بازگشت محکومان به زندگی با احکام جایگزین حبس

درختکاری و کمک به ایتام به جای زندان

هر وقت نام حکم قضایی به گوشمان می‌رسد شاید در اولین تصور این موضوع به ذهنمان خطور کند حالا که فردی بابت اشتباه و گناهش محاکمه شده پس باید حکم حبس بگیرد و روانه زندان شود، اما همیشه رفتن به زندان باعث تنبیه فرد خطاکار نمی‌شود. حتی گاهی ممکن است او را از چاله به چاه بیندازد. در چند سال اخیر شاهد بوده‌ایم برخی قضات مراجع قضایی به جای این که افراد را بابت جرم و اشتباهی که انجام داده‌اند محکوم به حبس کرده و روانه زندان کنند، احکام عجیبی صادر کرده‌اند که طبق این احکام، فرد خاطی به جای رفتن به زندان، کارهای عام‌المنفعه انجام داده است.
کد خبر: ۱۰۷۸۹۲۸
درختکاری و کمک به ایتام به جای زندان

همیشه قرار نیست مجرمان زندان بروند تا تنبیه شوند. گاهی بعضی کارها آنها را بیشتر از زندان تنبیه می‌کند و او را به مسیر درست زندگی برمی‌گرداند.

غرس 20 اصله درخت

چندی پیش مردی به اتهام توهین به یکی از ماموران دولتی در شعبه 101 دادگاه کیفری دو شهرستان میبد پای میز محاکمه رفت. او بعد از محاکمه به تحمل 50 ضربه شلاق تعزیری و انتشار حکم قطعی در یکی از جراید کثیرالانتشار شهرستان به عنوان مجازات تکمیلی محکوم شده بود. در ادامه، قاضی پرونده به جای اجرای این حکم، حکم جایگزینی برای متهم پرونده صادر کرد و قرار شد مجازات 50 ضربه شلاق به جزای نقدی یک میلیون ریالی تبدیل شود. همچنین انتشار حکم محکومیت در جراید کثیرالانتشار وی را به حکم غرس 20 اصله درخت طبق ضوابط و دستورالعمل‌های موجود با نظارت شهرداری در معابر عمومی شهر و در فصل مناسب و نگهداری و آبیاری آنها به مدت یک سال تبدیل کرد.

نوشتن مقاله درباره شهدا

جوانی از اهالی روستای خوشاب با قطع برق در خلال یادواره شهدا در این روستا باعث اخلال نظم این برنامه شده و مورد پیگیری قضایی قرار گرفت. قاضی در این پرونده به جای فرستادن جوان به زندان یا جریمه نقدی او را موظف به پژوهش و تهیه مقاله در باره شهدا کرد.

دادگاه برای این جوان، تحمل شش ماه حبس تعزیری و تحمل 70 ضربه شلاق تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی صادر کرد، اما به دلیل نداشتن سابقه کیفری و جوان بودن متهم، حالت تعلیق مراقبتی به مدت یک سال صادر شد. متهم در قبال این تعلیق مکلف شد مقاله کاملی به صورت ماشین‌نویسی شده و مصور درخصوص زندگینامه شهدای روستای خوشاب شهرستان فراشبند مشتمل بر مشخصات سجلی، سن در زمان شهادت، محل شهادت و عملیاتی که شهید در آنها حضور داشته و نتیجه و خلاصه‌ای از آن عملیات، مدت حضور این شهدا در جبهه و وصیت‌نامه و عکس‌های آنها را تهیه کند و به دادگاه و حوزه مقاومت بسیج سپاه تحویل دهد.

تهیه عکس پرندگان در حال انقراض

چندی پیش دو شکارچی که هنگام شکار پرندگان در استان بوشهر به دام افتاده بودند در دادگاهی در دشتستان محاکمه شدند. معمولا دستگاه قضایی از شکارچیان غیرمجاز گونه‌های منحصر به فرد و رو به انقراض بسادگی گذشت نمی‌کند.

قاضی این پرونده علاوه بر محکوم کردن شکارچیان به پرداخت جزای نقدی، آنها را مکلف کرده ظرف شش ماه از تاریخ صدور رای دادگاه، تصویر 50 گونه پرنده را به دلخواه تهیه کنند و پس از تحویل عکس‌ها به اداره حفاظت محیط زیست دشتستان، رسید آن را به اجرای احکام کیفری ارائه کنند. این عکس‌ها براساس حکم قاضی باید در ابعاد 10 در 15 سانتی‌متر تهیه شوند.

ایجاد صفحه مجازی محیط زیستی

یک شکارچی به اتهام حمل اسلحه شکاری غیرمجاز و شکار دو قمری در شهرستان منوجان در استان کرمان دستگیر شد. قاضی پرونده او را به سه ماه حبس و ایجاد صفحه محیط زیستی در اینستاگرام و تلگرام محکوم کرد. براساس حکم دادگاه، این شکارچی باید صفحه اینستاگرامی ایجاد کند که در آن دست‌کم 50تصویر از محیط زیست منتشر شود و علاوه بر این، تعداد دنبال‌کنندگان این صفحه به 2000 نفر برسد. براساس حکم قاضی این پرونده، متهم با توجه به نداشتن سابقه کیفری، مشمول تخفیف دانسته شد و حکم اولیه در صورت برآورده کردن شروط به دو سال تعلیق مراقبتی تبدیل می‌شود. هدف قاضی از صدور این حکم تغییر نگاه شکارچی به مبانی محیط زیستی
بود.

همیار پلیس شدن جریمه توهین به مامور راهور!

چندی قبل، راهنمایی و رانندگی زرقان از دو فرد به اتهام توهین وتمرد به مامور راهنمایی و رانندگی هنگام انجام وظیفه شکایت کرد. رئیس دادگاه عمومی بخش زرقان این دو نفر را به مجازات آموزشی به جای حبس محکوم کرد. این دو نفر مکلف شدند هر ماه و به مدت شش ماه به سرپرست راهنمایی و رانندگی زرقان مراجعه و گواهی حسن اخلاق و برخورد با ماموران راهنمایی و رانندگی اخذ و تقدیم دادگاه کنند. همچنین در یک دوره آموزشی مربوط به مقررات و قوانین راهنمایی و رانندگی شرکت و گواهی حضور در این دوره آموزشی و اتمام آن را ارائه کنند. از سوی دیگر، هر یک از متهمان موظف شدند با پوشیدن لباس مخصوص همیار پلیس با راهنمایی و رانندگی زرقان همکاری و گواهی آن را تقدیم دادگاه کنند که در صورت اجرای این دستورات، مجازات آنها از سوابق کیفری آنان پاک می‌شود.

خرید لوازم کمک آموزشی

یکی از قضات دادگاه انقلاب شهرستان نایین در بخشی از احکام قضایی، محکومان را به تهیه و خرید کتاب و لوازم کمک آموزشی برای مدارس محروم سیستان و بلوچستان ملزم کرد. این اقدام او علاوه بر اثرات اصلاحی و تربیتی در رفتار و کردار مجرمان، تقدیر و تشکر فرهنگیان و مسئولان آموزش و پرورش استان را از اقدام اصلاحی این قاضی به دنبال داشت. این قاضی، انگیزه خود را از صدور این احکام، اقدامی در راستای ارتقای سطح فرهنگی وتربیتی مناطق محروم سیستان و بلوچستان که بیش از سایر مناطق در معرض آسیب ورود مواد مخدر قرار دارند، عنوان کرد.

تهیه پوشاک برای دانش‌آموزان نیازمند

حکم جالب دیگری که برای یک راننده بی‌احتیاط از سوی دادگاهی در گالیکش استان گلستان صادر شد این بود که علاوه بر پرداخت دیه، به خرید پوشاک برای دانش‌آموزان نیازمند نیز اقدام کند. این حکم جایگزین برای او در حالی صادر شد که حکم به یک ماه زندانی شدن وی صادر شده بود. بعد از این حکم جایگزین برای راننده خطاکار قرار شد وی با نظارت آموزش و پرورش تا سقف یک میلیون تومان برای دانش‌آموزان بی‌سرپرست یا بدسرپرست پوشاک تهیه کند.

معصومه ملکی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها