دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری در پنجشنبه گذشته، فرصتی شد تا ایده‌های معطوف به آینده انقلاب اسلامی و بویژه راهبردهای بنیادین آن یک‌بار دیگر در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی جلوه‌گر شود و نقشه راهی برای آینده انقلاب و نظام مقدس اسلامی باشد.
کد خبر: ۱۰۷۵۹۲۵
دیدبانی برای انقلاب اسلامی

در دیدارهای گذشته مقام معظم رهبری، معظم‌له مطالبه‌گری را از وظایف مجلس خبرگان رهبری دانسته بودند و در این دیدار راهکار تحقق آن‌را نیز تبیین فرمودند. پر واضح است که برای مطالبه‌گری البته نیاز به برنامه‌ریزی و طراحی است که این مهم در کلام معظم‌له در قالب تشکیل هیات اندیشه‌ورز جلوه کرد.

مقصود از هیات اندیشه‌ورز را می‌توان گروهی از نخبگان حوزه و دانشگاه و نیز اعضای مجلس دانست که البته دارای نگاه کلان، راهبردی و عمیق باشند، تاکیدی که مقام معظم رهبری برای این هیات داشتند. باید توجه شود لازمه دید‌بانی انقلاب اسلامی آن است که فارغ از قیل و قال‌های سیاسی همه دست‌اندرکاران و نیز اتاق‌های فکر آنان مسائل اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را در ابعادی وسیع و با نگاهی راهبردی رصد نموده و با تیزبینی و تیزهوشی، عمق این موضوعات را ارزیابی کرده و سپس از مسئولین ذی‌ربط مطالبه شود تا در این مسیر حرکت کرده و انقلاب و نظام اسلامی را نیز به این موضوع هدایت کنند.

نگاه بلند رهبر معظم انقلاب اسلامی، فارغ از مسائل محدود در چارچوب مرزهای جغرافیایی و سیاسی و فارغ از وضعیت موجود، بلکه معطوف به گستره انقلاب اسلامی و آینده آن است، چون اولا انقلاب اسلامی خاص مرز‌های جغرافیایی ایران نبوده و خوشبختانه آثار عملی آن‌را در منطقه و جهان شاهد هستیم و ثانیا صرفا وضع موجود را مورد خطاب قرار نمی‌دهند بلکه نسل‌های آینده نیز شامل آن می‌شود،گرچه برای آینده بهتر لازم است که وضع حال نیز مطلوب باشد.

در کلام مقام معظم رهبری، چهار محور اساسی به عنوان برنامه‌های آینده هیات اندیشه‌ورز مطرح شد که می‌تواند به عنوان دستور کار این هیات قرار گیرد.

در گام اول سیاست خارجی که در قالب تبیین جایگاه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با سایر کشورهای جهان بود، مشخصا نهی از جذب به سمت غرب یا نهی از مطیع بودن آنان است، در گام دوم اقتدار اقتصادی بیان شد که این اقتدار با تکیه بر شاخص قدرت پول ملی و قدرت خرید مردم می‌تواند از جمله مطالبات مجلس خبرگان رهبری باشد که هیات اندیشه‌ورز باید آن‌را در گام دوم مطالبه کند.

سومین دستور کار، موضوع عدالت، تقسیم درست ثروت و مبارزه با فقر بود که البته این از شعارهای اولیه انقلاب محسوب می‌شود و بارها درکلام امام(ره) و نیز تاکیدات رهبر معظم انقلاب وجود داشته است لیکن به دلیل برنامه‌های بعضا ناصحیح در ادوار گذشته هنوز فاصله زیادی بخصوص در عرصه اقتصاد با آن داریم.

بدیهی است تحقق این خواست‌ها بدون وجود نیروهای متدین و انقلابی ممکن نخواهد شد فلذا به عنوان گام سوم کمک و حمایت از نیروهای متدین و انقلابی، وجود یک نگاه انقلابی به اداره کشور و هیات مذکور مطرح شد، نگاهی که بارها در ملاقات با اعضای نهادهای اصلی جامعه، قوه قضاییه، شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری و اخیرا مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مطرح شد.

بالاخره مراقبت از تدین مردم و برنامه داشتن برای هدایت مردم که فلسفه اصلی حکومت در اسلام است،گام چهارمی بود که برای مطالبه می‌تواند در کار هیات اندیشه‌ورز مجلس خبرگان رهبری قرارگیرد؛ موضوعی که گاهی و به غلط در فلسفه حکومت از زبان برخی مسئولین شنیده می‌شود و می‌گویند که دولت یا حکومت مسئولیت هدایت مردم را به عهده ندارد و البته این قبیل افراد بدون توجه به تصریح قانون اساسی که هدف از تشکیل حکومت را حرکت به سوی خداوند بزرگ می‌دانند، این‌گونه بیان می‌کنند.

در مقدمه قانون اساسی تصریح شده است هدف از حکومت، حضور یک طبقه خاص بر طبقه دیگر نیست بلکه حرکت به سوی خداوند متعال است، برنامه‌ای که هدف تمام پیامبران عظیم‌الشان الهی از حضرت آدم (ع) تا حضرت خاتم(ع) بوده، وگرنه ارزش حکومت در کلام معصومین همیشه از ارزش لنگه کفش مندرسی هم پایین‌تر بود اگر فاقد هدف هدایت و راهنمایی باشد.

اکنون با این نقشه راه آینده نظام، بر مجلس خبرگان رهبری فرض است که هر چه زودتر اقدام اساسی، عملیاتی و عاجل را برای تشکیل چنین هیات اندیشه‌ورزی برداشته و در لبیک به ندای رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی، مطالبات راهبردی خود را جهت تحکیم پایه‌های انقلاب اسلامی و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی محکم‌تر از گذشته بردارد.

دکتر عباسعلی کدخدایی - رئیس حوزه ریاست مجلس خبرگان رهبری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها