رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از نظارت مستمر بر بوفه های مدارس خبرداد و گفت:براساس تفاهم نامه ای که میان وزارت بهداشت و وزارت آموزش وپرورش منعقد شده نظارت بر بوفه های مدارس امسال با جدیت بیشتری صورت خواهد گرفت.
کد خبر: ۱۰۷۶۴۰۴
نظارت بربوفه های مدارس جدی تر می شود /  فروش این خوراکی ها در مدارس ممنوع است

دکتر خسرو صادق نیت در گفت وگو با جام جم آنلاین به نحوه نظارت بر بوفه های مدارس اشاره کرد وافزود:این بوفه ها از دو منظر مورد نظارت ورسیدگی قرار می گیرند ابتدا بر روی فضای فیزیکی و افرادی که در این بوفه ها فعالیت دارند نظارت می شود که آیا اصول بهداشتی را رعایت می کنند دوم بحث نظارت بر روی مواد غذایی است که عرضه می شود .

وی ادامه داد:از دو سال پیش تا کنون عرضه سوسیس وکالباس و نوشابه های گازدار در مدارس ممنوع شده است امسال علاوه براین ،تعداد اقلام ممنوعه به 20 مورد افزایش یافته است نظیر چیپس ،پفک ،ساندویچ های دست ساز ،شکلات هایی که بدلیل چسبندگی موجب آسیب دندانها می شود .لذا به مدارس توصیه شده است که حتما در بوفه های خود مواد غذایی سالم به دانش آموزان عرضه کنند.

دکتر صادق نیت از ارائه آمار در خصوص میزان تخلفات در بوفه های مدارس در سال گذشته خودداری کرد و گفت:در سال گذشته بیش از 100 هزار بازدید در مدارس کشور داشتیم حتی شیری که در مدارس نیز توزیع می شود مورد بررسی قرار می گیرد بطوریکه سال گذشته تخلفاتی در مورد آلودگی شیرهای عرضه شده در مدارس داشتیم لذا با کارخانه های تولید این نوع شیرها نیز برخورد جدی صورت گرفت.

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت وجود تخلف در بوفه های مدارس ، صاحبان بوفه مورد برخورد قرارمی گیرند یا مدیران مدرسه؟افزود:اگر تخلف شدید نباشد تذکر داده می شود ولی در صورت تخلف شدید به مراجع قضایی ارجاع می شوند آن وقت مراجع قضایی براساس مسئولیت وتشخیص خود در این خصوص تصمیم گیری خواهند کرد که چه کسی باید جریمه شود.

وی تاکید کرد که امسال با جدیت بیشتری برعرضه اقلام خوراکی در مدارس نظارت خواهد شد.

آنچه که باید بوفه ها عرضه کنند

پیش از این دکتر زهرا عبداللهی مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نیزگفت: مواد غذایی عرضه شده در بوفه های مدارس باید دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت، علامت استاندارد، نام و نشان کارخانه، تاریخ تولید و انقضای معتبر، ترکیبات تشکیل دهنده، ارزش غذایی و دارای پوشش سالم و تمیز باشند و به تایید کارشناسان تغذیه در معاونت های بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی کشور رسیده باشند.
وی افزود: خرما، انواع مغزها (بادام زمینی، بادام، بادام هندی، فندق، پسته) کشمش، نخودچی، توت خشک، انجیر خشک، انواع ماست، انواع پنیر (پاستوریزه و استریلیزه)، میوه سالم شسته شده و ضدعفونی شده در بسته بندی های یک نفره وکیوم شده از جمله مواد غذایی سالم برای عرضه در بوفه مدارس هستند.
عبداللهی اضافه کرد: انواع میوه خشک، نوشیدنی ها همچون انواع شیر، دوغ بدون گاز، انواع آبمیوه طبیعی، آب معدنی، بیسکویت، کیک و کلوچه، بیسکویت ساده و سبوس دار و بدون کرم، کیک وکلوچه ترجیحا از نوع غنی شده و تهیه شده با روغن حاوی اسید چرب با ترانس زیر ۵ درصد، انواع آش، انواع سوپ، لوبیا، عدس پخته، حلیم، شله زرد، سمنو و فرنی به شرطی که بهداشتی و سالم تهیه و عرضه شوند از دیگر مواد غذایی سالم برای عرضه در بوفه مدارس هستند.
وی به مواد غذایی ممنوعه در بوفه مدارس اشاره و گفت: عرضه مواد غذایی همچون انواع پفک، اسنک، نوشابه های گازدار و ماءالشعیر، آدامس، شکلات، پاستیل، سوسیس، کالباس، سالاد الویه، چیپس، انواع لواشک و آلو و آلوچه (غیر بهداشتی) در بوفه های مدارس، ممنوع است .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها