نتایج مطالعه صورت گرفته توسط محققان نشان می دهد، گونه های گیاهی و جانوری که پایه تامین مواد غذایی هستند، مانند حیات وحش در معرض خطر قرار دارند، اما تقریبا هیچ توجهی به این بخش نمی شود.
کد خبر: ۱۰۷۷۳۰۰
ششمین انقراض گسترده، تهدیدی برای حیات وحش و تامین مواد غذایی

به گزارش جام جم آنلاین از سیناپرس، گونه های گیاهی و جانوری دارای نقش نادیده گرفت شده ای برای بهبود وضعیت تغذیه جهانی، کاهش تأثیرات انسان بر محیط زیست و سازگاری با تغییرات آب و هوایی هستند.

امروزه سه چهارم مواد غذایی در جهان از 12 محصول و 5 گونه جانوری تأمین می شوند که این منابع را در برابر بسیاری از بیماری های و آفات آسیب پذیر می کند؛ به عنوان مثال، قحطی سیب زمینی در ایرلند (1845 تا 1852) باعث مرگ بیش از یک میلیون نفر شد.

تکیه به چند محصول (برای تأمین موادغذایی) به این معنی است که تغییرات سریع آب و هوایی، منجر به کاهش تولید می شود، درحالیکه باتوجه به افزایش سریع جمعیت جهان، تقاضا با روند صعودی روبرو خواهد شد.

«آن توتویلر»، مدیرکل گروه تحقیقاتی «Bioversity International» که گزارش اخیر توسط آنها تهیه و منتشر شده است، تأکید کرد: نسبت بسیار بزرگی از گونه های گیاهی و جانوری که اساس تأمین موادغذایی را تشکیل می دهند، به اندازه حیات وحش در معرض خطر انقراض قرار دارند، اما تقریبا هیچ توجهی به این بخش نمی شود.

توتویلر افزود: نباید اجازه دهیم گونه هایی که تأمین کننده موادغذایی بشر بوده و ضامن بقا 7 میلیارد ساکن سیاره زمین هستند، از بین بروند. این تنوع زیستی کشاورزی (agrobiodiversity)، منبع ارزشمندی است که می تواند به ما کمک کند تا مشکل مهاجرت و چالش های بسیار زیادی که جهان با آنها روبرو است را برطرف کنیم؛ اما متأسفانه درحال از دست دادن این منبع هستیم.

تمرکز داده های قبلی بر روی حیوانات وحشی بود که نیمی از آنها طی 40 سال گذشته از بین رفته اند؛ اما مطالعه اخیر نشان می دهد که همین فشار بر روی گونه های گیاهی و جانوری تأمین کننده موادغذایی بشر نیز وجود دارد و دست کم 1000 گونه درحال انقراض هستند.

به گفته کارشناسان، ششمین انقراض گسترده جهانی حیات وحش، درعین حال، تهدیدی جدی برای تأمین مواد غذایی در سطح جهان است.

ده ها هزار گونه وحشی یا گونه هایی که به ندرت کشت می شوند، وجود دارند که درعین تأمین طیف متنوعی از موادغذایی مغذی، در برابر بیماری ها و آفات مقاوم بوده و تحمل پذیری بالایی در برابر تغییرات محیط زیست دارند؛ اما تخریب مناطق وحشی (بکر و دست نخورده)، آلودگی و برداشت (و شکار) بیش از حد باعث آغاز انقراض گسترده گونه های گیاهی و جانوری بر روی زمین شده است.

توتویلر خاطر نشان کرد: محافظت از «تنوع زیستی کشاورزی» جهان برای مقابله با یکی از علل اصلی مرگ و میر و معلولیت انسان، یعنی رژیم غذایی نامناسب که شامل مصرف بیش از حد موادغذایی و فقر غذایی است، بسیار حیاتی است.

این گزارش نشان می دهد که چگونه دولت ها و شرکت ها می توانند در محافظت، افزایش و استفاده از تنوع زیستی کشاورزی نقش داشته باشند.

در این گزارش به نمونه هایی از جمله میوه سرخ رنگ گاک یا کدو خاردار (gac) و موز آسوپینا (Asupina banana) اشاره شده است. هر دو میوه دارای سطوح بسیار بالایی از بتاکاروتن هستند که در بدن به ویتامین A تبدیل شده و می تواند مشکل بسیاری از مردم را که از کمبود این ویتامین رنج می برند، برطرف کند.

کوینوا (quinoa) نیز در بسیاری از کشورهای ثروتمند با استقبال مواجه شده است، اما تنها چند هزار گونه بومی در آمریکای جنوبی کشت می شوند.

این گزارش نشان می دهد که با حمایت از کشاورزان در پرو و کشت گونه های مغذی و مقاوم در برابر آفات، این گونه ها در برابر تغییرات آب و هوایی آتی مقاومت خواهند کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها