برخی از نشریات و سایت های هنری از همکاری مخفیانه آنجلینا جولی بازیگر مشهور آمریکایی با دادگاه بین المللی لاهه خبر دادند، این نخستین باری است که این ماجرای پنهانی رسانه ای می شود.
کد خبر: ۱۰۸۲۲۷۵
آنجلینا جولی پیشنهاد داده بود برای دستگیری جنایتکار آفریقایی طعمه شود +عکس

به گزارش جام جم آنلاین، این گزارش ها براساس اسنادی و مدارکی است که از آرشیو این نهاد بین المللی درز کرده و پیامهای خصوصی میان آنجلینا جولی و «لوئیس مورنو اوکامپو» دادستان آرژانتینی این دادگاه را نیز شامل می شود.

یکی از قسمتهای جالب توجه این گزارش، پیشنهاد آنجلینا جولی به دادگاه بین المللی لاهه برای سفر به اوگاندا و دستگیری «جوزف کنی» از جنگ سالاران بی رحم آفریقایی است.

«جوزف کنی» رهبر گروه چریکی در آفریقای مرکزی است و به دلیل کشتار، تجاوز، شکنجه، آدم ربایی و استفاده گسترده از کودک سربازان خردسال، از سوی دادگاه بین المللی لاهه به جرم جنایت علیه بشریت تحت تعقیب است.

آنجلینا جولی در سال ۲۰۱۲ به لوئیز مورنو اوکامپو دادستان این دادگاه پیشنهاد کرد بعنوان طعمه به اوگاندا رفته کند و با «جوزف کنی» ملاقات کند، به باور او این جنگ سالار آفریقایی بدون شک دعوت یک بازیگر زن آمریکایی را خواهد پذیرفت.

در جریان این دیدار پنهانی که در نقطه ای مشخص برنامه ریزی شده بود، تکاوران نظامی آمریکایی باید به محض مشاهده «جوزف کنی» وارد عمل شده و این جنایتکار بین المللی را دستگیر می کردند.

لوئیس مورنو اوکامپو با استقبال از این ایده، از آنجلینا جولی خواست این طرح جسورانه را با همسرش «برد پیت» نیز در میان بگذارد و در صورت امکان او هم در این ملاقات حاضر باشد.

هر چند که مشخص نیست برد پیت پذیرفته باشد که با «جوزف کنی» ملاقات کند ولی آنجلینا جولی به این دادستان اطمنیان داده که همسرش نیز با سفر او به اوگاندا موافق است و مشکلی با این موضوع ندارد.

لوئیس مورنو اوکامپو که از همراهی یکی از ستاره های بزرگ هالیوود در چنین طرح غیرمنتظره ای هیجان زده بود، جلسات متعددی با مقامات ارشد این سازمان بین المللی داشت ولی در نهایت موفق به جلب رضایت آنها نشد.

ظاهرأ ریسک زیاد این نقشه و احتمال آسیب دیدگی آنجلینا جولی در جریان درگیری احتمالی میان نظامیان آمریکایی و محافظین «جوزف کنی» از عوامل مهم توقف این طرح بود.

با این حال لوئیس مورنو اوکامپو در فرازهای دیگری از این اسناد ضمن ستایش از آنجلینا جولی او را انسان بزرگی توصیف کرد که برای دستگیری یک هیولای بی رحم، نهایت حسن نیت و از خودگذشتگی را نشان داده است.

هر چند که هنوز آنجلینا جولی اظهار نظری در این رابطه نکرده ولی پیشنهاد انسانی این هنرمند به دادگاه بیم المللی لاهه و تلاش او برای دستگیری این جنگ سالار آفریقایی با واکنش های مثبتی در شبکه های اجتماعی همراه بوده است.

در سالهای اخیر از قدرت و نفوذ جوزف کنی در آفریقای مرکزی در حد چشمگیری کاسته شده است و گروهش فقط یکصد عضو دارد.

براساس گزارش های سازمان اطلاعاتی غربی، او در حال حاضر در مناطق مرزی میان سودان و سودان جنوبی پنهان شده و به احتمال زیاد بزودی دستگیر خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها