رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار در گفت‌‌وگوی با جام‌جم آنلاین:

سالی پربار برای میوه های پاییزی

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار با تاکید بر ایجاد توازن میان تولید و مصرف گفت: باید سیستم سنتی را رها کنیم و کاشت و برداشت را اصولی انجام دهیم تا توازن بر اساس تولید و مصرف برقرار شود.
کد خبر: ۱۰۷۰۴۷۳
سالی پربار برای میوه های پاییزی

حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه‌ و تره‌بار در گفت‌و‌گو با جام‌جم آنلاین با اشاره به فراوانی میوه‌های پاییزی افزود: امسال سال پر باری بود و تولید بالایی داشتیم ولی قیمت‌ها، قیمت مورد دلخواه تولید کنندگان نبود و به همین سبب سردخانه‌ها پر شدند. اگر آنچه به سردخانه انتقال داده شده زیادباشد،می توان گفت برای پاییز هلوی شب‌رنگ، گلابی و آلو را خواهیم داشت.

وی گفت:اکنون مقدار زیادی انار وارد بازار شده است و مرکبات شمال و پرتقال جنوب نیز در 5 روز آینده به بازار عرضه خواهد شد. در پاییز تقاضا برای انار و انگور بیشتر است به همین سبب مقدار قابل توجهی انگور شاهرودی به سردخانه منتقل شده است. بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم شاهد افزایش قیمت چندانی نباشیم.

مهاجران در مورد واردات میوه در پاییز امسال ادامه داد: بیشتر اقلامی که در گذشته وارد می‌شدند در حال حاضر با قیمت پایین‌تر در داخل کشور موجود هستند و برای واردکنندگان، واردات محصولات موجود در داخل بازار به‌صرفه نیست. تنها 2 الی 3 قلم در تولیدات داخلی کم هستد که واردات برای آن‌ها انجام می گیرد مانند گلابی. به‌‌طورکلی واردات چندان زیاد نیست.

رئیس اتحادیه میوه‌ و تره‌بار تاکید کرد: تولیدات سردرختی محصولات تا برج 7 (مهر) موجود است و پس از آن به سردخانه‌ها وابسته می شویم. در سردخانه‌ها نیز گلوگاه قیمت وجود دارد، در روزی که قیمت محصول در بازار خوب باشد عرضه صورت می گیرد و بالعکس.در نهایت کمبودمیوه نیز توسط وارد کننده تامین خواهد شد.

وی با تاکید بر ایجاد توازن میان تولید و مصرف گفت: باید سیستم سنتی را رها کنیم و کاشت و برداشت را اصولی انجام دهیم در روش‌های سنتی، در برخی شرایط تولیدکننده و در شرایطی دیگر مصرف‌کننده متضرر می‌شوند. به عنوان مثال کاشت هندوانه سودی برای کشاورز ندارد ولی در کنار آن پیاز به 3برابر قیمت فروخته شده است. در تمام جاهایی که هندوانه کاشته می‌شود پیاز و سیب‌زمینی هم کاشته می شوند؛ بنابراین باید توازن را بر اساس تولید و مصرف برقرار کنیم تا شاهد کاهش و یا افزایش بیش از حد قیمت برخی از اقلام نباشیم.

وی در پایان به آموزش کشاورزان اشاره کرد و گفت : ما باید به کشاورزان آموزش دهیم و آنها را از شرایط مطلع کنیم، بطوری‌که کمبودهای سال جاری را در سال بعد با کاشت آن محصول جبران کنند و یا اگر محصولی در سال جاری گران بود همگی اقدام به کاشت آن محصول در سال بعد نکنند و این مسائل را مسئولین محترم باید برنامه‌ریزی کرده و آگاهی‌های لازم را به بخش کشاورزی بدهند. داشتن «صدای کشاورز» در گذشته بسیار موثر بود؛ امید است دوباره راه‌اندازی شود تا از آن طریق آموزش‌های لازم به بخش کاشت و برداشت کشاورزان داده شود.

نسترن نعمتی/ خبرنگار جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها