رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران ایران با اشاره به اینکه ایران در رشد شتاب عملی در جهان در مقام اول قرار دارد، گفت: صندوق، 100 درصد هزینه‌های ثبت اختراعات مخترعین در داخل و خارج کشور را پرداخت می‌کند.
کد خبر: ۱۰۷۳۸۸۶
ایران دارای رتبه اول شتاب علمی در جهان/ 100 درصد هزینه‌های ثبت اختراع را پرداخت می‌کنیم

نصرت الله ضرغام رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران ایران در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین در خصوص حمایت های دولت از پژوهشگران و مخترعین در داخل کشور، گفت: در ثبت اختراعات به دوگونه عمل می کنیم اول ثبت اختراع در داخل کشور که سالانه بالغ بر 14 تا 16 هزار اختراع در سال در داخل کشور ثبت می شود و ثبت اختراع در خارج از کشور که از ابتدای سال تاکنون 14 اختراع در خارج از کشور ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه 150کشور جزو pct (معاهده بین المللی ثبت اختراع ) هستند، اظهار داشت: در سالهای گذشته اکثر اختراعات در آمریکا ثبت می شد اما هم اکنون به خاطر گسترش زمینه های تجاری سازی در سایر کشورها نیز به ثبت می رسد.

ضرغام در ادامه با اشاره اینکه در گذشته تنها 50 درصد هزینه های ثبت اختراع را پرداخت می کردیم و باقی به عهده مخترعین بود، گفت: هم اکنون با حمایتهای کامل دولت تمام هزینه‌های ثبت اختراع چه در داخل و چه در خارج توسط این صندوق پرداخت می‌شود. درگذشته تنها یک کارگزار برای ثبت اختراع وجود داشت اما هم اکنون تعداد کارگزارانی که برای ثبت با ما همکاری می کنند افزایش یافته و کارگروه ثبت اختراع برای ارسال پژوهشها به خارج کشور تشکیل شده است.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در ادامه با تاکید بر اینکه اختراعات از لحاظ کمی و کیفی آنقدر رشد داشته است که هیچ کدام از اختراعاتی که به خارج کشوربرای ثبت فرستاده می‌شود به دلیل دقت بالا و عدم ثبت تا قبل از آن، مرجوع نمی‌شود.

ضرغام با اشاره به اینکه در تلاشیم تا زمینه‌های تجاری سازی این پژوهش‌ها را گسترش دهیم، گفت: چیزی حدود 13هزار دلار معادل ریالی به پژوهشگران برای ثبت اختراع پرداخت می شود. البته تمام حقوق این اختراعات متعلق به مخترع است و تمام کمک‌های ما بلاعوض صورت می‌گیرد.

وی در ادامه به همکاری و انعقاد قرارداری با آموزش و پرورش برای گسترش و تشویق پژوهش در مدارس اشاره کرد و افزود: سراغ پژوهش سراهای دانش آموزی رفتیم تا بتوانیم از اختراعات آنها حمایت کنیم و هدف ما استفاده از تمام ظرفیت‌ها، کشف استعدادها، افزایش اعتماد به نفس و بالا بردن قدرت ریسک و استقلال دانش آموزان است.

ضرغام گفت: تمام مراحل ثبت به صورت الکترونیکی انجام می شود که اختراع قبل از ثبت مالکیت فکری و بعد از ثبت دارایی فکری محسوب می‌شود. کشورهایی که دارای بالاترین دارایی فکری هستند توانستند دست کم 40 میلیون اشتغال با رشد 34 درصدی ایجاد کنند چرا که بیشترین ا اختراعات خود را در سایر کشورها نیز به ثبت می رسانند تا زمینه‌های تجاری سازی آنها را فراهم کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به اینکه ما تنها 22 درصد از اختراعات در داخل کشور را توانستیم تجاری سازی کنیم، تاکید کرد: از مزایای ثبت اختراعات در داخل ایجاد اشتغال، تولید و کارآفرینی و ثبت در خارج، ارزآوری آن است که در تلاشیم تا با انعقاد قراردادهایی با کارگزاران، زمینه‌های فروش این اختراعات را فراهم کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ما برای رشد و توسعه به جهش انقلابی در زمینه تحقیقات و پژوهش‌ها نیازمندیم، اظهار داشت: در این رابطه به دنبال همکاری‌های بیشتر در ثبت اختراعات و پژوهش‌ها درمیان دانشگاهیان و سازمانها هستیم چرا که قدمهای ما در سالهای گذشته کافی نبوده و باید با شتاب و جهشی انقلابی بر طبق سیاستهای نظارتی درست، به این مقوله توجه جدی داشته باشیم چرا که پیشتازی در علم، مساوی است با ابرقدرتی در جهان.

ضرغام در خصوص رشد سرمایه گذاری درتحقیقات درسایر کشورها نیز گفت: سالیان سال است که ‌آمریکا، ژاپن و کشورهای اروپایی سردمدار علم وفناوری در دنیا هستند چرا که سرمایه گذاری آنها بیشتر در زمینه تحقیق و توسعه است که البته بیشترین رشد در سرمایه گذاری را کشور چین با 35 درصد داراست که چیزی معادل کل رشد کشورهای آمریکا و اروپایی است و میزان منابع تحقیق و توسعه اش از 713 میلیارد دلار به 1671 میلیارد دلار افزایش یافته است که 80 درصد این رشد را مدیون توسعه شرکتهای سرمایه گذاری داخلی و خارجی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها