غار قوری قلعه یا قوری قلا با پیشینه ۶۵ میلیون سال در استان کرمانشاه قرار دارد؛ این غار در ۲۵ کیلومتری شهر روانسر در دامنه کوه شاهو و مشرف بر جاده روانسر – پاوه و در همسایگی روستایی قوری قلعه قرار دارد.
کد خبر: ۱۰۷۸۰۹۷
تونل برزخ در ایران! +عکس

به گزارش جام جم آنلاین از میزان، طول این غار ۱۲ کیلومتر و عمق آن ۳۱۴۰ متر است و به عنوان یکی از هفت اثر طبیعی ملی ایران، به ثبت رسیده‌است.

در سال ۱۳۵۵ یک گروه از غارشناسان انگلیسی و در سال ۱۳۵۶ گروه دیگری از غارنوردان فرانسوی بخش هایی از غار را بطول پانصد و پنجاه متر بررسی و اکتشاف کردند.

در دهه ۱۳۶۰ نیز گروهی از غارنوردان کرمانشاهی بخش های جدیدی از غار را تا عمق بیش از سه کیلومتر اکتشاف و شناسایی کردند غار قوری قلعه لقب بزرگترین غار آبی آسیا را از آن خود کرده است.

دمای داخل غار در تمام فصول سال ۷ تا ۱۱درجه سانتیگراد است، البته رطوبت نسبی این غار ۸۹ درصد بوده، به همین دلیل در تمام فصل‌ها می‌تواند میزبان گردشگرانی باشد که کرمانشاه را به عنوان مقصد خود انتخاب کرده‌اند.

ژرفای حوضچه‌های این غار به ۱۴ متر می‌رسد هم چنین دمای درون غار ۷ تا ۱۱ درجه سانتی گراد است و در همگی فصل‌های سال تقریبا ثابت می ماند.

این اثر طبیعی دارای تالارهای زیبا در ۱۴۰۰ متری و ۵۰۰ متری به نام‌های تالار مریم، تالار کوهان شتر، تالار مسیر برزخ، تالار بلور و تالار عروس است. این غار یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان روانسر می‌باشد.

تالار مریم که پس از گذر از دالان ورودی به آن می‌رسید نخستین مکانی است که مشاهده می‌کنید.

در این تالار دریاچه بزرگی وجود دارد که اطراف آن با قندیل‌های بسیار زیبا آذین بندی شده ‌است اما نکته جالب در میان این قندیل‌ها وجود قندیلی شبیه به حضرت مریم است. با دیدن این قندیل به راحتی علت نام‌گذاری این تالار را متوجه خواهید شد.

در قوری قلعه با آثار مختلفی روبه‌رو می‌شوید که بدون دخالت انسان ساخته شده‌اند و این موضوع جذابیت این غار را ۲چندان می‌کند.

به عنوان مثال با گذر بر دیگر قسمت‌های این غار با آثاری مانند فردوسی، نیم رخ شیر، نام حضرت محمد (ص) توجه شما را به خود جلب خواهند کرد.

ما جذاب‌ترین بخش این غار را در هزار متری آن مشاهده خواهید کرد و ان غاری حوضچه‌ای است که جزو زیباترین حوضچه‌های آبی دنیا قرار گرفته است.

در این مکان قندیل‌های به شکل پرده‌ای در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند که با برخورد دست شما با آنها صدایی شبیه به کی از آلات موسیقی به گوش می‌رسد.

حال دیگر حدس زدن درباره نام این تالار آسان خواهد بود. وجود چنین قندیل‌هایی و شنیدن صدای آلات مختلف موسیقی باعث شده تا این تالار به نام بهتوون نام‌گذاری شود.

وجود قسمت‌های زیبا در این غار باعث می‌شود تا شما بخواهید ساعت‌ها زمان خود را صرف دیدن این جلوه‌ها کنید.

در بازدید از غار قوری قلعه به تالاری خواهید رسید که مجذوب زیبایی آن خواهید شد. تالار عروس که در عمق ۱۵۰۰متری این غار و با در اختیار داشتن سنگ‌هایی از جنس کریستال سفید و براق به یکی از زیباترین تالارهای این غار تبدیل شده است.

با رسیدن به این تالار و قدم زدن در آن جای پای خود برروی سنگ‌ها خواهید دید اما درست در بالای سر شما قندیل‌های نازکی قرار دارد که در پی تماس دست با این قندیل‌ها حدود ۸متر از آنها شکسته و بر زمین می‌ریزد.

اما این نهایت جذابیت این غار نیست، بلکه در عمق ۲۷۰۰ متری این غار، ۴۰ آبشار به ارتفاع ۱۰ تا ۱۲ متری وجود دارد که زیبایی فوق‌العاده‌ای را برای قوری قلعه ایجاد کرده‌اند اما بخش هیجان‌انگیز غار قوری قلعه، تونل برزخ است که لقب وحشتناک‌ترین قسمت این غار را از آن خود کرده است. طول این تونل ۲۲۰متر است که گذر از آن خالی از لطف نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها