همزمان با شروع سال آبی جدید ثبت شد

کاهش ۶ درصدی حجم مخزن سدها

یک کارشناس حوزه آب گفت: با قطعیت می‌توان اعلام کرد میزان هدر رفت از شبکه انتقال آب در کشور و به ویژه شهر تهران قابل توجه بوده و در بهترین شرایط از ۳۰ درصد بیشتر است.
کد خبر: ۱۰۷۵۹۴۰
٣٠درصد آب تهران پیش از مصرف ناپدید می شود!

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، آمارها نشان می دهند که مصرف سرانه آب کشور بیش از میزان استانداردهای جهانی است.

این رقم به ویژه در تهران به بیش از دوبرابر می رسد. در این میان به نظر می رسد هنوز متولیان منابع آب و مصارف آن فکری به حال این اوضاع نکرده اند و از طرفی فرسودگی زیرساخت و نبود فرهنگ استفاده صحیح از منابع آب بین مردم هدررفت آب را بیشتر کرده است.

کارشناس حوزه آب درباره اینکه آمار مصرف آب شهری در کشور به ویژه در تهران چگونه است، گفت: اگر در اینجا منظور از مصرف آب شهری، میزان مصرف آب شرب باشد، سرانه مصرف آب شرب در شهر تهران حدود ۲۵۰ لیتر در شبانه روز است. این درحالی است که سرانه مصرف آب شرب در مقایسه با سایر کلانشهرهای کشور مانند تبریز ۱۹۰ ، اصفهان ۱۵۰ ، مشهد ۱۶۰ ، شیراز ۲۰۰ و کرج ۲۲۰ لیتر در شبانه روز است.

وی با اشاره به اینکه با در نظر گرفتن استاندارد جهانی مصرف آب آشامیدنی که حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ لیتر در روز است، افزود: با توجه به آمار ارائه شده، به راحتی می توان به این واقعیت پی برد که سرانه مصرف بالاتر از استاندارد جهانی بوده و متاسفانه میزان سرانه مصرف در شهر تهران حدود دو برابر استاندارد جهانی است.

به گفته حیدر ستایش، میزان سرانه مصرف در شهر تهران در قیاس با بسیاری از کشورهای اروپایی مانند آلمان ۱۲۱ ، برزیل ۱۴۳ ، اسپانیا ۱۵۷ و انگلیس ۱۴۵ لیتر در شبانه روز است.

البته در بسیاری از شهرهای بزرگ کشور مانند مشهد و اصفهان مدیریت صحیح مصرف منجر به کاهش قابل توجه میزان مصرف شده است. به عنوان نمونه در سالیان نه چندان دور میزان سرانه مصرف آب شهر اصفهان حدود ۱۹۰ لیتر در شبانه روز بوده که این عدد در سالهای اخیر به ۱۵۰ لیتر در شبانه روز کاهش یافته است.

این کارشناس حوزه آب و نیرو در مورد اینکه چه میزان از این سرانه مصرف به دلیل فرسودگی شبکه انتقال است، گفت: میزان هدر رفت آب به دلیل فرسودگی شبکه انتقال آمارها متفاوت و بعضا متضاد است. آنچه در رابطه با آن قطعیت وجود دارد این است که میزان هدررفت از شبکه انتقال آب در کشور و به ویژه شهر تهران قابل توجه بوده و در بهترین شرایط از ۳۰ درصد بیشتر است. با توجه به سرانه مصرف آب ۲۵۰ لیتر در شبانه روز در شهر تهران، حدود ۷۵ لیتر در شبانه روز از این آب هدر می رود که میزان قابل توجهی از آب شرب است.

ستایش تصریح کرد: با در نظر گرفتن بالا بودن میزان مصرف در کلانشهرها و نیز شرایط تنش آبی در اغلب نقاط کشور هدررفت این میزان از آب در شبکه و عدم سرمایه گذاری در این بخش توجیه علمی ندارد که در این زمینه باید دقت کرد که در آب فاضلاب آستان تهران حدود ۸۰۰۰ نیرو کار می کنند که ۳۵۳۱ نفر آنها با استفاده از رانت وارد شرکت شده و تقریبا هیچ تخصص ویژه ای ندارند و عملا کارایی مناسبی ندارند و چون از وابستگان برخی مدیران هستند استخدام یا در شرکت تحت هر عنوانی جذب و بکارگیری شده اند که اگر برای هر کدام از این افراد ۲ میلیون تومان ماهانه حداقل حقوق پرداخت شود ماهانه حدود ٧میلیارد و ٦٢ میلیون تومان و سالیانه ٨٤میلیارد و ٧٤٤ میلیون تومان از جیب مردم تهران تحت عنوان حق آب بها و حق اشتراک و عناوین دیگر دریافت و به جای آنکه در بازسازی شبکه و موارد دیگر به کار رود، به عنوان حقوق پرداخت می شود.

وی افزود:با این مبلغ ظرف مدت ۷ سال کل شبکه فرسوده را بازسازی کرد و در این شرایط بحران آب از هدر رفت آب جلوگیری کرد جدا از اینکه این افراد بعدا با در دست گرفتن پستهای مدیریتی چه بحرانهای به وجود میاورند فقط با مبلغ حقوق آنها می شود حداقل بحران آب را مدیریت کرد.

طبق گفته این کارشناس حوزه آب، بحث نشت در سیستم انتقال از مباحث پیچیده در مدیریت شبکه های آب است و امکان به صفر رساندن آن وجود ندارد. اما می توان با نوسازی شبکه آبرسانی و نیز بهره گیری از تکنولوژی های نوین نشت یابی با مدیریت صحیح میزان هدررفت آب در این بخش را به حداقل رساند.

ستایش تصریح کرد: در این زمینه پیشنهاد می شود سازمانها و ارگانهای ذی ربط مانند وزارت نیرو و سازمان آب و فاضلاب با بهره گیری از نیروهای متخصص در دانشگاهها سعی در یافتن روشهای مناسب در مدیریت و کنترل نشت شبکه آبرسانی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها