سردار جوانی در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید کرد:

سرمایه‌گذاری دشمنان در حوزه جنگ‌های نیابتی

دشمنان انقلاب از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون با حربه‌های مختلف از جمله جنگ تحمیلی به دنبال آسیب زدن به انقلاب بودند که موفق نشدند. امروز نیز به رغم گذشت چند سال از جنگ تحمیلی علیه ایران، دشمنی‌های آنها علیه ملت ما پایان نیافته و با توسل به جنگ نرم درحوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به دنبال لطمه زدن به انقلاب هستند.درباره ادامه دشمنی‌ها علیه ایران، همچنین عبرت‌هایی که می‌توان از هشت سال مقاومت برای دوران فعلی در نظر داشت گفت‌وگویی را با سردار یدالله جوانی، مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.
کد خبر: ۱۰۷۷۵۷۴
سرمایه‌گذاری دشمنان در حوزه جنگ‌های نیابتی

با وجود گذشت حدود 30 سال از جنگ تحمیلی، دشمنی‌ها با انقلاب اسلامی در قالب‌های دیگری در حال دنبال‌شدن است. دلیل این مساله را توضیح می‌دهید؟

به‌طور قطع نبرد ملت ایران با دشمنان خود پایان نیافته، چرا که دشمنان با اساس حیات مستقل ملت ایران، با انقلاب ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران که مصمم است ملت ایران را بر قله عزت و افتخار قرار دهد مشکل دارند. آنها دریافتند اگر ملت ایران موفق به تمدن‌سازی اسلامی شود شاهد جابه جایی تمدن‌ها و قدرت در جهان خواهیم بود و ملت‌های مستضعف رهایی پیدا خواهند کرد. در نتیجه تلاش می‌کنند حرکت ملت ایران را با شکست مواجه کنند.

جنگ تحمیلی پرده‌ای از این تلاش‌ها و توطئه‌ها بود، هیچ مقطعی را قبل و بعد از جنگ تحمیلی تا امروز نمی‌توان یافت که فارغ از تلاش دشمنان علیه کشورمان بوده باشد. اظهارات اخیر ترامپ در سازمان ملل، عمق دشمنی‌ها و خباثت‌های دشمنان نسبت به ملت ما را نشان داد. امروز جمهوری اسلامی و ملت ایران از قدرت بالای نظامی در سطح بازدارندگی برخوردار هستند، به همین دلیل آنها حتی جرات شلیک گلوله‌ای را نیز ندارند و با نیرنگ‌ها و بهانه‌های مختلف تحریم و فشار اقتصادی تلاش می‌کنند با عملیات روانی، جنگ نرم و تهاجم فرهنگی روی ملت ما تاثیر بگذارند و به نوعی ملت ما را مرعوب و متقاعد کنند که به نفع‌شان است از حرکت باز بایستند و به سمت غرب بروند و سلطه مجدد آمریکا را بپذیرند.

امروز در چه حوزه‌هایی جنگ علیه کشورمان داریم؟

جنگ در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بشدت در جریان است و جنگ‌های نیابتی یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که دشمنان روی آن سرمایه‌گذاری کردند. دشمنان این جنگ‌های نیابتی را با راه‌انداختن گروه‌های تکفیری سلفی همانند داعش به راه انداخته‌اند و هدف نهایی آنها جمهوری اسلامی ایران بود.

ملت ایران بخوبی می‌داند اگر شاهد درگیری میان مدافعان حرم با دشمنان تکفیری و شهادت آنها نبودیم به مراتب وضعیتی بدتر از سوریه برای کشورمان رقم می‌خورد. دشمن خباثت داشته و کینه‌توز است. آمریکایی‌ها چهره واقعی‌شان را در انفجار بمب‌های شیمیایی در نقاط مختلف، همچنین حمله به عراق و زندان‌های ابوغریب و گوانتانامو نشان دادند و البته متحدان آنها رژیم صهیونیستی و آل‌سعود هستند که در منطقه با حمله به یمن ملت مظلوم این کشور را با مشکلات فراوان مواجه کرده‌اند. دشمنان ما از الهام بخش بودن انقلاب برای ملت‌های دربند و محرومان واهمه دارند. بنابراین در هفته دفاع مقدس باید توجه داشته باشیم جنگ با استکبار و نظام سلطه در حوزه‌های دیگر در جریان است و دوره دفاع مقدس پرده‌ای از این جنگ بود و ملت ما با سربلندی از آن خارج شد. باید از دفاع مقدس عبرت گرفته و در صحنه‌های دیگر از آن درس‌ها استفاده کنیم.

مقاومت هشت سال ملت ایران در دفاع مقدس چه درس‌هایی می‌تواند برای امروز داشته باشد؟

هشت سال مقاومت نشان دهنده نتیجه بخش بودن مقاومت و ایستادگی در مقابل دشمن است. امروز درگیر جنگ اقتصادی هستیم، در این جنگ هم باید مقاومت و اقتصاد مقاومتی را پیاده کنیم.

خطای بزرگ این است که تصور کنیم با دست برداشتن از مقاومت و کنار آمدن با دشمنان می‌توانیم مشکلات را به واسطه دشمنان حل کنیم.

امروز باید این درس را از دفاع مقدس بگیریم که فرهنگ مقاومت تنها راه علاج مشکلات است و با مقاومت می‌توان موانع را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت و رفع کرد.

رموز موفقیت جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس چه بود؟

جنگ تحمیلی هشت ساله علیه ایران در ظاهر باید مانند جنگ‌های قبلی شکست می‌خورد و بخش‌هایی از ایران جدا می‌شد، اما دلایل مختلفی در پیروزی ملت ایران علیه عراق دخیل بود. ملت ما به شکل منسجم و متحد در صحنه حضور پیدا کرد و از موجودیت خود دفاع کرد. حضرت امام(ره) دفاع را مردمی کردند و وظیفه دفاع صرفا به عهده نیروهای مسلح، ارتش، سپاه یا مجموعه‌های محدود نبود. امام راحل این الهام را از آموزه‌های دینی گرفته بودند که دفاع در اسلام باید دفاع مردمی باشد و همه وظیفه دارند از استقلال، سرزمین و عزت خودشان دفاع کنند.

دلیل دیگر موفقیت ملت ایران این بود که دفاع مقدس براساس آموزه‌های دینی جنبه تکلیف‌گونه پیدا کرد و حضور در جبهه حکم جهاد داشته و یک نوع تکلیف و وظیفه قلمداد می‌شد. در این حرکت ملت ایران از بهترین الگو برخوردار بود و آن هم نبرد عاشورایی بود که امسال هفته دفاع مقدس با آغاز محرم تلاقی مبارکی پیدا کرده است، چراکه الگوی ملت ایران در دفاع مقدس عاشورا و نبرد عاشورایی و علوی است. به طوری که اساسا مکتب عاشورا الهام‌بخش به رزمندگان بوده است. در واقع عاشورا نقش بسزایی در پیروزی ملت ایران دارد.

عامل دیگر پیروزی، حضور فرماندهی کل قوا و حضرت امام خمینی(ره) است که با آن صلابت و هوشمندی جبهه‌ها را یاری و کمک کردند. رمز دیگر موفقیت ملت ایران در جنگ تحمیلی، اخلاص رزمندگان، روحیه سلحشوری و وحدت بین نیروهای مسلح، ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، مردم و وحدت بود. جنگ تحمیلی نوعی ظلم بود که علیه ملت ما از سوی قدرت‌های شیطانی، باطل و متجاوزان روا داشته شد و ملتی را مورد ظلم قرار دادند و این ملت با یک رهبری دینی و سیاسی در راستای دفاع از حقوق خودش به حرکت درآمد.

در دوران دفاع مقدس جنگ هشت ساله به دفعات شاهد نصرت الهی بودیم به گونه‌ای که در مقاطعی در دنیا هیچ‌کسی تصور نمی‌کرد رزمندگان اسلام با عملیات بزرگی موفق به خروج منطقه وسیعی از دست متجاوزان شده و فتح و پیروزی را رقم بزنند. این اتفاق بارها افتاد که شاید برجسته‌ترین آن در بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر بود. در مجموع این موارد موجب عدم دستیابی متجاوزان به اهدافشان شد و ملت ایران با افتخار این دوران را پشت سر گذاشت، به گونه‌ای که امروز یکی از نقاط درخشان در تاریخ ملت ایران دوران هشت ساله دفاع مقدس است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها