نشست اصلی هفتاد و دومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل امروز 19 سپتامبر (28شهریور) برگزار می شود البته این اجلاس از روز 12 سپتامبر (21 شهریور) کار خود را آغاز کرده است.
کد خبر: ۱۰۷۴۶۸۶
چرا برزیل همیشه اولین سخنران سازمان ملل است؟/ ترتیب سخنرانی سران در مجمع عمومی

به گزارش جام جم آنلاین ،مجمع عمومی یکی از شش نهاد اصلی سازمان ملل و تنها تشکیلاتی از این سازمان است که همه کشورهای عضو از نقشی برابر که عبارت است از 'یک کشور، یک رای'، برخوردار هستند.

همه 193 کشور عضو سازمان ملل در این مجمع شرکت می کنند تا موضوعات بین المللی مدنظر منشور این سازمان شامل پیشرفت، صلح و امنیت، قانون بین المللی و غیره را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهند.

مجمع عمومی سال ۲۰۱۷ سازمان ملل نیز از ۱۹ تا ۲۵ سپتامبر (۲۸ شهریور تا ۳ مهر) برگزار می‌شود و نمایندگان اعضای سازمان ملل در آن سخنرانی می‌کنند. بر اساس فهرست اولیه، اغلب کشورها در نشست امسال نیز در سطح رئیس‌جمهور یا نخست‌وزیر شرکت می‌کنند.

مجمع هفتاد و دوم امروز با سخنرانی گوترش دبیرکل سازمان ملل افتتاح می شود و سپس رئیس مجمع عمومی سخنرانی خواهد کرد.

در نشست امسال طبق سنت معمول نماینده برزیل اولین سخنران است و بعد از او رئیس‌جمهور آمریکا سخنرانی خواهد کرد.آخرین سخنران صبح روز 19 سپتامبر (29 شهریور)نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل است .جالب اینکه سخنرانی نتانیاهو پس از سخنرانی رییس جمهور ترکیه برگزار خواهد شد.قطر نیز چهاردهمین سخنران این مجمع در صبح روز 25 سپتامبر است.اولین سخنران بعداز ظهر همین روز رییس جمهور مالی و آخرین نیز رییس جمهور آفریقای جنوبی است.

بر اساس برنامه اولیه‌ای که از سوی سازمان ملل اعلام شده، رئیس‌جمهور ایران قرار است روز 20 سپتامبر (۲۹ شهریور) حدود ساعت 11 تا 12 ظهر به وقت نیویورک در مجمع عمومی سخنرانی کند. سیزدهمین نوبت صبح مجمع در روز 20 سپتامبر به ایران اختصاص یافته است.

مجمع عمومی سازمان ملل چقدر طول‌ می‌کشد؟

اعضای "مجمع عمومی سازمان ملل" سالانه به مدت دو هفته در مقر این سازمان در "نیویورک" آمریکا دور هم گرد می‌آیند. در این مدت اقداماتی نظیر تشکیل مجمع عمومی گرفته تا تصویب پیش‌نویس قطع‌نامه انجام می‌گیرد. این پیش‌نویس به طور سنتی با اتفاق آرای مجمع در روز آخر انجام می‌شود.

براساس آیین‌نامه داخلی سازمان ملل، درخواست‌های کشورهای مختلف برای سخنرانی باید به صورت رسمی، توسط نماینده دائم کشورها در سازمان ملل و به صورت حضوری به دبیرخانه مجمع عمومی سازمان ملل برسد. بعد از وصول درخواست سخنرانی، مرجع ذیربط رسیدی را به عنوان گواهی ثبت نام سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل به نماینده کشور درخواست کننده ارائه می‌کند.

ترتیب سخنرانان

یکی از ابهام‌انگیزترین بخش‌های مجمع سالانه عمومی سازمان ملل، ترتیب سخنرانان است، که قاعده حقوقی خاصی برای سخنرانی روسای جمهور کشورها در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل وجود ندارد و هرآنچه هست، به شکل عرف میان کشورها متداول شده است.

برزیل به طور سنتی اولین کشوری است که در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کند. در سال 1947 وزیر سابق خارجه برزیل ریاست اولین جلسه ویژه مجمع سازمان ملل و دومین جلسه مجمع عمومی را بر عهده گرفت. از آن به بعد برزیل اولین کشوری بوده است که در مجمع عمومی سازمان ملل به سخنرانی می‌پردازد.

به علاوه، در زمانی که نماینده دائم کشور برای سخنرانی مقامات خود در سازمان ملل به دبیرخانه این سازمان مراجعه می‌کند، از او خواسته می‌شود با مشورت با مقامات کشور خود هر چه زودتر سه اولویت شرایط سخنرانی خود را تعیین کنند:‌

اولا تمایل دارند صبح سخنرانی کنند یا بعد از ظهر. دوما در چه روزی از هفته می‌خواهند سخنرانی انجام شود. همچنین گزینه‌ها و اولویت‌ها باید به صورت شفاف بیان و مشخص شود چه کسی قرار است سخنرانی کند.

دیگر اولویت‌های ترتیب سخنرانان مجمع عمومی از این قرار هستند:

ابتدا کشورهای عضو و بعد از آن کشورهای ناظر مانند فلسطین سخنرانی می‌کنند. دیگر نهادها هم می‌توانند در آخر جلسه سخنرانی خود کنند.

سخنرانی‌ها بر اساس نوع درخواست مقامات صورت خواهند گرفت و در لیست سخنرانی قرار خواهند گرفت.

گاهی اوقات هم به خاطر تعدد سخنران‌ها، قرعه‌کشی می‌شود.

در کل، قوانین مدونی درباره ترتیب سخنرانی‌های سران کشورهای مختلف در مجمع عمومی سازمان ملل وجود ندارد و بنا به شرایط مختلف و عرف، صورت می‌گیرد.

برخلاف سخنرانی‌های نامنظم، برای صندلی‌ها قوانین خاصی وجود دارد. براساس آیین‌نامه مجمع عمومی سازمان ملل اولین صندلی مجمع براساس قرعه‌کشی انتخاب می‌شود .

مدت سخنرانی

در ارتباط با عرف و قواعد سخنرانی روسای جمهور در اجلاس‌های سالانه مجمع عمومی باید گفت که برای نشست‌هایی که تعداد زیادی از روسای کشورها در آن حاضرند وقت محدودی قبل از سخنرانی مقامات کشورها تعیین می‌شود. زمانی که هیات رئیسه مجمع عمومی متشکل از رئیس مجمع و روسای کمیته‌های شش‌گانه و معاونین مجمع عمومی تشکیل می‌شود، این هیات به طور معمول زمان سخنرانی مقامات را تعیین می‌کنند. به عنوان مثال اگر زمان تعیین شده 15 دقیقه باشد، این زمان به همه هیات‌های مدعو اعلام می‌شود و زمان سخنرانی هر یک از روسای جمهور یک چراغ پیش روی او روشن است که تا پایان زمان تعیین شده سبز رنگ است و چنانچه سخنرانی از زمان تعیین شده فراتر رفت این چراغ زرد می‌شود و پس از چند بار اخطار این چراغ قرمز رنگ می‌شود.

با این حال هیچ قانون یا دستورالعملی برای سخنرانی روسای جمهور در اجلا‌س‌های سالانه مجمع عمومی وجود ندارد چراکه فرض اولیه بر این است که شان و جایگاه رهبران کشورها بالاتر از آن است که برایشان حدود و قوانین عملکردی تعیین کرد.

گفتنی است، طولانی‌ترین نطق در مجمع عمومی سازمان ملل به سخنرانی فیدل کاسترو در سال 1960 مربوط می‌شود. رهبر کوبا در آن زمان چهار ساعت سخنرانی کرده بود. پس از آن معمر قذافی از جمله رییس جمهوری بود که بیشتر از وقت تعیین شده سخنرانی کرد.

سخنرانی‌ها باید به زبان‌های رسمی سازمان ملل از قبیل انگلیسی، فرانسوی، روسی یا اسپانیایی و عربی ترجمه شوند.

مجمع عمومی سال ۲۰۱۷ سازمان ملل از ۱۹ تا ۲۵ سپتامبر (۲۸ شهریور تا ۳ مهر) برگزار می‌شود و نمایندگان اعضای سازمان ملل در آن سخنرانی می‌کنند. بر اساس فهرست اولیه، اغلب کشورها در نشست امسال نیز در سطح رئیس‌جمهور یا نخست‌وزیر شرکت می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها