کسانی که سیدعباس صالحی و روحیاتش را می‌شناسند، می‌دانند او مردی است که هر سخنی را با ملاحظه و وسواس بسیار سر جای خودش به کار می‌برد. شاید همین خصلت او باعث شد در چهار سال نخست دولت آقای روحانی، در مقام معاون فرهنگی وزیر ارشاد بتواند کارنامه‌ای نسبتا موفق را در پرونده‌اش ثبت کند.
کد خبر: ۱۰۷۷۱۷۶
پرهیز از تنش تا اطلاع ثانوی

در روزگاری که او معاونت فرهنگی را تحویل گرفت، اوضاع صنعت نشر، اوضاع چندان بسامانی نبود و بدتر از مشکلات این صنعت، حاشیه‌های زیادی به بازار کتاب لطمه می‌زد. او با همین ملاحظات و با شیوه واگذاری تدریجی کار به تشکل‌های صنفی و پرهیز از حاشیه، سعی کرد فضای آرامی را در معاونتش ایجاد کند. شاید از همین رو بود که وقتی نام صالحی به عنوان گزینه وزارت ارشاد مطرح شد، بیش از همه اهالی نشر از این گزینه استقبال کردند. با این حال همان روزهای رای اعتماد هم هنرمندان و هم اهالی ادبیات دغدغه‌هایی داشتند؛ از جمله این‌که ملاحظه‌های بسیار صالحی و کنش‌های کند او در حوزه‌های پرچالشی مثل موسیقی و سینما ممکن است او را به وزیری ناکارآمد تبدیل کند.

با چنین پیش فرض‌ها و قضاوت‌هایی صالحی دوران وزارتش را آغاز کرد، اما همان چیزی که اول از همه صدای منتقدان را درآورد، نبود او در برنامه‌های هنری بود. منتقدان به صالحی انتقاد می‌کردند که او از ارتباط تنگاتنگ با هنرمندان سخن می‌گوید، اما خودش به هیچ برنامه‌ای نمی‌رود. این انتقاد از آنجا در خور تامل بود که وزرای قبلی ارشاد، در بسیاری از رخدادهای فرهنگی و هنری شرکت می‌کردند. اساسا جنس فرهنگ و هنر طوری است که حضور را طلب می‌کند. و این‌که وزیر جدید بالغ بر یک ماه در هیچ برنامه‌ای حاضر نشد، انتقادات را بحق جلوه می‌داد.

دیروز وزیر ارشاد نخستین نشست خبری خود را پشت‌سر گذاشت. در چنین نشست خبری طبیعی است خبرنگاران پرسشی پرچالشی را بیان کنند. سوالاتی از قبیل این‌که موضع ارشاد در برابر فیلم‌های توقیفی و ساخت فیلم‌های پرمساله، لغو کنسرت‌ها، اقتصاد نابسامان مطبوعات، ممیزی کتاب و اوضاع بد نشر و بحث‌های روز هنرهای تجسمی چیست، اما صالحی در همین نشست اول تمام این سوالات را به نوعی با همان ملاحظات خود پاسخ داد.

روش فعلی وزیر بیشتر به جای جسارت پاسخ‌های مستقیم، پرهیز از تنش، دعوت به آرامش و طرح موضوع به جای پاسخ به راهکار است. البته نیاز فضای فرهنگ و هنر آرامش است، اما این به معنی گریز از پاسخگویی نیست. باید دید وزیر منطق‌گرای ارشاد آیا در کوران اتفاقات و انتقادات و در میانه حواشی بسیار این حوزه هم می‌تواند این آرامش را به جامعه هنری هدیه بدهد یا او نیز در دام هیاهو‌ها گرفتار خواهد شد و انتظارات دلسوزان واقعی این حوزه همچنان معطل خواهد ماند.

سجاد روشنی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها