داغ دانش‌آموزان نخبه هرمزگانی هنوز تازه بود که اتوبوسی در جاجرود به دره سقوط و 11 خانواده را داغدار کرد،‌ دیروز اما بازهم این اتفاق تکرار شد، یک مینی‌بوس حامل دانش‌آموزان کرمانی به دلیل نقص فنی در کرمان تصادف کرد که به مصدومیت چند دانش‌‌آموز منجر شد و در حادثه‌ای دیگر اتوبوس گردشگران اصفهانی در گردنه حیران واژگون شد تا 27 مصدوم به جا بگذارد.
کد خبر: ۱۰۷۶۷۸۵
جاده‌های خطر در قُرق مرکب‌های ‌مرگ

تکرار حادثه برای اتوبوس‌های بین شهری در حالی اتفاق می‌افتد که این وسایل در جاده‌ها به واسطه سامانه سپهتن (سامانه نظارت و پایش تردد ناوگان حمل و نقل عمومی) رصد می‌شوند. در بررسی‌های اولیه علت وقوع این حادثه تخطی از سرعت مطمئنه عنوان شده است؛ علتی که سومین دلیل تصادف در جاده‌ها عنوان می‌شود.

تا سال گذشته 90 درصد ناوگان مسافربری کشور در حوزه جاده‌ای مجهز به این سامانه سپهتن بودند تا جایی که سردار حمیدی، رئیس پلیس راه کشور گفته بود: ‌تردد اتوبوس‌های بدون سامانه سپهتن در جاده‌های سراسر کشور ممنوع است و تا زمانی که این سامانه روی این وسایل نقلیه نصب نشود، از تردد آنها جلوگیری می‌شود.

غفلت از فرهنگ رانندگی

در این بین مساله‌ای که به نظر می‌رسد ‌به فراموشی سپرده شده، ‌توجه به آموزش و فرهنگ رانندگی است؛نکته‌ای که به باور هادی بهادری، عضو کمیسیون عمران مجلس اهمیت بیشتری در کاهش تصادفات نسبت به وضعیت جاده‌ها، میزان جریمه‌ها و... دارد.

او با اشاره به حادثه واژگونی اتوبوس گردشگران اصفهانی به جام‌جم می‌گوید: وضعیت جاده‌های کشور نسبت به دهه‌های گذسته بهتر شده و از طرفی کیفیت خودروها هم افزایش داشته، اما چیزی که همپای این موارد تغییری نداشته، فرهنگ رانندگی است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است، نگاه پلیس و البته حوزه‌های دیگر به رانندگی، نگاه سطح پایینی است.

او ‌می‌گوید: ما شأن و منزلت شغل رانندگی را در ایران در نظر نمی‌گیریم به همین دلیل راه ورود به این پیشه بسیار راحت است در حالی که باید نگاه جامع‌تری به این شغل داشته باشیم. به اعتقاد این عضو کمیسیون عمران مجلس، باید برای این رانندگان تست‌های پایش سلامت مستمر در نظر گرفت. برخی کارشناسان تاکید دارند، همگام با پیشرفت کیفی خودروها و البته جاده‌ها در کشورمان برای فرهنگسازی و آموزش به رانندگان تلاش نشده و ‌پلیس در این میان باید نگاه ویژه‌تری به این مورد داشته باشد.

میثم اسماعیلی - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها