گفت و گوی جام جم آنلاین با فرهاد نظری پس از وداع با تیم ملی والیبال ایران

کنار نمی رفتم کنارم می زدند

کاپیتان معروف دیگر نه دست به کمر زد نه چشم غره رفت!

نمایش زیبای والیبال ایرانی-آریایی / یک کاپیتان «جدید»

تیم ملی والیبال ایران برای نخستین بار در رقابت های جام قهرمانان بزرگ قاره ها موفق به مدال آوری شد. این تیم روز گذشته برای نخستین بار در تاریخ فرانسه را شکست داد و با توجه به برتری برزیل مقابل ژاپن، ایران بر روی سکوی سوم این رقابت ها قرار گرفت.
کد خبر: ۱۰۷۴۳۳۹
نمایش زیبای والیبال ایرانی-آریایی / یک کاپیتان «جدید»

به گزارش جام جم آنلاین ، تیم ملی والیبال برزیل با کسب این قهرمانی برای پنجمین بار عنوان قهرمانی جام قهرمانان بزرگ جهان را به دست آورد تا جایزه 250 هزار دلاری این رقابت ها را به دست بیاورد. تیم ایتالیا نیز به عنوان نایب قهرمان 125 هزار دلار جایزه دریافت کرد و تیم ملی والیبال ایران نیز جایزه 100 هزار دلاری را به عنوان تیم سوم گرفت.

جام قهرمانان بزرگ جهان یک تورنمنت والیبال در سطح بین‌المللی است که در سال 1993 برای نخستین بار به پیشنهاد ژاپن و با موافقت فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) برگزار شد.

این رقابت‌ها همواره یک سال بعد از بازی‌های المپیک در دو گروه مردان و بانوان به میزبانی ژاپن برگزار می‌شود و به جام جهانی کوچک یا جام بین قاره‌ای نیز معروف است.

جام قهرمانان بزرگ قاره ها در این دوره در روزهای 21 تا 26 شهریورماه با حضور تیم‌های ایران، آمریکا، فرانسه، ایتالیا، برزیل و ژاپن به میزبانی دو شهر ناگویا و اوساکا در جدول دوره‌ای برگزار شد.

نفس خروس ها برید!

ایران روز گذشته به سختی سه بر دو خروس ها (لقب تیم ملی فرانسه) را برد، بردی تاریخی که برای نخستین بار در تاریخ والیبال جهان رقم می خورد چرا که ملی پوشان والیبال ایران تا به حال هرگز مقابل این تیم قدرتمند اروپایی پیروز نشده بودند. پس از این دیدار هیجان انگیز و جذاب فرهاد نظری افشار بازیکن 33 ساله تیم ملی ایران برای همیشه با رده ملی خداحافظی کرد. او پیش از این هم وعده بازنشستگی داده بود تا به قول خودش جا را برای جوان تر ها باز کند.

در پایان این رقابت ها میلاد عبادی پور در تیم رویایی این رقابت ها قرار گرفت و عنوان برترین دریافت کننده را به خود اختصاص داد.

ماجراجویی پسران والیبال ایران

تیم ملی والیبال ایران عنوان سومی رقابت های جام قهرمانان بزرگ قاره ها را به دست آورد اما برخی از منتقدان اعتقاد دارند این تیم با وجود موفقیتش هنوز جای انتقاد دارد. اما برخی دیگر می گویند اکنون دیگر جای انتقاد نیست و نباید موفقیت بزرگ تیم ملی والیبال را با هر بهانه ای زیر سوال برد، از جمله جمشید حمیدی کارشناس بین المللی والیبال و مفسر شناخته شده این رشته ورزشی. وی به جام جم آنلاین گفت: بدون تردید هر پیروزی و موفقیتی درعرصه بین المللی بازخورد وبازتاب فراگیری دارد و البته جهانیان نظرشان به ایران جلب می شود. در مورد مقام سومی ایران در جام قهرمانان بزرگ قاره ها این بازتاب وجود داشته است و حالا وظیفه ما این است که این بازتاب را تقویت کنیم تا روحیات والیبال دوستی در جامعه تقویت شود. در این روزها که که همه شادی و همدلی می کنند برخی مته به خشخاش می گذارند و موفقیت بزرگ تیم ایران را کمرنگ جلوه می دهند.

وی عنوان کرد:وظیفه ما این است که واقعیت ها را بیان کنیم. جام قهرمانان بزرگ قاره ها نه المپیک است، نه رقابت های جهانی و نه حتی جام جهانی والیبال اما به هر حال چیزی که ما دیدیم حضور قدرت های برتر والیبال دنیا دراین رقابت ها بود. نوع ماجراجویی ملی پوشان والیبال ایران باید مورد دقت قرار بگیرد. تیم ایران بدون فراز و نشیب بازی کرد و باید بگویم این رقابت ها ماه عسل تیم ایران بود.آن چیزی که در سه بازی اخیر تیم ملی به ویژه در دیدار با آمریکا و فرانسه دیدیم ایران را در زمره بهترین های والیبال دنیا قرار می دهد. این یک والیبال ایرانی-آریایی بود. والیبال ایران همیشه به همین منوال پیش برود تردیدها درباره این تیم کمتر می شود. امروز که تیم ایران بین سه تیم برتر رقابت های جام قهرمانان قرار گرفته معتقدم تلاش بازیکنان و کادر فنی قابل ستایش است. فرم جدید ایجاد شده از تیم ملی والیبال ایران آینده بهتری برای والیبال ما می سازد.

یک سعید معروف جدید

حمیدی درباره عملکرد کاپیتان تیم ملی والیبال ایران یعنی سعید معروف گفت: او سعید معروف جدیدی است، پاسوری که عصبانی نمی شود و دست به کمر نمی زند و البته با چشم غره به کادر فنی نگاه نمی کند. او نشان داد در کوره حوادث بین المللی حسابی آبدیده شده است. اگر سهم موفقیت تیم ملی را تعیین کنیم ، سهم کاپیتان 50 درصد است. او آنقدر تلاش کرد که جای خالی بازیکنانی مثل عادل غلامی کمتر به نظر آمد. او تلاش کرد موسوی را برانگیخته کند و البته تلاش کرد در پوئن های حساس به بهترین شکل از میلاد عبادی پور و امیر غفور استفاده شود. سعید معروف به نوعی موتور متحرک تیم ملی بود. البته شاید این تعریف کمی اغراق آمیز باشد چرا که والیبال ورزشی گروهی است. ایران دریافت کننده هایی مثل سیامک مرندی، فرهاد قائمی و میلاد عبادی پور در تیم ملی ایران می بینیم که کار را برای سعید معروف راحت تر کرده اند. البته ما در تیم ملی یک مشکل هم می بینیم. تیم ایران در سرویس های پرشی مشکل دارد.

این مفسر و کارشناس والیبال تاکید کرد: ایگور کولاکوویچ (سرمربی مونته نگرویی) تیم ملی والیبال ایران نسبت به گذشته هدایت بهتری داشت اما او نگران این هم بود که موقعیت خوبش را در والیبال ایران از دست بدهد برای همین تیم ایران را جوان تر نکرد. به هر حال این موفقیت برای فوتبال ایران ارزشمند است.

دو سال عقب هستیم

جمشید حمیدی خاطرنشان کرد: درس های این جام خیلی ارزشمند است. ایران و برزیل تیم هایی بودند که با تمام قوا گام به رقابت های جام قهرمانان بزرگ قاره ها گذاشتند این در حالی است بلیجینی(سرمربی تیم ملی ایتالیا) نشان داد با جوانگرایی هم می توان نتیجه گرفت و حتی به مقام دوم قهرمانان قاره ها رسید. تیم ملی آمریکا نیز دو بازیکن مهم و بزرگش را در اختیار نداشت و با ترکیبی از جوانان به ژاپن آمد. تیلر سرمربی فرانسه نیز جوان هایی را به رقابت های قهرمانان قاره ها آورد که واقعا از تماشای والیبال آنها لذت بردیم. والیبال دنیا در سه سال آینده تحت سیطره این سه تیم قرار می گیرد: فرانسه، ایتالیا و روسیه. اگر اصرار به جوانگرایی می شود به این خاطر است که مسیر دشواری پیش روی ایران قراردارد، مسیری که ایتالیا، روسیه و فرانسه از مدت ها پیش آغاز کرده اند و ایران دو سال از آنها عقب است. ایگور هم باید روی جوانان خوب سرمایه گذاری کند، این جوانان باید باور و بارور شوند...

بازتاب های بین المللی یک موفقیت

از صحبت های جمشید حمیدی که بگذریم به بازتاب موفقیت تیمی ملی ایران در جام قهرمانان بزرگ در رسانه های خارجی می رسیم. مروری کوتاه بر این بازتاب ها خواهیم داشت.

سایت کنفدراسیون والیبال آسیا: ایران قدرت برتر والیبال آسیاست

سایت فدراسیون جهانی: والیبال ایران لایق شرایط و عنوان بهتری است / تلاش بی پایان بازیکنان ایران به سکوی سوم ختم شد

سایت والیبال آسیا: میلاد عبادی پور، بازیکنی فراتر از ستاره

سایت دنیای والیبال: تیم ملی ایران برترین تیم آسیاست

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها