برای نخستین‌بار در معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران

رادیو محرم آغاز به کار کرد

همزمان با فرارسیدن ایام عزاداری سالارشهیدان امام حسین(ع) و گرامیداشت حماسه جاودان کربلا، رادیو محرم آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۱۰۷۵۹۰۸
رادیو محرم آغاز به کار کرد

مجتبی تونه‌ای، مدیر رادیو محرم درباره اهداف راه‌اندازی این رادیو به جام‌جم گفت: با فرا رسیدن ماه محرم، رادیو محرم به صورت 24 ساعته و روی موج اف ام، ردیف 95/05 مگاهرتز شروع به‌کار کرد. راه‌اندازی این شبکه برای مخاطبان ضروری بود؛ زیرا با شروع محرم، صداوسیما باید در حوزه مداحی‌ها و مرثیه‌خوانی‌ها فرهنگ سازی می‌کرد. رادیو محرم اختصاص به پخش مرثیه و مداحی دارد و در فواصل آنها گزیده‌ای از سخنرانی علما پخش خواهد شد.

وی با اشاره به ماموریت رادیو محرم عنوان کرد: وظیفه این رادیو افزایش عمق، معرفت، مودت و اطاعت مردم نسبت به اهل بیت(ع) است.

مدیر رادیو محرم توضیح داد: در این رادیو، مداحی و مرثیه‌های معیار و مطلوب از تمام اقوام ایرانی را پخش می‌کنیم و در فواصل بین مداحی‌ها و مرثیه‌ها هم گزیده سخنرانی بزرگان، حضرت امام خمینی(ره)، استاد مطهری، آیت‌الله جوادی‌آملی و رهبر معظم انقلاب درباره فرهنگ عاشورا، برای مخاطبان قابل استفاده است.

تونه‌ای در ادامه با تاکید بر بازتاب عزاداری هیات‌های کشور در شهرهایی همچون زنجان، تبریز و... گفت: همه این موارد از رادیو محرم قابل دریافت است. توجه به رویکرد حماسی و معرفتی در کنار رویکرد عزاداری، پرهیز از پخش نوحه‌های ضعیف و روضه‌های غیرمستند، اجتناب از مطالب تحریف شده درباره اهداف قیام و تاریخ واقعه عاشورا از سیاست‌های رادیو محرم محسوب می‌شود و قصد داریم در این‌ باره فرهنگ‌سازی کنیم تا مداحی‌ها و مرثیه‌های صحیح را به‌عنوان الگو معرفی کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که اشعار برخی مداحی‌ها به هیچ وجه استاندارد لازم را ندارد و حتی گاهی مداحان از واژه‌های بی‌محتوا استفاده می‌کنند، برای آسیب‌شناسی این مساله چه اقدامی در رادیو محرم انجام می‌دهید، توضیح داد: این رادیو با انتخاب قطعات مناسب و فاخر عاشورایی، علاوه بر امکان استفاده فردی هریک از مخاطبان، شرایط لازم برای فضاسازی عزاداری‌ها در هیأت‌های مذهبی را نیز مهیا کرده است. ما در این شبکه فقط مداحی و مرثیه و در فواصل آن گزیده سخنرانی علما را پخش می‌کنیم و از قالب دیگری استفاده نخواهیم کرد. در واقع این اولین تجربه رادیو محرم است و می‌توانیم با تجربه امسال در سال‌های آینده اقدامات دیگری هم
انجام بدهیم.

تونه‌ای یادآور شد: ضمن این که ما هر مداحی و مرثیه‌ای را پخش نمی‌کنیم، بلکه همه مداحی‌های کشور را رصد خواهیم کرد و بعد در کمیته‌ای با حضور کارشناسان بررسی می‌شود. کارشناسان موسیقی، شعر و مقتل در این کمیته حضور دارند و همه مداحی‌ها و مرثیه‌ها به لحاظ موسیقی، شعر و مقتل مورد بررسی قرار می‌گیرند. بنابراین مداحی یا روضه‌های ضعیف پخش نخواهد شد یا اگر اشعار یک مداحی توهین به اهل بیت(ع) باشد یا نوع آهنگ‌ها متناسب با این ایام نباشد، روی آنتن نمی‌رود، زیرا هدف ما ارائه الگوی صحیح به مخاطب است.

مدیر رادیو محرم درباره این که آیا از مرثیه سرایی مداحان دیگر کشورهای مسلمان هم در این رادیو استفاده می‌کنید، توضیح داد: خواه‌ناخواه استفاده می‌شود، اما کم است. این رادیو غیر از موج اف‌ام ردیف 95/05مگاهرتز، از طریق گیرنده‌های دیجیتال، رادیو نما و اپلیکیشن تلفن همراه رادیو نیز قابل دریافت است.

فاطمه عودباشی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها