عوامل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود جامعه به سمت و سوی خشونت پیش برود. برخی عوامل، درونی، شخصیتی و فردی است که باعث می‌شود نتواند فرد برخشم خود کنترل داشته باشد.
کد خبر: ۱۰۷۵۴۶۴
راه‌های کاهش خشونت در جامعه

زمانی که یک فرد از اعتقادات مذهبی دور می‌شود باعث می‌شود تصمیم‌هایی بگیرد که از تنش و خشونت نشأت می‌گیرد، اما زمانی که فرد اعتقادات مذهبی مناسب داشته باشد، کمتر به سمت خطا و بزهکاری و خشونت گام برمی‌دارد.

شرایط فرهنگی و اقتصادی نیز بر بروز خشونت تاثیر دارد. گاهی دیده می‌شود که برخی از این مشکلات و خشونت‌های خانوادگی ناشی از مصرف مواد مخدر توسط عضوی از خانواده، سوءظن، خیانت و... است که باعث وقوع جنایت‌های تلخ می‌شود.

گاهی نیز عوامل بیرونی مثل صنعتی شدن، تغییر زندگی از روستایی به شهری و تغییر فرهنگ فرد به خاطر مهاجرت، اشتغال تمام‌وقت بانوان و کمتر وقت گذاشتن مردها برای خانواده می‌تواند بسترساز جرایم خشن ازجمله جنایت شود.

افراد باید آگاه باشند که حفظ جان مسلمان بر هر فردی واجب است و فرد نمی‌تواند به خود این اجازه را بدهد که جان دیگران را به این راحتی بگیرد و به زندگی آنها پایان دهد.

اگر افراد مبانی دینی و اعتقادات مذهبی خود را قوی کرده و سعی کنند فرهنگ خود را طوری تقویت کنند که با آرمان‌های جامعه همسو باشد، می‌توانند در کاهش خشونت نقش داشته باشد. صله رحم جزو مصادیقی است که می‌تواند باعث شود افراد با دیدن همدیگر و رفت و آمدهای خانوادگی سعی کند مشکلات خود را حل‌و‌فصل کرده و همین باعث می‌شود افراد از خشم و ناراحتی دور شوند و در زندگی با کمک گرفتن از دیگران و بزرگان فامیل و خانواده‌هایشان برای حل مشکلات خود گام‌هایی مثبت بردارند.

همیشه شاهد آن هستیم در ماه‌های محرم و صفر که افراد در مراسم مذهبی که در این ماه‌ها برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند، اعتقادات مذهبی‌شان پررنگ‌تر می‌شود و همین باعث می‌شود کمتر به سمت جرم و بزهکاری رو آوردند.

همین باعث کاهش جرایم مختلف در این ماه‌ها شده است. مبلغان دینی می‌توانند برای حل مشکلات خانواده در زمانی که آنها دچار بحران در زندگی‌شان می‌شوند، به آنها مشاوره و کمک بدهند تا باعث کاهش اختلاف و حتی مانع از جدایی زوجین و فروپاشیدگی خانواده‌ها شود.

افرادی که دست به جنایت و خشونت می‌زنند، اغلب عجولانه و تصمیم‌های آنی می‌گیرند که این جنایت‌های تلخ در جامعه رقم می‌خورد. آنها دیگر به عواقب کار و خطایشان فکر نمی‌کنند. نمی‌دانند چه عواقب سختی برای خودشان رقم خواهند زد.

از سوی دیگر در سال‌های اخیر گسترش شبکه‌های ماهواره‌ای و اجتماعی در جامعه، در رویه زندگی افراد تاثیر مخرب گذاشته که همین می‌تواند شالوده زندگی افراد را از بین ببرد و باعث گسترش خشونت در خانواده و جامعه شود که این زنگ خطری برای خانواده‌هاست که باید آن را جدی بگیرند.

دکتر میرحامد خانی - جرم‌شناس و استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها