کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد

همکاری ایران و ترکیه راه مقابله با تجزیه طلبی در منطقه

کارشناس سیاست خارجی در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد

احتمال ورود نظامی ترکیه به اقلیم کردستان

یک کارشناس سیاست خارجی با تبیین تحولات مربوط به همه پرسی اقلیم کردستان عراق از احتمال ورود نظامی ترکیه به این اقلیم در صورت استقلال آن خبر داد.
کد خبر: ۱۰۷۶۵۱۸
احتمال ورود نظامی ترکیه به اقلیم کردستان

دکتر حسن هانی زاده در گفتگو با جام جم آنلاین با بیان اینکه همه پرسی اقلیم کردستان به مرحله غیر قابل بازگشت رسیده است گفت:جامعه جهانی آمادگی پذیرش استقلال کردستان عراق را ندارد. شورای امنیت سازمان ملل،اتحادیه عرب,اتحادیه اروپا و حتی آمریکا و نیز همسایگان عراق خواستار توقف همه پرسی شده اند.

وی افزود:دولت عراق و دادگاه قانون اساسی این کشور نیز حکم بر عدم استقلال اقلیم کردستان داده اند ولی آقای مسعود بارزانی در صدد است دولت مرکزی عراق و کشورهای منطقه را با برگزاری همه پرسی استقلال به چالش بکشاند.

دکتر هانی زاده با اشاره به اهداف بارزانی در برگزاری همه پرسی اظهار داشت:بارزانی دو هدف عمده را دنبال می کند،اول اعمال فشار به دولت بغداد برای برای گرفتن امتیازات بیشتر مانند پیوند زدن کرکوک به اقلیم کردستان و بدست آوردن امتیاز فروش نفت آن و همچنین اختصاص 30 درصد بودجه کل عراق به کردستان که دولت عراق با آن موافقت نمی کند.

وی گفت:هدف دیگر بارزانی در صورت عدم دستیابی به هدف اول،جدایی کردستان از عراق است که اگر این هدف عملی شود جنگ داخلی در عراق رخ خواهد داد و امتیازتی که دولت عراق پس از سقوط صدام به کردستان داده است پس خواهد گرفت و کردها امتیازات 14 سال گذشته را از دست خواهند داد.

این کارشناس سیاست خارجی ادامه داد:کردستان مستقل نمی تواند به حیات خود ادامه دهد چرا که محصور بین چهار کشور ایران،ترکیه،سوریه و عراق است و هر چهار کشور مخالف تشکیل کشور کردی و تجزیه عراق هستند.

وی یادآور شد:تنها رژیم صهیونیستی از تشکیل کشور کردستان حمایت می کند تا بتواند پایگاه نظامی علیه کشورهای محور مقاومت در این منطقه ایجاد کند.

دکتر هانی زاده درباره احتمال واکنش نظامی ترکیه در صورت استقلال اقلیم کردستان گفت:در درجه اول ترکیه سعی خواهد کرد فشار اقتصادی را بر اقلیم بیشتر و کمکهای مالی خود را که از طریق خرید نفت به اربیل ارائه می کرد قطع کند.

وی افزود:اقدامات بعدی آنکارا قطع آب فرات به کردستان و عراق و احتمال ورود نظامی به اقلیم کردستان می باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها