علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در سخنانی در کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی ، رفتار خصمانه دولت آمریکا را مغایر با متن و روح برجام دانست و با رد درخواستهای زیاده خواهانه آمریکا ابراز اطمینان کرد که آژانس در برابر این زیاده خواهی مقاومت خواهد کرد.
کد خبر: ۱۰۷۴۴۳۳
صالحی : رفتار خصمانه آمریکا مغایر با روح و متن برجام است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا ، صالحی پیش از ظهر دوشنبه به وقت محلی وین به عنوان اولین سخنران پس از مدیر کل آژانس در شصت و یکمین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی ، گفت: یکی از مهمترین جنبه های تمام فعالیت های هسته ای ما با توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مرتبط است. طبق تاییدهای متناوب آژانس ، ایران بطور صادقانه و با حسن نیت به تمام تعهدات خود طبق برجام عمل کرده است.

فعالیت های هسته ای ایران تحت شفافیت حداکثری و با دسترسی های تکمیلی به سایت های هسته ای انجام می شود.

وی افزود: یکی از طرفهای شرکت کننده موانعی در مسیر اجرای کامل برجام ایجاد کرده و لازم است توجه شما به این حقیقت جلب کنم که تمام طرف های برجام بدون استثنا باید در مورد اجرای تعهدات خود پاسخگو باشند. تمام طرفها باید به تعهدات خود عمل کنند تا امکان ادامه اجرای این توافق فراهم شود .

وی تاکید کرد: هر گونه اقدام یا تدابیری برای تضعیف یا خنثی کردن شروط توافق هسته ای با هر بهانه و انگیزه سیاسی ، موجب مخدوش شدن و به خطر افتادن این دستاورد تاریخی خواهد شد که زیان آن نه تنها متوجه طرفهای این توافق بلکه کل جامعه بین المللی خواهد شد.

صالحی افزود: همچنین لازم است بطور مختصر به اقدامات سیاسی اخیر آمریکا در آژانس و درخواستهای عجیب درباره راستی آزمایی برنامه هسته ای صلح آمیز ایران فراتر از شروط مذاکره شده برجام اشاره کنم. رفتار خصمانه دولت آمریکا و تدابیر این کشور برای مخدوش کردن توافق هسته ای و جلوگیری از منتفع شدن ایران از توافق هسته ای ،مغایر با روح و متن برجام است. ما همچنان اطمینان داریم که آژانس و مدیر کل آن در برابر چنین درخواستهای غیر قابل قبولی مقاومت خواهند کرد و به ایفای نقش نظارتی فنی خود بطور بی طرفانه ادامه خواهند داد و از اطلاعات حساس فنی و صنعتی به دست آمده از طریق بازرسی ها محافظت خواهند کرد.

علی اکبر صالحی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی علاوه بر سخنرانی در کنفرانس عمومی آژانس، همچنین برنامه هایی برای ملاقات دوجانبه با نمایندگان برخی کشورها و نیز یوکیا آمانو مدیرکل آژانس دارد.

شصت و یکمین کنفرانس عمومی سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی از امروز دوشنبه در مقر آژانس در وین برای مرور و تصویب برنامه و بودجه آژانس و نیز بررسی زمینه های مهم همکاری هسته ای آغاز به کار کرد.

نمایندگانی از 168 کشور عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی در شصت و یکمین کنفرانس عمومی آژانس در وین گرد می آیند تا درباره اولویت های کاری آژانس و همچنین به بحث و بررسی بپردازند.

در این کنفرانس که تا پایان هفته ادامه دارد، شرکت کنندگان درباره موضوعات مختلفی از جمله افزایش همکاری های بین المللی در زمینه ایمنی هسته ای، تقویت فعالیت های آژانس مرتبط با علوم، فناوری و کاربردهای هسته ای و همچنین برنامه همکاری فنی آژانس بحث و گفتگو خواهند کرد. مباحثات این کنفرانس همچنین شامل موضوع امنیت هسته ای و تقویت تاثیرگذاری و بهبود کارایی پادمانهای آژانس می شود.

در جریان برگزاری شصت و یکمین کنفرانس عمومی آژانس، بیش از 50 برنامه جانبی برگزار می شود که نشان دهنده جنبه های گوناگونی از کار آژانس خواهند بود. یکی از مهمترین این رویدادها نشست دو روزه ای با عنوان 'مجمع علمی درباره فنون هسته ای در سلامت انسان: جلوگیری، تشخیص و درمان' است، که روزهای سه شنبه و چهارشنبه 19 و 20 سپتامبر (28 و 29 شهریور) برگزار می شود. در این نشست علمی، کارشناسان، نمایندگان دولتی و دانشگاهیانی از 26 کشور درباره نقش حیاتی علوم هسته ای در جلوگیری، تشخیص و درمان بیماری ها و بهبود سلامت و رفاه انسانها به تبادل نظر می پردازند.

همچنین مدیر کل آژانس مطابق قطعنامه GC (60) / RES/15 مصوب شصتمین کنفرانس عمومی سالانه در سال گذشته، در این هفته گزارشی در باره اجرای آن قطعنامه و اجرای پادمانها در خاورمیانه، به کنفرانس عمومی 61م ارائه خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها