خرازی در دیدار با وزیر امور خارجه اسبق فرانسه مطرح کرد:

دو سناریو درصورت خروج آمریکا از توافق برجام

رییس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با جام جم آنلاین

شرط خثنی‌سازی یک توطئه آمریکایی در برجام/ پاسخ مجلس به گره خوردن توان موشکی با برجام

رییس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه در زمینه مباحث دفاعی و بنیه نظامی ایران با هیچ دولتی مذاکره نمی کنیم، گفت: تاکنون اروپا به صراحت پایبندی ایران در برجام را تایید کرده است. اما آنها باید ضمن همکاری بیشتر با ما، نقض برجام توسط آمریکا را به چالش کشیده تا کاخ سفید به اجرای تعهدات خود متعهد باشد.
کد خبر: ۱۰۷۲۱۶۷
شرط خثنی‌سازی یک توطئه آمریکایی در برجام/ پاسخ مجلس به گره خوردن توان موشکی با برجام

به گزارش جام جم آنلاین، رییس سازمان بین المللی انرژی اتمی به تازگی در مصاحبه با مجله اشپیگل اعلام کرده بود که اگر آمریکا از توافق برجام خارج شود و اروپایی‌ها به برجام متعهد بمانند، ممکن است ایران همچنان با اروپا به برجام ادامه دهد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه هم در این باره گفت: برجام یک توافق دوجانبه نیست، بلکه یک توافق چندجانبه است. به طور قطع موفقیت برجام به رعایت تمامی تعهدات از سوی تمامی کشورهای متعهد منوط است.

در این زمینه ولی الله نانواکناری در گفت‌وگو با جام جم آنلاین اظهار کرد: طرف مذاکره ما در برجام تنها آمریکا نیست که اگر از توافق خارج شد تاثیری در روند آن داشته باشد. ما در کل گروه 1+5 را طرف مذاکره خود قلمداد می کنیم.

وی افزود: اگر یکی از اعضای گروه به توافق حاصله پایبند نباشد، دیگر طرفهای مذاکره کننده با مخالفت خود نسبت به این موضوع، به مسیر برجام ادامه خواهند داد. بنابراین ما با اروپایی ها در چارچوب برجام می توانیم اجرای توافق هسته ای را ادامه دهیم.

وی ضمن تاکید بر ایستادگی در مقابل زیاده خواهی آمریکا بعنوان نقض کننده برجام، گفت: چنانچه یک دولت قصد فروپاشی این معاهده چند جانبه را دارد، جمهوری اسلامی ایران باید با همکاری دیگر سازمان های دخیل در توافق هسته ای خوی استکباری این دولت را نزد افکار عمومی به چالش بکشد.

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص مواضع اخیر اروپا در مورد برجام عنوان داشت: فعلا در شرایطی هستیم که اروپا در تقابل با رویکرد خصمانه ترامپ، نگاه خوب و متوازن تری اتخاذ کرده است و امیدواریم این موضع با قاطعیت بیشتر بیش از گذشته از سوی مقامات اروپایی پیگیری شود تا در نهایت آمریکا را متقاعد سازد، به آنچه در توافق با پنج کشور در ژنو متعهد شده عمل کند.

نانواکناری در ارزیابی عملکرد دولت های اروپایی در توافق هسته ای تصریح کرد: آنها به صراحت بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به اجرای برجام اذعان داشته اند. از طرفی نقض برجام توسط آمریکا همواره مورد اعتراض طرف های اروپایی بوده و شایسته است آنها عملگرایانه تر همسو با ایران در این همکاری بین المللی سهیم باشند تا توطئه آمریکایی ها که قصد دارند به بهانه نقض توافق هسته ای جهان را بسمت دیگری هدایت کنند، خنثی شود.

در پایان از رییس کمیته امنیت مجلس پیرامون ادعای دستگاه دیپلماسی فرانسه مبنی بر الحاق برنامه موشکی ایران به برجام و مذاکره با تهران در این خصوص سئوال کردیم که وی در واکنش، تاکید کرد: ما هیچگاه بحث موشکی در برجام نداشتیم. توافقی هم که توسط نمایندگان شش کشور دنیا به امضا رسیده مستقل از مباحث موشکی بوده و اصلا صحبتی از این موضوع به میان نیامده است.

نانواکناری خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به هیچ رو زیر بار این قبیل بهانه گیری ها نخواهد رفت و برای توسعه توان دفاعی خود نه از دولتی اجازه می گیریم و نه به کسی اجازه ورود به مسایل امنیتی دفاعی کشور را می دهیم.

وی در خصوص احتمال مذاکره موشکی با غرب و گره خوردن این مسئله با توافق هسته ای افزود: به هیچ وجه موضوعاتی که با امنیت ملی و ارتقا قدرت دفاعی ما در ارتباط است قابل مذاکره نیست و ما با هیچ طرفی در این مورد پای میز مذاکره نمی نشینیم. حق مسلم هر کشوری است که برای تقویت بنیه نظامی خود فعالیت صلح آمیز داشته باشد. لذا هر گونه اظهار نظر در این رابطه دخالت آشکار در مسایل داخلی جمهوری اسلامی ایران به شمار می آید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها