مداحی از کشور هند، شاعری از پاکستان، کشیش آلمانی که محبت و اعتقاد به سید‌الشهدا را در شعرش می‌گستراند و بسیاری از مداحان، خادمان، شاعران، سخنرانان و مؤلفان سرشناس ایرانی و خارجی مهمان این شب‌های شبکه‌های سراسری و استانی هستند.
کد خبر: ۱۰۷۶۹۱۴
روایت نینوا با نوای پیرغلامان حسینی

به گزارش جام‌جم، در ایام برگزاری پانزدهمین اجلاس پیرغلامان و خادمان حسینی، گروه‌های برنامه‌ساز از این فرصت مغتنم و حضور پیرغلامان، مداحان و خادمان حسینی از کشورهای مختلف دنیا در ایران، بهره گرفته و برنامه‌های متنوعی را برای ماه‌های محرم و صفر تدارک دیده‌اند.

علی فروغی، رئیس بسیج رسانه ملی و رئیس پانزدهمین اجلاس پیرغلامان و خادمان حسینی، درباره استفاده از این اجتماع بزرگ مداحان و شاعران عاشق اهل‌بیت و سید‌الشهدا به منظور برنامه‌سازی توضیح داد: در زمان برگزاری این دوره از اجلاس پیرغلامان و خادمان حسینی بیش از 200 نفر برنامه‌ساز و تصویربردار در حاشیه اجلاس، برنامه‌های متنوعی با حضور مهمانان داخلی و خارجی تولید کردند. این برنامه‌سازان از صداوسیمای مراکز استان‌ها، مرکز بسیج صداوسیما و بخش‌های مختلف سازمان همراه اجلاس و در کنارمان بودند.

براساس توضیحات رئیس بسیج رسانه ملی، تولیدات متنوع و متعددی با حضور مهمانان خارجی و داخلی اجلاس تولید شده که متناسب با اهداف و ماموریت‌ شبکه‌های سراسری و استانی و بر اساس برنامه‌ریزی هر شبکه در طول ماه محرم و صفر پخش می‌شوند.

فروغی درباره این تولیدات توضیح داد: مهمانان خارجی به زبان خودشان مداحی کرده‌اند، بخش‌هایی از اشعارشان را خوانده یا در گفت‌وگوهای ویژه حضور یافته‌اند. مداحان و پیرغلامان داخلی هم از شخصیت‌های برجسته استانی هستند که حتما برنامه‌های متنوعی با حضور آنها از شبکه‌های استانی پخش خواهد شد.

به گفته رئیس پانزدهمین اجلاس پیرغلامان و خادمان حسینی، این برنامه‌ها در استودیوهای برنامه‌سازی صداوسیمای مرکز اصفهان و توسط گروه‌های پرتابل برنامه‌سازی یا در حاشیه اجلاس تولید شده‌اند.

میزبانی مردم اصفهان

پیرغلامان و خادمانی از 30 کشور جهان، با بیش از 50 زبان خارجی و شخصیت‌های برجسته ادیان مسیحی، کلیمی، زرتشتی و بزرگان دین اسلام از میان اهل تشیع و تسنن، مهمان پانزدهمین اجلاس پیرغلامان و خادمان حسینی بودند. فروغی با ذکر این نکته، اجلاس پانزدهم را یکی از دوره‌های بسیار ممتاز آن دانست.

رئیس بسیج رسانه ملی درباره ویژگی‌های این اجلاس گفت: مهم‌ترین ویژگی این اجلاس تصویر فوق‌العاده و بدیعی است که از محبت به سید‌الشهدا به نمایش می‌گذارد؛ بخصوص از این بابت که افراد برجسته و شاخصی از ادیان مختلف الهی و شخصیت‌های برجسته فکری و فرهنگی عاشق اهل‌بیت و سیدالشهدا در آن حضور دارند.

وی به دو برابر شدن مهمانان داخلی و سه‌برابر شدن مهمانان خارجی در پانزدهمین دوره اجلاس پیرغلامان و خادمان حسینی نسبت به ادوار قبل اشاره کرد و درباره ویژگی‌های این دوره گفت: برگزاری یک اختتامیه باشکوه و کم‌نظیر که با حضور حدود 15 هزار نفر عاشق اهل بیت و امام حسین(ع) در میدان امام اصفهان برگزار شد، گویای عظمت و تاثیر این دوره از اجلاس است.

فروغی همکاری و همراهی مردم اصفهان را با این اجلاس، مهم‌ترین ویژگی‌ آن برشمرد و توضیح داد: ویژگی‌ برجسته این دوره، برگزاری آن به صورت مردمی بود. عمده هزینه‌های این اجلاس و برنامه‌های اصلی و جنبی آن را مردم اصفهان به‌عهده گرفتند که یکی از هزاران دلیلی است که عشق و علاقه مردم نصف‌جهان به سیدالشهدا و اهل‌بیت را تائید می‌کند.

مهمانان برجسته اجلاس

در پانزدهمین دوره اجلاس پیرغلامان و خادمان نیز مانند سایر دوره‌ها شخصیت‌های برجسته‌ای از سراسر جهان حضور داشتند. رئیس بسیح رسانه ملی در معرفی برخی از این مهمانان توضیح داد: جوزف الهاشم شاعر و اندیشمند مسیحی که سابقا در لبنان وزیر بود و سابقه تالیفات ارزشمندی درباره قیام امام حسین(ع) دارد، تولیت آستان مقدس امام حسین(ع) و آستان حضرت رقیه(س)، رهبر کلیسای آفریقایی‌ها در آلمان و بسیاری از شخصیت‌های برجسته دینی مهمان این اجلاس بودند.

براساس توضیحات فروغی، مهمانانی از کشورهای حوزه مقاومت مانند بحرین، یمن، سوریه، عراق و چند کشور آفریقایی و آمریکایی نیز در اجلاس پانزدهم حضور داشتند.

گزارش‌هایی از نقطه صفر مرزی

مسجد جامع خرمشهر، فاو (دهانه خلیج‌فارس)، موزه مقاومت حزب‌الله (ملیتا)، رودخانه اروند، ام‌الرصاص، پارک ایران در نقطه صفر مرزی لبنان و اسرائیل، تکریت در عراق و تدمر، دیرالزور، حرم حضرت رقیه(س) و حرم حضرت زینب(س) در سوریه از جمله مناطقی هستند که واحدهای سیار صدا و سیما در آنها مستقر شده‌اند.

از این واحدهای سیار، گزارش‌هایی ارائه می‌شود که در قالب برنامه‌ای به نام «از خرمشهر تا قدس» در شبکه‌های سراسری به نمایش درمی‌آید و به گفته رئیس مرکز بسیج رسانه ملی، امتداد مسیر دفاع‌ مقدس را تا آن‌سوی مرزهای کشور دنبال می‌کند.

این برنامه کاری از گروه تامین و هماهنگی پخش بسیج صداوسیماست و یکی از برنامه‌های متنوعی محسوب می‌شود که امسال مرکز بسیج رسانه ملی برای هفته دفاع مقدس تدارک دیده است.

فروغی درباره این برنامه‌ها توضیح داد: پنج مجموعه مستند، حدود 50 قطعه موشن‌گرافی، نماآهنگ و دیگر انواع آثار کوتاه تلویزیونی که در اختیار شبکه‌های سراسری قرار گرفته و نیز برنامه‌های ترکیبی از جمله «برنامه 57» در شبکه پنج که هر شب ساعت 20 با حضور نادر طالب‌زاده پخش می‌شود، بخشی از برنامه‌های مرکز بسیج برای هفته دفاع مقدس است.

ام البنین دیوسالار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها