برای تقریبا یک دهه گذشته، اگر پا به هر فروشگاه و موبایل فروشی می‌گذاشتید، می‌توانستید با پرداخت 200 دلار، یک آیفون جدید خریداری کنید و بیرون بیایید، اما آن روزها تمام شد و رفت.
کد خبر: ۱۰۷۱۴۱۲
اسمارتفون بعدی شما احتمالا از یک لپ تاپ گران‌تر باشد + عکس

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از دیجیاتو، آیفون 8 که قرار است طی هفته پیش رو در تاریخ 12 سپتامبر برابر با 21 شهریور ماه رسما معرفی شود، پیش بینی شده که قیمت آغازین فوق العاده بالایی، در حدود 1000 و 1200 دلار داشته باشد. تقریبا 2 برابر قیمت یک آیفون 7 که با مبلغ 649 دلار به فروش می رسد.

شوکه کننده تر، این است که احتمالا اپل تنها شرکتی نیست که در این جهت گام برداشته و قیمت محصولاتش را افزایش داده. سامسونگ هم با جدیدترین تلفن همراهش، قیمت ها را کم کم افزایش می دهد. گلکسی نوت 8 که چند هفته پیش معرفی شد، در ظرفیت 64 گیگابایتی خود با قیمت 930 دلار به فروش می رسد.

این افزایش قیمت های یک باره در قیمت تلفن های همراه، یک تناقض آشکار با آیفون ابتدایی دارد که سال 2007 با قیمت 500 دلار رونمایی شد. با این حال، حتی آن زمان هم مردم فکر می کردند 500 دلار قیمت بسیار بالایی است.

اخیرا در توییتی، قیمت آیفون 8 یا هر آنچه که قرار است نام آن باشد لو رفته که 1000 دلار قیمت آغازین و 1200 دلار بالاترین بهایی است که می توان بابت آن پرداخت کرد. در حقیقت آیفون 8 با ظرفیت های 64، 256 و 512 گیگابایتی فروخته می شود که هر کدام به ترتیب 1000، 1100 و 1200 دلار قیمت دارند؛ البته احتمالا.

استیو بالمر، مدیر عامل وقت مایکروسافت در زمان معرفی اولین آیفون به بازار گفت: «هیچ شانسی وجود ندارد که آیفون بتواند بخش قابل توجهی از سهم بازار را از آن خود کند. این یک کالای 500 دلاری یارانه ای است.»

خب او بخش دوم حرف هایش را راست می گفت. کالاهای یارانه ای شدیدا در ایالات متحده محبوب بودند و اپراتورهای تلفن همراه نظیر AT&T، ورایزن، T-Mobile و اسپرینت بهای عمده یک تلفن همراه را می پرداختند.

شرط این بود: اگر یک مشتری مایل باشد تا قراردادی را امضا کند و تضمین دهد که از سرویس مخابراتی خاصی طی دو سال آینده استفاده می کند، شرکت بهای بیش از نیمی از تلفن همراه را پرداخت خواهد کرد. اما این شیوه قیمت گذاری که توسط استیو جابز به کار گرفته شد تا تعداد کاربران تلفن های همراه افزایش پیدا کنند حالا با افت روبرو شده.

دو سال پیش، ورایزن اعلام کرد که قصد دارد بالاخره این شیوه پرداختی را برای مشتری های قدیمی اش کنار بگذارد و T-Mobile نیز اتفاق مشابهی را اعلام کرد. حالا همه این شرکت های سازنده تلفن های همراه از مشتری می خواهند که پول کامل موبایل را بپردازد. مجله فورچون این اتفاق را «مرگ آیفون های 199 دلاری» می خواند.

که این ماجرا ما را به واقعه امروز می رساند، تقریبا چند روز پیش از معرفی آیفون جدید در سالگرد ده سالگی اش. چند روز دیگر، خبرنگاران رسانه های بزرگ نظیر نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال و CNBC از داخل سالن کنفرانس اپل گزارش می دهند که آیفون بعدی قرار استت بیش از 1000 دلار قیمت داشته باشد، تقریبا هم اندازه یک لپ تاپ مک بوک ایر اپل.

در حالت عادی، چنین اتفاقی برای بسیاری نباید اهمیت پیدا می کرد اما افزایش قیمت حالا زمانی رخ داده که اپراتورها نیز علاقه کمتری به طرح پیشین جابز نشان می دهند و نمی خواهند نیمی از قیمت اسمارتفون ها را بپردازند. یعنی مشتری ها از سراسر جهان باید تمام قیمت کالا را خودشان بپردازند. در مقایسه با خرج های ماهانه شما، این مسئله حالا خیلی حائز اهمیت است.

یک لحظه بنشینید و فکر کنید که قرار است زندگی بسیاری از مردم جهان چه تغییری بکند: شاید برای رهن و اجاره یا حتی خودرو، مردم دنیا قسط های ماهانه بپردازند، اما فقط همین و نه بیشتر. مسئله این است که طرح های خرید اقساطی برای کالاهای گران قیمتی است که بدون آن ها نمی توان زندگی کرد. و خب، حالا یک تلفن همراه نیز رسما چنین جایگاهی را در این لیست برای خودش رزرو کرده.

البته، هنوز هم گزینه های ارزان قیمتی از سوی برندهای کمتر شناخته شده وجود دارد. اسنشال فون با قیمت 700 دلار، شیائومی می میکس 2 با قیمت 500 دلار و حتی Doogee Mix با بهای 170 دلار عرضه می شوند اما به همان اندازه که بپردازید، امکانات هم می گیرید.

دوربین چندان خوب نیست، عمر باتری افتضاح است، نمایشگر به آن اندازه که فکرش را کنید درجه یک نیست و از همه مهم تر، وقتی موبایل را از جیبتان بیرون می آورید مردم مرتبا از شما می پرسند «این چیه که دستت گرفتی؟» و می گویند این ها تلفن های ارزان و آشغالی هستند.

بنابراین آیا قیمت 1000 دلاری تلفن های جدیدتر قابل توجیه است؟ خب، همانند یک لپ تاپ مدرن و درجه یک، بله. قرار نیست بهترین دوربین، سریع ترین پردازنده و یا جدیدترین ویژگی ها نظیر فناوری تشخیص چهره برای باز کردن قفل موبایلتان را داشته باشید. احتمالا به Apple Pay و S Pen هم نیازی ندارید. اما اگر همه این ها و البته به صورت کلی یک تجربه بهتر را می خواهید، باید بهایش را هم بپردازید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها