با وجود اینکه درد های منتشر و مزمن عضلانی علل گوناگونی دارند ولی یکی از مهم‌ترین علل و تشخیص های مطرح سندرم «فیبرومیالژی» است. بدلیل شیوع بسیار بالای این سندروم در زنان تصور کلی این است که فیبرومیالژی یک بیماری مختص خانم ها باشد ولی در حقیقت مردان را هم درگیر می کند آمارها نشان می دهد که کمتر از 10 درصد از مبتلایان به به این سندروم را مردان تشکیل می دهند.
کد خبر: ۱۰۸۰۷۷۱
این بیماری مرموز مردان چاق‌ را بیشتر درگیر می‌کند!/ سندرومی که مختص خانم‌ها نیست

«فیبرومیالژی » یا «Fibromyalgia» بیماری است که مشخصه آن درد در بسیاری از نقاط بدن همراه با احساس ضعف و خستگی مفرط است. این سندروم عوارض جدی در پی ندارد اما بسیار ناراحت کننده است و معمولاً فرد را از انجام فعالیتهای روزمره و شغلی باز می‌دارد. فیبرومیالژی چندان شناخته شده نیست و به درستی تشخیص داده نمی‌شود.

دکتر کامران آزما، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در خصوص شیوع بسیار بالای فیبرومیالژی در زنان نسبت به مردان به جام جم آنلاین گفت: واقعا به آسانی علت این اختلاف فاحش مشخص نشده است، بطور کلی زنان بدلیل هورمون استروژن به درد و محرکات دردناک حساس تر هستند و به همین خاطر ممکن است در معاینه آقایان به وجود تعداد معینی از نقاط دردناک در لمس که جز معیارهای تشخیصی در فیبرومیالژی هست، نرسیم. همچنین به نظر می رسد که تا حدودی هم علت این اختلاف ناشی از برآورد و حدس کمتر از مقدار واقعی باشد، از یک طرف بدلیل شدت کمتر درد در آقایان مبتلا نسبت به خانم ها، معمولا مردان آن را نادیده می گیرند و تا وقتی شدت نیافته و آزاردهنده نباشد به پزشک مراجعه نمی کنند.

وی در ادامه افزود: از طرف دیگر از آنجایی هم که بیشتر پزشکان فیبرومیالژی را بیماری زنان می دانند و تجربه بیشتری برای این سندروم در زنان دارند لذا برای مردانی که با درد منتشر، مراجعه می کنند کمتر به فکرتشخیص فیبرومیالژی هستند بر این اساس موارد تشخیص داده نشده در مردان بیش از زنان است و حدس زده می شود که تا 30 درصد موارد را تشکیل دهد .

این متخصص در خصوص تفاوت در تظاهرات بالینی فیبرومیالژی متذکر شد: شدت درد در مردان کمتر از زنان است ولی از نظر گستردگی شبیه خانم ها است، با این وجود گاهی مردان هم دچار حملات حاد درد ناتوان کننده می شوند و تعدادی از آنها هم احساس می کنند که نمی توانند نقش خوبی را به عنوان پدر، همسر و یا حامی خانواده ایفا کنند. سایر علایم و نشانه های فیبرومیالژی در مردان با زنان هم می تواند متفاوت باشد از جمله اینکه مردان با فیبرومیالژی نسبت به زنان کمتر از خستگی وخشکی صبحگاهی یا علائم گوارشی شکایت دارند و همچنین میزان همراهی با افسردگی در مردان کمتر است .

آزما هشدار داد: احتمال ایجاد فیبرومیالژی در مردان چاق بیشتر از افراد با وزن متناسب است در عین حال احتمال اینکه درد های منتشر در مردان علل دیگری داشته باشد نسبت به زنان بیشتر هست. داشتن سابقه فامیلی و وجود علائم مشابه در سایر اعضای خانواده و والدین برای رسیدن به تشخیص فیبرومیالژی در مردان کمک کننده است .

وی اظهار داشت: علاوه بر درمان های دارویی، مشارکت فعالانه در مراحل درمان و تغییر در سبک زندگی از نظر نحوه خواب و خوراک، ورزش و مدیریت استرس در بهبودی و تسریع کاهش علایم سودمند است. مردان مبتلا به فیبرومیالژی بایستی راهی را برای مدیریت و کاهش استرس های روزمره خود بیابند و به امور و فعالیت های استرس زای غیر ضرور، نه بگویند . داشتن یک رژیم غذایی سالم و به حداقل رساندن مصرف فست فود ها علاوه بر حفظ سلامت کلی بدن می تواند علایم فیبرومیالژیا را کاهش دهد.

بیتانوروزی - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها