دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد

در جلسه مجلس با شمخانی چه گذشت؟/ امضای نمایندگان مجلس پای محکومیت استقلال اقلیم کردستان

دبیر اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از امضای بیش از 210 نماینده در جهت محکومیت برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق با حضور علی شمخانی در مجلس خبر داد.
کد خبر: ۱۰۷۷۶۴۱
در جلسه مجلس با شمخانی چه گذشت؟/ امضای نمایندگان مجلس پای محکومیت استقلال اقلیم کردستان

محمد جواد جمالی در گفت و گو با جام جم آنلاین پیرامون مباحث مطرح شده در جلسه نمایندگان خانه ملت با «امیر دریابان علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، گفت: آقای شمخانی به اقدامات و تحرکات برخی شبکه های خبری بین المللی معاند نظام اشاره کردند که قصد داشتند با پر رنگ کردن همه پرسی اقلیم این موضوع را در داخل کشور پر رنگ جلوه دهند، اما خوشبختانه کردهای جمهوری اسلامی خود را همواره آریایی و ایرانی می دانند و بخاطر همین تلاش بیهوده آنها تاثیری در فضای سیاسی داخل نداشت. ایشان وارد جزییات پرونده رفراندوم نشدند و مقرر شد پس از گذشت زمان به جزییات بیشتری اشاره کنند.

وی با اشاره به دیگر محورهای مورد بحث و بررسی دبیر شورای عالی امنیت ، از تحولات اخیر منطقه خاصه عراق در مجلس، افزود: در این جلسه از اینکه خواست بدخواهان نظام برای اشاعه ماجرای کردستان عراق به ایران محقق نشد، ابراز خرسندی شد و آقای شمخانی تاکید داشت، جمهوری اسلامی ایران همواره پشتیبان و مدافع حقوق اکراد بوده است و در طول تاریخ و شرایط مختلف اضطراری به این مهم جامه عمل پوشانده است.

دبیر اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطر نشان کرد: شمخانی اضافه کرد که ایران همیشه یاور و دستگیر کردها بوده و خواهد بود و اگر هم موضوعی از جانب ما مطرح می شود صرفا از سر خیر خواهی و از منظر مصلحت اندیشی برادران کرد ما در منطقه ابراز می شود.

جمالی در خصوص اینکه آیا از اقدامات آتی جمهوری اسلامی در مواجهه با استقلال اقلیم مسایلی در این جلسه مطرح شد، تصریح کرد: در این خصوص صحبتی نشد. البته، ما تنها جمهوری عراق را مطابق کنوانسیون های سازمان ملل به رسمیت می شناسیم و روابط اصلی دیپلماتیک خود را با دولت مرکزی عراق تنظیم می کنیم.

وی در مورد بسته شدن مرزهای رسمی جمهوری اسلامی ایران به روی کردستان عراق در چارچوب اظهارات پیشین شمخانی افزود: جمهوری عراق دارای مرزهای بین المللی مشخصی است و درخواستهایی که از ما دارد در همین چارچوب قابل بررسی خواهد بود. باز یا بسته بودن مرزها تابع شرایط خاص منطقه ای است. همچنان که ممکن است عراق از ما درخواست کند مثلا مرز خسروی و شلمچه را برای یک بازه زمانی مسدود کنیم. لذا قطعا ما تعاملات خود را صرفا با بغداد تنظیم کرده و اگر چنانچه بخواهیم پروازی هم به عراق داشته باشیم حتما با مجوز جمهوری عراق این اتفاق حاصل می شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: برای ما مواضع دولت و مجلس عراق مهم است که آنها هم مخالف استقلال بخشی از خاک خود هستند. بنابراین تهران بر اساس قوانین مطروحه نظام بین الملل اقدام می کند و در این خصوص هیچ تردیدی هم نداریم.

جمالی در پاسخ به این سوال که آیا مسایلی همچون اقدامات و آرایشات نظامی ایران در نقاط مرزی کشور بمنظور مقابله با تجزیه طلبی کردهای عراق در دیدار با دبیر امنیت ملی مورد بررسی قرار گرفت، گفت: در این خصوص ایشان صحبتی مطرح نکردند لیکن امروز حداقل 210 نماینده مجلس در محکومیت اقدام اقلیم کردستان به برگزاری رفراندم در بخشی از عراق بیانیه ای را به امضا رسانند و این قبیل اقدامات را به خیر و صلاح اقلیم کردی ندانستند. البته امضای محکومیت در حال افزایش است.

وی در پایان به مشکلات پیش روی اقلیم کردستان پس از جدایی احتمالی از خاک عراق خاطر نشان کرد و گفت: این منطقه در میان کشورهای ایران ترکیه و عراق محصور است و لذا کردها برای ادامه حیات سیاسی اقتصادی خود نیاز به مراوادت سایر کشورها دارند.

این نماینده مجلس افزود: با توجه به محدودیت ترانزیتی و صادرات و واردات به اقیلم، حداقل آسیبی که به مردم ناحیه می رسد گرانی و کمبود ارزاق است و روابط حسنه ای که در گذشته جهت برطرف کردن حل مشکلات مردم کرد عراق صورت می گرفت از این به بعد به چالش جدی کشیده خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها