چندی است گوشی‌های هوشمندِ مجهز به فناوری تشخیص چهره سروصدای زیادی در بازار پررقابت گوشی‌های موبایل به‌پا کرده‌اند. بتازگی، اپل نیز با رونمایی از آیفون ایکس که به نوع مبتکرانه‌تری از این فناوری موسوم به فِیس‌آی‌دی (FaceID) مجهز است، بار دیگر به این بحث که سیستم‌های موبایلی تشخیص چهره تا چه حد قابل اعتمادند، دامن زده است.
کد خبر: ۱۰۷۷۳۸۱
سیستم تشخیص چهره آیفون ایکس چقدر قابل اعتماد است؟

این فناوری نوظهور (البته نوظهور در حیطه گوشی‌های هوشمند!) باوجود جذابیت فراوان هنوز نتوانسته کاربران زیادی را به خود جذب کند، اما اپل ادعا دارد در طراحی و ساخت فِیس‌آی‌دی توانسته بر چالش‌هایی که مانع گسترش استفاده از سیستم‌های تشخیص هویتِ مبتنی بر زیست‌سنجی انجام شده است، غلبه کند.

بنابر توضیحات اپل، فِیس‌آی‌دی با پرتاب بیش از 30هزار نقطه اشعه فروسرخ به‌سوی چهره کاربر از جزئیات صورت نقشه‌برداری دقیق انجام می‌دهد و سپس نقشه به‌دست‌آمده را با بهره‌گیری از دوربین فروسرخ ترودِپث (TrueDepth) و نیز ریزپردازنده فوق‌قدرتمندی که در آیفون ایکس تعبیه شده است، تجزیه‌وتحلیل می‌کند. فِیس‌آی‌دی هنگام اسکن چهره از کاربر می‌خواهد سر خود را به طرفین بچرخاند تا الگوریتم‌های یادگیری ماشینی گوشی بتوانند جزئیات چهره را از زوایای مختلف اندازه‌گیری کرده و نقشه سه‌بعدی دقیق‌تری تولید کنند. پس از تهیه و ذخیره‌سازی این نقشه، فِیس‌آی‌دی حتی قادر خواهد بود هویت کاربر را در تاریکی شناسایی کند. جالب‌تر این که تراشه جدید اِی11 بایونیک ( BionicA11 ) در این گوشی قادر به اجرای الگوریتم‌های پیشرفته‌تری است که تغییرات ظاهری کاربر را، شامل عینک، کلاه و ریش و سبیل، با دقت بالا شناسایی می‌کند. البته به گفته فیلیپ شیلِر، معاون ارشد بخش بازاریابی جهانی شرکت اپل، فِیس‌آی‌دی درصورت بسته‌بودن چشم‌ها یا عدم قرارگیری در راستای مناسب با دوربین عمل نخواهد کرد.

با وجود تکامل سامانه‌های موبایلی تشخیص چهره در سال‌های اخیر، هنوز هم عده‌ای از پژوهشگران حوزه بینایی رایانه‌ای بر این باورند که سامانه‌هایی از قبیل فِیس‌آی‌دی نمی‌توانند امنیت قابل اعتمادی داشته باشند. همین امسال بود که هکرها توانستند امنیت اسکنر تشخیص چهره گوشی سامسونگ گلکسی اِس8 را تنها در مدت کوتاهی پس از عرضه زیر سؤال ببرند. هکرها در اقدامی تمسخرآمیز نشان دادند این گوشی بسادگی با قرار دادن عکس کاربر در مقابل اسکنر قابل رمزگشایی است. نقشه‌برداری سه‌بعدی فِیس‌آی‌دی تا حدی این مشکل را برطرف می‌کند، اما تجربه نشان داده است سیستم‌های تشخیص چهره معمولا در شرایط نوری متفاوت یا از زوایای مختلف قادر به شناسایی چهره کاربر نیستند و هرقدر هم که اپل در موضوع امنیت گوشی‌های هوشمند خود ادعای بسیار زیادی داشته باشد، باز هم دور از انتظار نیست که هکرهای خبره بتوانند معتبرترین سیستم‌های امنیتی را دور بزنند!

منبع: Scientific American

مترجم: صدف دژآلود

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها