محرم سال 1439 هجری قمری از راه رسیده است. محرم نه ماه شروع سال قمری که ماه خون است و جفا و عهد و پیمان‌هایی که در هم شکستند . از سوی دیگر ماه یادآوری پایداری به عهد عده‌ای قلیل است که از آرمان‌هایشان دست نکشیدند و جان و تن را فدای آن هدف کردند. محرم نه فقط یک ماه که درسی بزرگ به وسعت تاریخ است و برای تک‌تک مردمان حرفی برای گفتن و درسی برای آموختن دارد.
کد خبر: ۱۰۷۸۹۲۶
عاشورا، بهانه روایت آثار نمایشی جذاب

رسانه ملی در طول سالیان گذشته همسو با این رویداد بزرگ تاریخی همواره برنامه‌های تلویزیونی و مجموعه‌های نمایشی گوناگونی را با محوریت آموزه‌های این ماه و قیام بزرگ، تدارک دیده است. محرم فرصتی ویژه برای صحبت از این جنس حرف‌ها و آموختن اهداف این قیام است و برای اشاعه‌اش چه رسانه‌ای بهتر از رسانه ملی کشور که هم با مخاطبانی عام و وسیع سر و کار دارد و هم گیرایی و اعتبارش در مقامی بالاتر از رسانه‌های دیگر است. محرم امسال، رسانه ملی با دستی پرتر از سال‌های قبل به استقبال این ماه آمده است. برنامه‌های ویژه تحلیلی و تفسیری با حضور استادان تاریخ و مذاهب و کارشناسان، در کنار پخش مجموعه‌های نمایشی که دوباره به جدول پخش محرمی بازگشته‌اند، رنگ و بویی خاص به این ماه بخشیده‌اند.

مخاطبان پیگیر تلویزیون هنوز مجموعه‌های مختلفی را به یاد دارند که پخش جدی‌شان را از دهه 80 خورشیدی آغاز کردند و موفقیت همان دو سه مجموعه اولیه، شروعی شد تا پخش سریال‌های محرمی به باکسی ویژه و حائز اهمیت در آنتن رسانه ملی تبدیل شود. مجموعه‌هایی چون «سفر سبز»، «معصومیت از دست رفته»، «شب دهم» و «مختارنامه» همه در طول این سال‌ها در مناسبت ماه محرم روی آنتن رفتند و با برخورداری از ویژگی مناسبتی بودن و تناسب با حال و هوای عزاداری در کنار فیلمنامه قوی و درخشان، کیفیت بالای ساخت و بازی‌های چشم‌نواز بازیگران، به عنوان بخشی از ماندگارترین ساخته‌های نمایشی رسانه ملی در حافظه‌ها ثبت شدند و حتی مسیر کار حرفه‌ای عوامل و سازندگانشان را دستخوش تغییرات جدی کردند. این مسیر موفق سریال‌سازی در دهه 90 با قدری تغییر مواجه شده و تصمیم بر این شد که با توجه به عزاداری‌های مردم در اولین دهه از ماه محرم و حضورشان در تکایا و مجالس عزا، مجموعه ویژه‌ای روی آنتن نرود تا مخاطبان با خیال آسوده و بدون نگرانی از دست دادن مجموعه‌های مورد علاقه‌شان، مراسم عزاداری را به جا آورند. امسال اما این رویکرد مجددا تغییر پیدا کرده و مجموعه‌های گوناگون نمایشی که برای پخش در طول محرم آماده شده‌اند، قرار است با پخششان در کنار عزاداری‌ها و مرثیه‌خوانی‌ها، در دل داستان خود به بازگویی بخشی از اهداف قیام عاشورا بپردازند. از این میان دو مجموعه «پرواز در ارتفاع صفر» و «شکوه یک زندگی» که به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس پخششان را آغاز کردند، در بطن داستان خود به ارزش‌هایی چون فداکاری، ایثار و از خود گذشتگی در راه آرمان پرداخته‌اند و مجموعه «نفس شیرین» هم که منحصرا برای پخش در اولین دهه از ماه محرم تدارک دیده شد، همین ارزش‌ها را به شکلی ملموس‌تر در دل داستانی امروزی روایت کرده است. همچنین دو مجموعه «هاتف» و «عقیق» که قرار است با پایان این مجموعه‌ها و ورود به دهه دوم ماه محرم از دو شبکه یک و سه روی آنتن بروند هم داستانی عاشورایی و پربازیگر دارند. مجموعه‌هایی که با پخش خود قطعا رنگ و بویی خاص به این ماه خواهند بخشید.

زهرا غفاری

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها