مسابقه‌های آشپزی در سراسر دنیا از جمله برنامه‌های محبوب تلویزیونی محسوب می‌شوند که نه فقط زنان خانه‌دار، بلکه عموم مخاطبان علاقه و اقبال زیادی به دیدنشان نشان می‌دهند و به شکلی جدی دنبالشان می‌کنند؛ مسابقاتی که علاوه بر جذابیت و دارا بودن عنصر سرگرمی، به جهت نمایش مواد گوناگون غذایی چشم‌نواز و رنگارنگ بوده و در عین حال بعد آموزشی هم دارند. نمونه‌های این مسابقات از گذشته در رسانه ملی هم وجود داشته و بارها شاهد پخش مسابقاتی مختلف در این قالب بوده‌ایم.
کد خبر: ۱۰۸۳۶۰۸
دستپخت یک مسابقه آشپزی ایرانیزه شـده

این شب‌ها مسابقه‌ای موفق به سومین سری پخش خود رسیده است؛ «دستپخت» که با هدف ارائه یک مسابقه آشپزی ایرانیزه شده به روی آنتن می‌رود و محبوب مخاطبان هم هست.

چالش‌هایی هیجان‌بخش

سیدوحید حسینی مجری، تهیه‌کننده و کارگردان دستپخت است که تاکنون توانسته سه ‌سری از این مسابقه را روانه آنتن کند و حتی عنوان پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی شبکه یک سیما را در نوروز 95 و 96 هم نصیب مسابقه‌اش کند. او در خصوص چگونگی ساخت این برنامه موفق به جام‌جم توضیح می‌دهد: ساخت مسابقه‌های آشپزی در همه‌جای دنیا مرسوم است؛ با این حال ما در ایران تاکنون مسابقه حرفه‌ای آشپزی نداشتیم و عموما شاهد برنامه‌های ساده‌ای بودیم که به آموزش آشپزی می‌پرداختند. ایده اولیه ساخت دستپخت حدود دو سال پیش به ذهنمان خطور کرد و در طراحی‌اش کاملا بر اساس معیارهای روز دنیا پیش رفتیم؛ با این تفاوت که تاکید داشتیم حتما جنس مسابقه‌مان را ایرانیزه کنیم و نیز چالش‌هایی مختص به خودمان در برنامه مطرح کنیم که به کار هیجان ببخشد.

تیم بزرگ داوران

فرمول برنامه‌سازی در تلویزیون ثابت کرده که موفقیت هیچ برنامه‌ای اتفاقی نیست و هر برنامه موفق، ملاک‌ها و فاکتورهایی مشخص دارد. حسینی در آستانه پخش سری سوم از مسابقه دستپخت تاکید می‌کند: نکته اساسی این است که ما برای کاری که انجام می‌دهیم، واقعا انرژی می‌گذاریم. هدفمان کلیشه‌سازی نیست و همان عوامل موفقیت سری‌های پیش را عینا تکرار نمی‌کنیم. ما هر بار با نوآوری پیش رفته‌ایم و کوشیده‌ایم حرفه‌ای‌تر از پیش باشیم.

حسینی می‌گوید: مسابقه آشپزی دستپخت امروزه مثل یک چتر حمایتی شده است که تمام جامعه آشپزی ایران را زیر سایه‌اش می‌گیرد و اهمیت این عنوان و نگاه برایمان به قدری است که در اتاق فکر برنامه هم مدام به آن بیندیشیم و به دنبال ایده‌ها و خلاقیت‌های بیشتر بگردیم. ضمنا نظرات مخاطبان هم برایمان اهمیت دارد و آن‌ را در برنامه اجرایی می‌کنیم.

یک مرجع مطمئن

فضل‌الله شریعت‌پناهی، مدیر گروه اجتماعی شبکه یک سیما با اشاره به این میزان رضایت مخاطبان و موفقیت به‌دست آمده در برنامه دستپخت می‌گوید: ایده اولیه ساخت و طراحی مسابقه دستپخت از دو سال پیش آغاز شد و شش ماه هم طول کشید تا گروه، برنامه‌های مشابه خارجی را ببینند و الگو بگیرند. با توجه به تعدد برنامه‌های گوناگون آشپزی در شبکه‌های مختلف، ما در وهله اول به دنبال طراحی برنامه‌ای بودیم که به سطح مسابقات آشپزی روز دنیا نزدیک باشد و در وهله دوم ساختار و ماهیت برنامه‌هایی را که در شبکه‌های دیگر ساخته می‌شدند تکرار نکند. در ضمن تاکیدمان هم بر استفاده از افراد حرفه‌ای بود و قرار بود این عامل، وجه تمایز دیگرمان با سایر برنامه‌ها باشد.

مدیر گروه اجتماعی شبکه یک تاکید می‌کند: ما از ابتدا بلندمدت برنامه‌ریزی کردیم و امیدواریم حتی در آینده بتوانیم مرکزی را در زمینه آموزش آشپزی تشکیل دهیم که به منزله یک مرجع مطمئن باشد و به متقاضیان مدرک معتبر اهدا کند. ما به فکر آموزش حرفه‌ای برای این آشپزها هستیم و صحبت‌هایی هم کرده‌ایم که البته هنوز به مرحله عمل نرسیده است.

استفاده از داوران بین‌المللی

شریعت‌پناهی خاطرنشان می‌کند: از همان ابتدا به بین‌المللی بودن سطح این مسابقه تاکید ویژه داشتیم و در صدد بودیم که حتما از داوران خارجی در کنار داوران داخلی در برنامه استفاده کنیم. حتی دلمان می‌خواست در کنار شرکت‌کنندگان ایرانی، به سراغ شرکت‌کنندگان خارجی منطقه هم برویم و از آنها برای شرکت در مسابقه استفاده کنیم که این قضیه به‌دلیل مسائل مالی و کمبود بودجه میسر نشد. با این حال به این دلیل که دو سری اول مسابقه بشدت خوش درخشید، تصمیم گرفتیم سری سوم را با تغییراتی جزئی اما حرفه‌ای‌تر بسازیم. آشپزی همیشه برای مخاطبان جذابیت دارد و مسابقه دستپخت هم از این قضیه مستثنا نیست.

مسابقه‌ای با هدف اصلاح الگوی مصرف

«دستپخت»، مسابقه‌ای بین‌المللی در رسانه ملی است که با هدف برگزاری رقابت آشپزی بین سرآشپزان حرفه‌ای سراسر کشور تولید می‌شود و در پایان هر دوره، برگزیدگان هر گروه را معرفی می‌کند. در هر مسابقه عده‌ای به عنوان داور حضور دارند که همگی از جمله فارغ‌التحصیلان مدارس آشپزی بین‌المللی و اروپایی هستند و افرادی چون فرانسوا حسین، کامران سروش، الهه سلامی و معین معینی از جمله افرادی بوده‌اند که داوران مسابقه دستپخت را در سری‌های قبلی این برنامه تشکیل می‌دادند. این مسابقه که با تاکید بر سبک زندگی اسلامی - ایرانی و اصلاح الگوی مصرف تولید می‌شود، در شب‌های چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه هر هفته حدود ساعت 20 از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود.

زهرا غفاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها