نگاه شاخص کارگردان هنری نمایش «رکعت به رکعت عاشقی» باعث شده که تاثیرپذیری اثر بیشتر شود.
کد خبر: ۱۰۷۸۴۳۸
مهندسی مخاطب‌شناسی برای تعـزیه

با توجه به اینکه در آغاز نمایش از نقالی و پردهخوانی بهره برده شده و در ادامه، شبیهخوانی در روند کار قرار گرفته، این تاثیرگذاری وارد لایههای دیگر هم میشود.

یکی از نکاتی که میتوان درباره نمایش شب اول که درباره شهادت مسلم بن عقیل بود به آن اشاره کرد، شیوه اجرایی کارگردان بر اساس خردهنمایشهای ایرانی و ایجاد اثری تلفیقی است که بر جذابیت آن افزوده است. بنابراین معتقدم این نمایش با توجه به اینکه توسط هنرمندان پیشکسوت و شاخص عرصه شبیهخوانی شکل گرفته، باید با برنامهریزی کاری کنیم که فقط در یک موقعیت جغرافیایی در معرض دید قرار نگیرد و مخاطبان بیشتری در سراسر شهر این نمایش را ببینند. برای هرگونه نمایشی باید مهندسی مخاطبشناسی صورت بگیرد و مخاطب را در زمان حال پیدا کرد. اگر قرار است این نمایش برای ایام محرم و صفر آماده شود، قطعا باید در همان زمان اجرا شود تا مخاطب خود را به دست بیاورد. در این صورت تاثیر معنوی بسیار زیادی بر مخاطب خواهد گذاشت. باید توجه داشته باشیم حفظ و اشاعه آیینهای نمایشی اگر در موقعیت زمانی درست صورت بگیرد، تاثیر بسزایی بر مخاطب خواهد داشت، زیرا در آن شرایط حس و حال بهتری داریم و اتمسفر کار برای نزدیکی و ارتباط بیشتر با اتفاقات و رویدادهایی که در تاریخ اسلام رخ داده است،کمک میکند. من پیشنهاد میکنم برای برنامهریزی در جهت حفظ و تاثیرگذاری بیشتر در ایام سوگواری، این گونه برنامهها اجرا شوند، زیرا طی سال به صورت مستمر ارزش این هنر پایین میآید. به خاطر در دسترس قرار داشتن این هنر فاخر، مخاطبان ارتباط کمتری با هنرمندان این عرصه میگیرند. بعضی از نمایشهای بیرونی در سراسر دنیا در فضاهای مشخصی شکل میگیرند، یعنی نمیتوان آن نمایش محیطی را در سرمای زمستان در معرض دید مردم قرار داد به خاطر اینکه سرما باعث میشود بخشی از مخاطبان را از دست بدهیم، ولی الان در ابتدای فصل پاییز هستیم و شرایط مناسبی برای اجرا در محیطهای مختلف وجود دارد.

با همه این اوصاف، باید از هنرمندان و شبیهخوانان، راویان، نقالان و پردهخوانان تقدیر کرد که همه به صورت حرفهای و با حداقل توان در این حوزه نمایشی فعالیت میکنند و تمام تلاششان را انجام میدهند. مسئولان باید از آنها حمایت کنند و ارزش کارشان را بدانند که با کمترین سطح توقع، آیین دینی ما را حفظ میکنند. باید قدر اینها را بدانیم، زیرا در این مدت خیلیها دست به کارهایی میزنند که اصل این کار فراموش شود. در حالی که نباید در نسخ تعزیهخوانی دست ببریم، زیرا باعث میشود از اساس این کار دور شویم.

وحید لک

کارگردان و مدیر تئاتری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها