در گذشته شاهد بودیم که گاه پزشکی قلابی می‌توانست تا سال‌های سال، کلاهبرداری و مردم را سرکیسه کند. حال گاهی می‌بینیم که همین مساله در فضای مجازی به شکلی دیگر تکرار می‌شود.
کد خبر: ۱۰۷۸۹۳۵
عبور تبلیغات فضای مجازی از ریل علمی

این‌که داروهای مختلف که کیفیت و استانداردشان مشخص نیست، براحتی در ماهواره و فضای مجازی تبلیغ می‌شوند و با این کار، سلامت مردم به خطر می‌افتد، نشان از ضعف سیستم مدیریت فضای مجازی در ایران دارد.

باید مشخص شود که چه کسی و چه نهادی، مسئول تبلیغات در فضای مجازی است. یعنی همان‌طور که در فضای فیزیکی، نظارت بر تبلیغات در معابر عمومی وجود دارد، همین شکل از نظارت‌ها باید در فضای مجازی هم وجود داشته باشد.

تبلیغات در فضای مجازی، بدون نظارت و مدیریت جدی، لحظه به لحظه گسترده‌تر می‌شود و در این بین، به نظرم شورای‌عالی فضای مجازی نیز در این حوزه منفعل عمل می‌کند. باید در نظر داشت که در فضای واقعی، هرکسی مسئولیت کارش را بر عهده می‌گیرد، اما در فضای مجازی و بخصوص در تبلیغات مجازی حوزه دارو، بسیاری از افراد، مسئولیت رفتارشان را بر عهده نمی‌گیرند.

جدای از این‌که باید آموزش، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی گسترده در جامعه انجام شود، نیاز است که سیاستگذاری‌های این عرصه هم تغییر پیدا کند. در این راستا باید مسئولان ناظر بر فضای مجازی، تصمیمات خود را متناسب با شرایط فضای مجازی اتخاذ کنند و هر کانال یا صفحه‌ای در فضای مجازی که در عرصه تبلیغات فعالیت دارد، باید مجوز داشته باشد. با این اقدامات می‌توان اقبال عمومی نسبت به این فرآورده‌های دارویی خطرناک را کاهش داد و تبلیغات فضای مجازی را به ریل علمی برگرداند، در غیر این صورت باید انتظار داشت که روز به روز دامنه این‌گونه فعالیت‌های غیرقانونی در فضای مجازی بیشتر شود.

دکتر حسن خجسته - عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها