داخلی نیز ثابت شد نباید نگاه به بیرون کشور داشته و به دلیل یک توافق بر زمین مانده فرصت سوزی کرده و زمان را از دست بدهند.

وی با تاکید بر این که باید اول روی داده‌های کشور سرمایه‌گذاری کنیم و سپس با دیگر کشورها وارد مذاکره شویم، افزود: آمریکا و برخی کشورهای غربی هیج وقت برای ایران قابل اعتماد نبودند چون این کشورها بیش از آن که به فکر منافع ایران باشند به دنبال منافع شوم خود هستند و از صفر تا صد هر توافقی را می‌خواهند که منافعشان را تامین کنند.

دهمرده گفت: نباید تمام فرصت‌هایمان را منوط به یک توافق کنیم، بلکه باید به توانمندی‌های درون کشور توجه کنیم چون اگر از درون تقویت شویم تحریم‌ها دیگر بر ما اثری نخواهد گذاشت.

فاطمه امیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها