رئیس هیأت مدیره تعاونی تولیدکنندگان موادغذایی بررسی کرد

مشکلات و چالش های صنعت

اقتصاد کشور طی سال های اخیر با فراز و نشیب های فراوانی مواجه بوده که بر فضای تولید و صنعت کشور بی تأثیر نبوده است. در واقع وضعیت تولید و صنعت کشور بسته به شرایط اقتصادی و نوسانات آن متغیر است.
کد خبر: ۱۰۷۰۵۳۱
مشکلات و چالش های صنعت

"مهدی کریمی تفرشی" رئیس هیأت مدیره تعاونی تولیدکنندگان موادغذایی و عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن وتجارت جوانان و مجتمع صنایع غذایی گلها که سفیرغذای سالم در کشور و تنها دارنده نشان شوالیه اروپا در صنعت غذا و مرد سال صنعت غذای ایران نیز هست با بیان این مطلب، مشکلات صنعت یاد شده را مورد توجه قرار داد و گفت: اقتصاد کشور طی سال های اخیر با فراز و نشیب های فراوانی مواجه بوده که بر فضای تولید و صنعت کشور بی تأثیر نبوده است. در واقع وضعیت تولید و صنعت کشور بسته به شرایط اقتصادی و نوسانات آن متغیر است.

وی با اشاره به این که برخی مشکلات و چالش های صنعت عبارتند از رکود اقتصادی، نوسانات نرخ ارز، کمبود نقدینگی و تورم، اظهار داشت: مشکلات و موانع واردات و صادرات، مشکلات مربوط به دریافت و باز پرداخت تسهیلات و وام های تولید، استهلاک ماشین آلات، شرایط متغیر آب و هوایی و کمبود زیر ساخت های کشاورزی، کمبود آب و خشکسالی، بالاتر بودن قیمت مواد اولیه نسبت به قیمت خریدهای تضمینی، قیمت گذاری اجباری و مشکلات مربوط به بنگاه های کوچک و زودبازده نیز از دیگر چالش های این حوزه است.

"کریمی تفرشی" با تأکید بر این که سال گذشته از بین 45 محصول منتخب صنعتی و معدنی، در مورد 29 محصول رشد مثبت داشته ایم، تصریح کرد: بیشترین رشد مثبت به کالای منتخب صنعتی اختصاص داشته و صنایع معدنی بیشترین افت تولید را داشته اند که باز هم در این میان صنعت خودرو همچنان پیشرو بوده است.

رئیس هیأت مدیره تعاونی موادغذایی، همچنین ادامه داد: ابتدای سال 95 رئیس کانون صنایع غذایی ایران، از کاهش 12 تا 15 درصد در قیمت تمام شده تولید با گشایش اعتبارات اسنادی و رفع تحریم ها خبر داد که این موضوع می تواند چشم انداز خوشایندی جهت خروج از رکود و رونق صنعت در کشور باشد.

وی، با بیان این که در بهار سال 95 نرخ رشد گروه کشاورزی طبق گزارش مرکز آمار ایران 4 درصد اعلام شده است: افزود: تسهیلات پرداختی بانک ها طی 6 ماهه سال 1395 به بخش های اقتصادی 8/2328 هزار میلیارد ریال است که در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته معادل 4/45 درصد افزایش داشته و این در حالی است که معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت از کاهش 2 درصدی سهم صنعت از کل تسهیلات بانکی خبر داده است.

تنها دارنده نشان شوالیه اروپا در صنعت غذا، تلاش دولت و مسئولان دستگاه دولتی مرتبط برای مدیریت کنترل نرخ ارز و بهبود تعرفه واردات را مهم ترین عامل رونق در بخش صنعت عنوان کرد و گفت: تمهیدات گمرکی و ترانزیتی باید به گونه ای باشد که هزینه حمل و نقل و متعاقبا قیمت تمام شده را کاهش دهد.

"کریمی تفرشی" با بیان این که تولیدکنندگان وتأمین کننندگان صنعت غذا در طول سال های تحریم و پس از برجام، همواره کوشیده اند تا علی رغم تمام ناملایمات و مشکلات عدیده اقتصادی، حفظ کیفیت محصولات غذایی و سلامت جامعه را در اولویت قرار دهند، افزود: با این که قرار دادن غذای سالم آن هم با قیمت معقول و در حد توان افراد جامعه بر سر سفره های ایشان اقدامی پسندیده است ولی بی شک به دلیل حساسیت این صنعت، رفع موانع و مشکلات اقتصاد و نوسانات بازار نیاز به نگاه ویژه ای از سوی دولت و مسئولان دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها