روزنامه آمریکایی نیویورک پست در گزارشی، اسراری ناگفته از نقش عربستان در شکل‌گیری حادثه مرموز 11 سپتامبر 2001 را فاش کرد و مدعی شد عربستان در این حادثه نقشی مستقیم داشته است.
کد خبر: ۱۰۷۱۵۷۲
پرونده 11سپتامبر شمشیر داموکلس آمریکا بر سر عربستان

بر اساس گزارش مستند نیویورک پست، برخی دیپلمات‌های عربستان در سفارت این کشور در واشنگتن با تروریست‌های سعودی ارتباطی تنگاتنگ داشته‌اند و عربستان سال 1999 این عملیات را شبیه‌سازی کرده بود.

با گذشت 16 سال از حادثه 11 سپتامبر زوایای این حادثه عجیب همچنان پنهان مانده، اما گزارش 800 صفحه ای کنگره آمریکا که 28 صفحه آن منتشر نشده نشان می‌دهد عربستان و افکار تکفیری وهابی در شکل‌گیری این حادثه کاملا موثر بوده است.

بر اساس گزارش‌های موجود در همان زمان که حادثه 11 سپتامبر 2001 روی داد، شاهزاده بندر بن سلطان سفیر وقت عربستان در واشنگتن با پرداخت 20 میلیارد دلار رشوه به حزب جمهوریخواه و سایر نهادهای تاثیرگذار آمریکا از انتشار واقعیت‌های حادثه 11‌سپتامبر جلوگیری کرد، اما در گزارش ویژه کنگره آمریکا به رغم سانسور بخش‌هایی از آن اشاره گذرایی به نقش اتباع عربستان در حادثه 11 سپتامبر2001 شده است.

کنگره آمریکا پس از آن قانون «اجرای عدالت در برابر حامیان تروریسم» موسوم به «جاستا» را تصویب کرد که به بازماندگان حادثه 11 سپتامبر اجازه می‌دهد از عربستان برای دریافت غرامت در دادگاه‌های فدرال آمریکا اقامه دعوی کنند.

در این که عربستان و جریان‌های وهابیت افراطی این کشور در شکل‌گیری حادثه 11سپتامبر نقش اساسی داشته‌اند هیچ تردیدی وجود ندارد، اما سوال اینجاست که چرا دولت آمریکا از انتشار اسناد این حادثه جلوگیری می‌کند.

پاسخ این است که آورده‌های سیاسی و منافع ملی آمریکا اقتضا می‌کند از اتهام‌زنی مستقیم به عربستان خودداری شود؛ زیرا اکنون از حادثه 11 سپتامبر به عنوان «شمشیر دموکلوس» علیه عربستان استفاده می‌شود.

نقش عربستان در بحران‌سازی‌های منطقه خاورمیانه، ایجاد حاشیه امن برای رژیم صهیونیستی، ضربه زدن به محور مقاومت و سازماندهی گروهک‌های تروریستی توسط عربستان بخشی از برآیند توافق واشنگتن ـ ریاض برای پنهان کردن واقعیت‌های حادثه 11 سپتامبر است.

نزدیک شدن عربستان به لابی صهیونیستی، سفرهای مکرر مقامات سعودی به تل‌آویو و همکاری پشت پرده اسرائیل و عربستان بخشی از سلسله توافقاتی است که بین آمریکا و عربستان بر سر حادثه 11 سپتامبر حاصل شده است.

از این رو پس از حادثه 11 سپتامبر 2001 عربستان در نشست سران اتحادیه عرب در بیروت موضوع ضرورت حل اختلافات اعراب و رژیم صهیونیستی به صورتی علنی از سوی ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه وقت عربستان مطرح شد.

اکنون لابی صهیونیستی با استفاده از حادثه 11 سپتامبر و نفوذ در پیکره سیاسی عربستان در تشدید اختلافات این کشور با جمهوری اسلامی و محور مقاومت و تلاش برای گشایش سفارت اسرائیل در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، نقش دارد. بر همین اساس عربستان سعودی از سال 2001 تاکنون فشارهای خود را بر علمای شیعه منطقه الشرقیه تشدید کرده و اعدام شیخ نمر النمر از علمای برجسته سعودی برآیند همکاری امنیتی و سیاسی صهیونیست‌ها با رژیم عربستان بوده است.

این فشار امروزه به حدی رسیده که به دستور مقامات امنیتی عربستان تمام مساجد منطقه الشرقیه بویژه القطیف، الاحساء والعوامیه تعطیل شده و برگزاری نماز در تمام مناطق شیعه‌نشین ممنوع اعلام شد.

لذا گزارش اخیر روزنامه نیویورک پست ناظر بر نقش مستقیم عربستان در حادثه 11سپتامبر، در حقیقت برآیند فشار دولت قطر به دولت آمریکا برای توجه دادن افکار عمومی جهانیان به زوایای پنهان حادثه 11 سپتامبر است. اگر چه نیاز شدید آمریکا به نفت عربستان تاکنون مانع شده تا حقایق مربوط به حادثه تروریستی 11 سپتامبربه صورتی آزاد دراختیار رسانه‌ها وافکار عمومی آمریکا قرار گیرد اما زمانی فرا خواهد رسید که آمریکا ناچار خواهد شد مقامات عربستان را پای میز محاکمه بکشاند.

حسن هانی‌زاده

کارشناس ارشد غرب آسیا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها