اکثر مردم دوست دارند درمورد اینکه چقدر دوست‌های زیادی دارند و چقدر آدم اجتماعی‌ای هستند صحبت کنند اما اگر از همین آدمها بپرسید که چند نفر از این دوستان‌شان واقعا به آنها اهمیت می‌دهند، اکثرشان واقعا نمی‌دانند که چه جوابی باید بدهند.
کد خبر: ۱۰۸۳۷۶۵
از کجا بفهمیم که چه کسانی به ما اهمیت می‌دهند؟

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از دیجی‌رو، دنیا جای بزرگی است و همه تلاش خودشان را می‌کنند تا نیازهای خودشان را برطرف کنند. مردم خواسته‌ها وتمایلات متفاوتی دارند و شما قرار نیست همیشه در اولویت آنها باشید و همینطور هرکسی را که می‌بینید و گاهی با او صحبت می‌کنید صرفا دوست صمیمی شما نیست؛ چراکه شاید آنها فقط می‌خواهند اجتماعی باشند و با بقیه معاشرت کنند.

شاید شما هم به این حقیقت برخورده باشید که وقتی در برههٔ سختی از زندگی‌تان به سر می‌برید و به دنبال کسانی می‌گردید که از شما حمایت کنند، می‌بینید که هیچکس را ندارید. اغلب گفته می‌شود که بهتر است دایرهٔ کوچکی از دوستان نزدیک و صمیمی داشته باشید تا اینکه کلی دوست داشته باشید اما خیلی آنها را نشناسید. با تمام این تفاسیر، از کجا باید بفهمید که چه کسی به شما اهمیت می‌دهد؟ در ادامه همراه باشید تا ما راه فهمیدن جواب این سوال را به شما نشان بدهیم.

اول از همه « اهمیت دادن» را برای خودتان معنا کنید

برای اینکه بدانید چه کسی به شما اهمیت می‌دهد باید اول برای خودتان معنی کنید که اهمیت دادن یعنی چه. شاید این بنظر خیلی بدیهی بنظر برسد، اما از آنجایی که افراد مختلف خواسته‌ها و نیازهای متفاوت دارند، معنی اهمیت دادن هم ممکن برای هرکدامشان متفاوت باشد.

آیا شما دوستانی می‌خواهید که از معاشرت با شما لذت ببرند یا وقتی بحثی می‌شود پشت شما دربیایند؟ آیا شما دوستانی می‌خواهید که وقتی ناراحتید کنار شما باشند یا دوستانی میخواهید که بتوانید برای کمک رویشان حساب کنید؟

هیچ جواب درست و غلطی در پاسخ به سوال «دوستی که اهمیت می‌دهد یعنی چه؟» وجود ندارد. اما موضوع این است که اگر شما جواب این سوال را برای خودتان روشن نکرده‌اید، هیچکس با تعریف شما جور در نخواهد آمد و بدین ترتیب هرگز از کسانی که دور و برتان هستند احساس رضایت نخواهید کرد.

با صحبت کردن در گروه‌های کوچک دوستانه شروع کنید

با تعریفی که برای خودتان دارید، اولین قدم می‌تواند این باشد که در جمع کوچک و صمیمی‌ای از دوستان‌تان قراربگیرید.

از هرکدامشان نپرسید که آیا برایشان مهم هستید یا نه! این فقط باعث می‌شود که آنها نگران شوند که شما حس نامطمئنی و شک بهتان دست داده یا خیلی مستاصل شده‌اید. یک گفت و گوی دوستانه راه بیندازید تا بتوانید احساس راحتی بیشتری بکنید.

ببینید چه کسی برای صحبت با شما پیشقدم می‌شود

از تمام کسانی که در آن جمع حاضر هستند چه کسی اول برای شروع گفت و گویی با شما قدم پیش می‌گذارد؟

این موضوع را نباید دست کم گرفت، چراکه هرکسی که در جمع‌های این چنینی سعی می‌کند به طور مداوم با شما در گفت و گو و تعامل باشد، دارد سعیش را می‌کند که بخشی از زندگی شما باشد. او دارد تلاش میکند که در کنار شما باشد و با هم اوقات خوبی را داشته باشید و این‌ها کسانی هستند که واقعا به فکر شما، سلامتی شما و شادی‌تان هستند.

به گفت و گوهایی که دارید توجه کنید

حال وقت آن رسیده که به عوامل اصلی نگاه کنید. آیا از مکالمه‌ای که با دوستان‌تان دارید لذت می‌برید؟ آیا این مکالمات به شدت کوتاه و خلاصه هستند؟ یا اینکه بنظر می‌رسد که یک نفر دوستی شما را نمی‌خواهد بلکه به دنبال چیز یا چیزهای دیگری از طریق شماست؟

این کار آسانی نیست و شما باید تا آنجا که می‌توانید با خودتان صادق باشید. شاید شما خیلی بخواهید یک سری افراد دوست شما باشند و با هم رابطه‌ای فوق‌العاده داشته باشید، اما اگر با هم گفت و گویی خوب ندارید یا به ندرت با هم صحبت می‌کنید، این افراد به احتمال زیاد خیلی به شما اهمیت نمی‌دهند.

دوستان‌تان چه کارهایی برای شما کرده‌اند؟

مردم برای کسانی که بهشان اهمیت می‌دهند پاپیش می‌گذارند و بهشان کمک می‌کنند، به همین راحتی.

به کسانی که وقتی ناراحت بوده‌اید با شما صحبت کرده‌اند، کسانی که از خطوط قرمز خودشان خارج شده‌اند یا خیلی در زحمت افتاده‌اند تا کاری را برای شما انجام دهند، یا کسانی که شما را دعوت به انجام کاری با یکدیگر کرده‌اند فکر کنید.

اگر کسی برنامه‌اش را خالی می‌کند تا با شما وقت بگذراند، نشانهٔ این است که آن شخص به شما اهمیت می‌دهد.

دوستان‌تان از شما چه درخواست‌هایی کرده‌اند؟

روابط خوب ۲ طرفه هستند. اگر شما احساس می‌کنید که واقعا لازم است با دوستان‌تان مهربان باشید و با آنها کمک کنید این واقعا عالی است.

اما راجع به چیزهایی که دیگران از شما درخواست کرده‌اند چه؟ آیا درخواست‌هایشان معقول بوده؟ آیا تا بحال دوستان‌تان از شما درخواستی کرده‌اند که باعث شود شما معذب شوید یا اینکه چیزی خلاف ارزش‌هایتان از شما خواسته‌اند؟ آیا آنها همیشه به شما احترام می‌گذارند یا فقط وقتی کارشان به شما می‌افتد؟

هیچ اشکالی ندارد که دوستان‌مان از ما کمکی بخواهند و درواقع خیلی خوب است که به یک دوست کمکی کنیم. اما آخرین چیزی که می‌خواهیم احتمالا این است که دوستمان ما را در منگنهٔ انجام کاری بگذارد که موجب آزار ما می‌شود یا اینکه دوستانی داشته باشیم که هروقت به ما نیاز دارند ما برایشان محترم و عزیز می‌شویم!

افراد این چنینی دوستان شما نیستند و به شما اهمیتی نمی‌دهند، آنها فقط می‌خواهند به خواسته‌های خودشان برسند و خود واقعی شما هیچ ارزشی برایشان ندارد.

آیا آنها به قول‌هایشان وفادار بوده‌اند؟

اگر شما خودتان قولی داده‌اید یا قراری گذاشته‌اید، بدنیست برگردید و نگاهی بیندازید تا ببینید که کدام یکی از دوستان‌تان به قولش وفادار مانده و در طی این مدت آدم قابل اعتمادی برایتان بوده‌است. چراکه همیشه آدم‌هایی هستند که قول می‌دهند اما چون طرف مقابل برایشان خیلی مهم نیست، آنها هم خیلی به عملی کردن قولشان اهمیت نمی‌دهند و این افراد اصلا شبیه کسانی نیستند که به شما اهمیت می‌دهند!

سفت و سخت باشید و به این گفته که« یه چیزی پیش اومد نشد سر قولم بمونم» گوش ندهید. ما نمی‌گوییم که هیچ اتفاقاتی نیستند که موجب شوند یک قول بهم بخورد و یک نفر نتواند به حرفی که زده عمل کند، چراکه این احتمال وجود دارد، اما خیلی به ندرت و در شرایط خاص نه اینکه هر دفعه دوست‌تان با این جمله خودش را از شکستن قولش مبرا کند.

دوستان‌تان را تشخیص بدهید و از هم جداکنید

شما بالاخره باید تشخیص بدهید که چه کسی به شما اهمیت می‌دهد و چه کسی نه؛ و پس از آن باید کسانی که به شما اهمیت می‌دهند را نزدیک خودتان نگه دارید و کسانی که اهمیت نمی‌دهند را رها کنید.

تمام دوستان‌تان را بسنجید و بررسی کنید. از سختگیری بهشان نهراسید. این احتمال وجود دارد که اگر آنها هرگز به شما اهمیت نمی‌داده‌اند، برایشان مهم هم نخواهد بود که شما آنها را دوست خودتان به حساب نیاورید!

این مسئله اصلا به اینکه شما دوستی‌هایتان را ظالمانه قضاوت می‌کنید ربطی ندارد، بلکه این کار درنظر گرفتن و مشخص کردن کسانی است که در زندگی برایتان مهم‌ترند و شما می‌خواهید آنها را در اولویت قراربدهید چون اگر بدانید چه کسانی به شما اهمیت می‌دهند، دیگر می‌دانید که در هنگام مشکل به چه کسانی باید روی بیاورید، کمک بخواهید و می‌دانید که به چه کسانی می‌توانید اعتماد بی قید و شرط داشته باشید.

از بودن در کنار کسانی که به شما اهمیت می دهند لذت ببرید

وقتی کسانی که به شما اهمیت می‌دهند را پیداکردید، دستتان می‌آید که باید به دنبال چه خصوصیاتی در افراد بگردید. هیچ چیز بهتر از این نیست که شب به خانه برگردید و بدانید که گرداگرد شما را کسانی که بهتان اهمیت می‌دهند فراگرفته‌اند. زندگی برای اینکه تشخیص بدهید چه کسی واقعا هوایتان را دارد خیلی طولانی است و هرچه زودتر بدانید که کدامیک از آدمهای زندگی‌تان چنین خصوصیتی دارند، زندگی برایتان خیلی بهتر و لذتبخش‌تر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها