با فرشید طالبی بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال ایران ؛

چون اخلاق مدار بودم از تیم ملی خط خوردم

فرشید طالبی را می توان یکی از بی حاشیه ترین و با اخلاق ترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران قلمداد کرد. در شرایطی که «فراموشی» به بد دردی در جامعه تبدیل شده باشد شاید طالبی که زمانی برترین مدافع آسیا شد نیز از یاد رفته باشد.
کد خبر: ۱۰۷۱۰۶۹
چون اخلاق مدار بودم از تیم ملی خط خوردم

به گزارش جام جم آنلاین ، اما فرشید طالبی به هر حال یکی از برترین های تاریخ فوتبال ایران است. مگر در فوتبال ایران چند بازیکن داشته ایم که در زمره برترین های فوتبال آسیا قرار گرفته اند و کاندیدای دریافت برترین بازیکن آسیا شده اند؟ فرشید طالبی یکی از آنهاست. او سال 2011 در میان سه کاندیدای نهایی دریافت جایزه برترین بازیکن آسیا قرار گرفت و نزدیک بود پس از خداداد عزیزی، علی دایی، علی کریمی و مهدی مهدوی کیا به پنجمین فوتبالیست ایرانی تبدیل شود که بزرگ ترین و ارزشمندترین جایزه انفرادی فوتبال آسیا را به دست می آورد اما در نهایت به عنوان دومی رسید. فرشید آن زمان افتخار بزرگی به دست آورد. فرشید طالبی اما نه اهل اینستاگرام بود و هست و نه اهل مصاحبه های جنجالی. او هرگز با کسی دعوا نکرد و جملات قصار و توهین آمیزش درباره دیگر شخصیت های برجسته فوتبال ایران تبدیل به تیتر یک نشد. فرشید طالبی بازارگرمی را هم بلد نبود و نمی توانست و شاید هم نخواست که بیشتر از این در چشم باشد. طالبی 36 ساله این روزها همچنان تمرین می کند. فاصله قرار گرفتن در قله برترین های آسیا تا روزهایی که همه او را فراموش کردند به سرعت سپری شد. طالبی در آرامش به کار خود ادامه می دهد و البته هنوز تصمیم نهایی را برای اینکه به فوتبال برگردد یا خیر هنوز نگرفته است. یکی دیگر از ویژگی های برجسته طالبی ادب و متانت اوست. بر خلاف بسیاری از فوتبالیست های دیگر که داد زدن، ناسزا گفتن و توهین کردن چیزی عادی در مصاحبه های آنهاست او با حوصله و آرامش صحبت می کند.

از مستطیل سبز تا قاب دوربین جادویی

فرشید طالبی در سال های اخیر به دلیل یک مشکل شخصی سختی های زیادی را از سر گذارنده است، سختی هایی که باعث شد تا او فرصت هایی بسیار طلایی در فوتبال از دست بدهد. هم فرصت لژیونر شدن از دستش برود و هم تبدیل شدن به بازیکن فیکس تیم ملی. او در این سال ها چه کرد؟ خودش اینگونه می گوید: «پس از اینکه از فوتبال برای مدتی بیرون آمدم به آکادمی گالاتاسرای رفتم و آنجا فعالیت هایی می کردم. سه ، چهار مرحله به آنجا رفت و آمد داشتم و الان حدود یک سال است که دوباره به ایران برگشته ام. در این مدت فعالیت های تلویزیونی داشتم مثل حضور کوتاه در یک سریال تلویزیونی به نام «نفس شیرین» . حضورم در این سریال بنا به درخواست دوستم خوبم داریوش بابائیان تهیه کننده بود که البته او از طرفداران پر و پاقرص سپاهان هم محسوب می شود. یک قسمت در این سریال بازی کردم که بیشتر برای محک زدن خودم بود.»

چرا نخواستم به فوتبال برگردم؟

طالبی از لحاظ کسب افتخارات فوتبالی بی نظیر است و یکی از رکوردداران فوتبال ایران محسوب می شود. او تا به حال با چهار تیم به مقام قهرمانی در فوتبال ایران رسیده است، قهرمانی در جام حذفی و قهرمانی در لیگ برتر. اما او با تمامی افتخارات داخلی و خارجی اش مدت هاست از فوتبال دور است. وی در اینباره گفت:« دوری من از فوتبال دلایل زیادی دارد. ابتدا درگیری شخصی داشتم. البته در این مدت پیشنهادهای لیگ یکی بسیار زیادی را دریافت کردم اما برای من که 10،11 سال در تیم های مدعی قهرمانی بازی می کردم دوست نداشتم به لیگ یک بروم. دوری من از فوتبال تقصیر خودم بود. پیشنهادهای لیگ برتری هم داشتم اما از آنجایی که نزدیک به دو میلیارد تومان از تیم های مختلف طلب دارم دیگر نمی خواستم به هر قیمتی برای تیمی در لیگ برتر به میدان بروم. شرایط بدنی من خیلی خوب است اما پیشنهاد خوب نیست. باز هم می گویم تقصیر خودم است که تلاش نکردم. »

برنامه هایی برای رسیدن به نیمکت داغ

او مثل خیلی از بازیکنان دیگر می خواهد مربی گری کند البته تفاوت او با خیلی های دیگر که فقط خواب و خیال مربی گری دارند این است که برنامه ریزی دقیقی برای این موضوع در نظر گرفته است. طالبی درباره مربی گری خودش در فوتبال چنین گفت: «مربی گری صد در صد می تواند جز برنامه جز برنامه های من باشد. تلاش می کنم دوره های مربی گری را در خارج از کشور بگذرانم. یکی از دوستان من که ایجنت است می گوید چون زمانی برترین مدافع آسیا لقب گرفتی و در فینال لیگ قهرمانان آسیا نیز به میدان رفتی می توانی در خارج از کشور بهترین دوره های مربی گری را بگذارنی. من می خواهم قدم های محکمی در مربی گری بردارم. می خواهم تابوشکنی کنم و در خارج از کشور در یک تیم خوب سرمربی گری کنم.»

دنیای وارونه فرشید

طالبی با وجود افتخارات متعددی که در فوتبال به دست آورد با بدشانسی های زیادی روبرو شد. انگار از وقتی که نامش به عنوان یکی از کاندیداهای برترین بازیکن آسیا اعلام شد بدشانسی های او هم آغاز شد. وی گفت: «از سال 2011 که کاندیدای برترین بازیکن آسیا شدم انگار همه چیز برعکس شد. پیشنهادات بسیار زیادی از اروپا و آسیا داشتم. من نخستین بازیکنی در ایران هستم که از جی لیگ و کی لیگ ژاپن و کره جنوبی پیشنهاد رسمی دریافت کردم. از السد قطر؛ اتریش و تیم های روسیه ای نیز پیشنهاد دریافت کردم اما مشکلات شخصی مانع از این شد که لژیونر شوم. از استقلال و پرسپولیس هم که همیشه پیشنهاد داشتم. 11 سال پشت سر هم استقلالی ها به من پیشنهاد دادند، پنج بار نیز پرسپولیسی ها خواهان من شدند اما شرایطی باعث شد تا در اصفهان بمانم. البته کوتاهی ها همه از خودم بود. البته چیز دیگری هم هست، من برای برخی از باشگاه ها بیش از اندازه مایه گذاشتم. احساسی برخورد کردن باعث شد بزرگ ترین ضربه ها به من وارد شود. فضایی برای جبران نیست، من واقعا گاهی اوقات اشتباه کردم. از لحاظ تیم ملی باب میل نبودم. من با اخلاق بودم و به گروه خاصی تعلق نداشتم. من را به راحتی آب خوردن خط زدند. یکی هم نپرسید چرا فرشید طالبیکه مدافع برتر سال آسیاست از تیم ملی به این راحتی خط می خورد؟»

قطبی به من بها داد

اینکه بازیکنی کاندیدای دریافت توپ طلای فوتبال آسیا شود اما در تیم ملی جایی نداشته باشد خیلی عجیب است. مدافع اسبق تیم ملی فوتبال ایران نیز در اینباره این چنین توضیح داد: «وقتی کی روش برای نخستین بار به ایران آمد، دعوتم کرد اما در نهایت خط خوردم. باید در هر شرایطی به نظر سرمربی تیم ملی فوتبال ایران احترام گذاشت. البته من واقعا از افشین قطبی(سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران) که به من بها داد متشکرم. در تمام اردوهایی که او سرمربی تیم ملی ایران بود من حضور داشتم. فضا در آن زمان خیلی سنگین بود اما او ریسک کرد و من را بازی داد. الان فضا بهتر شده است. زمانی حتی اگر بهترین بازیکن آسیا هم بودی نیمکت نشین می شدی اما اکنون اوضاع خیلی متفاوت است. دوره کی روش چند حُسن دارد. ابتدا صعودی به دغدغه داشتیم. دوم شاخ بازیکن سالاری در تیم ملی شکست و نکته بسیار مهم دیگر این است که بازیکنان تیم ملی به هر دری می زنند تا به تیم های خارجی بروند. »

فوتبال آسیا پسرفت کرده است

فرشید طالبی درعین اینکه ازتیم ملی فوتبال ایران تعریف می کند انتقادهایی را هم دارد ، انتقادهایی که مستقیما به تیم ملی برنمی گردد. او عنوان کرد: «لیگ ما ضعیف نیست، بازیکنان خیلی خوب خارجی به ایران می آیند ولی در اکثر مواقع بازی آنها نمی گیرد. تیم ملی از دل همین لیگ بیرون می آید. خیلی خوب است که تیم ملی راحت به جام جهانی می رود. ما که سخت گل می خوریم اما یادمان نرود که تیم های آسیایی مثل 10 سال پیش نیستند. الان کره جنوبی در خانه خودش از سوریه گل می خورد و تفاوت های فاحشی با کره جنوبی قدرتمند 10 سال پیش دارد. همه می گویند تیم های آسیایی پیشرفت کرده اند اما اینطور نیست. حمایت ها نباید از تیم ملی فوتبال ایران افراطی باشد. شاید الان خیلی ها بگویند چرا ادعا می کنی فوتبال آسیا پسرفت کرده است؟ من هم می گویم باید واقعیت ها را ببینیم. 11 بازیکن کنونی تیم ملی فوتبال کره جنوبی یک پای پارک جی سونگ (ستاره بی نظیر و اسبق فوتبال کره ) نیستند. این کره واقعا قابل مقایسه با گذشته نیست. ساختار دفاعی ما بی نظیر و استثنایی است اما آسیا پسرفت فجیعی کرده است. شاید الان فکر کنیم که ما با برنامه ریزی خاص به جام جهانی رفته ایم اما باید هدف دار حرکت کنیم.»

جریمه و پاداش برای کی روش

فرشید طالبی در ادامه گفت: «کی روش مربی سطح بالایی در فوتبال اروپا بوده است. او طرفداران زیادی دارد و مسئولیت های خودش را به بهترین شکل ممکن انجام می دهد. البته کی روش گاهی اوقات با حاشیه جلو رفته است. کی روش هنرمند است وبی برنامه مصاحبه نمی کند. من نظرم این است که با کی روش تمدید قرارداد کنیم، اصلا برای 10 سال دیگر با او قرارداد ببندیم به شرطی که او بابت تمام پیشرفت ها و تمامی نزول هایش جریمه وپاداش بگیرد. او هشت سال مربی تیم ملی فوتبال ما بوده و جز گران ترین مربیان است. بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران نیز او را عالی توصیف می کنند. »

فرجه زیادی به کی روش دادیم

فرشید طالبی در ادامه گفت : «کی روش 8 سال است که سرمربی تیم ملی فوتبال کشور ماست. ما دو بار با او به جام جهانی رفتیم. فرجه زیادی به او دادیم. اما در جام ملت های آسیا به دست عراق اوت شدیم. اما به هر حال در این مدت شاکله تیم را عوض کرد ولی نباید فراموش کنیم که اگر او در جام جهانی 2020 تیم ایران را به مرحله بعد نرود یعنی اینکه هیچ کاری برای فوتبال ما انجام نداده است. بالاخره ایران در جام جهانی باید نشان دهد که پیشرفت کرده است. در این چند سالی که کی روش سرمربی ماست نشان داده ایم چه با کره جنوبی بازی داشته باشیم و چه با سوریه و آرژانتین سبک بازی ما یک شکل است. یادم می آید در جام جهانی 2014 قبل از مسابقه با بوسنی گفتم این تیم سه گل می خورد چون سبک بازی ما تغییر نمی کند و واقعا هم همین اتفاق افتاد. تیم ایران هشت سال است که با همه تیم ها به یک شکل و به یک سبک بازی می کند. ما چین را در خانه می بریم و کی روش به خاطر این برد مشت گره می کند. این خوب نیست چون ما سال ها پیش در خانه چین به این تیم چهارگل می زدیم.»

ناگفته های طالبی

فرشید طالبی اما ناگفته های زیادی دارد. ناگفته هایی که بخشی از واقعیت های تلخ فوتبال ایران است. وی گفت: «در برنامه شوک من و مهدوی کیا از برخی مشکلات فوتبال حرف زدیم. آنجا گفتیم حواشی فوتبال به ما ضربه می زند. فوتبال ما دست فوتبالی ها نیست و هیچ چیز روی اصول پیش نمی رود.»

تصمیمی برای سه ماه آینده

فرشید طالبی در پایان باز هم از حسرت های بزرگ زندگی فوتبالی اش می گوید: «در فینال لیگ قهرمانان آسیا در سال 2011 ذوب آهن دو بر یک به سئون نام کره جنوبی باخت و نایب قهرمان آسیا شد. آنها بازیکنی استرالیایی به نام ساشا داشتند که حتی در تیم ملی کشورش هم بازی نمی کرد اما قهرمانی تیمش در آسیا باعث شد او برترین بازیکن آسیا شود. همان مسابقه من هم بودم. اگر ذوب آهن به این مقام قهرمانی می رسید آنگاه جایزه برترین بازیکن آسیا به من می رسید. من جز کاندیداهای برترین بازیکن آسیا شدم اما این عنوان ارزشمند به ساشا رسید. ساشا پس از آن اتفاق به بازیکن فیکس تیم ملی کشورش دعوت شد. اما فرشید طالبی چه شد؟ او به تیم ملی دعوت شد و سه مسابقه روی نیمکت نشست. یک مسابقه هم به میدان رفتم که کاملا تشریفاتی بود. از مربی تیم ملی پرسیدند چرا طالبی فیکس نیست پاسخ داد فرشید باید باتجربه تر شود! شرایط مافیایی اجازه نمی داد که فرشید طالبی فیکس تیم ملی باشد. البته به کی روش تبریک می گویم که این شرایط مافیایی را از بین برد و اکنون چیزی به نام بازیکن سالاری در تیم ملی فوتبال ایران معنایی ندارد. جالب است بدانید زمانی که از تیم ملی فوتبال ایران خط خورد سه هفته بعد کنفدراسیون فوتبال آسیا نام من را رسما به عنوان یکی از سه کاندیدای اصلی کسب عنوان جایزه برترین بازیکن آسیا اعلام کرد. به هر حال طی 3، 4 ماه آینده تکلیف من معلوم می شود. تصمیم اصلی را میگیرم. شاید به فوتبال برگشتم.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها