وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه با المیادین:

ایران آماده همکاری با عربستان است

وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با شبکه المیادین تاکید کرد توافق هسته‌ای استوار باقی خواهد ماند و سود آمریکا نیز در حفظ برجام است.
کد خبر: ۱۰۷۰۴۳۷
ایران آماده همکاری با عربستان است

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران، محمدجواد ظریف در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی المیادین گفت: در آغاز عید قربان را به مسلمانان تبریک می‌گویم و امیدوارم که عید قربان نماد وحدت امت اسلامی باشد، امتی که بیش از همیشه به این وحدت نیاز دارد. همچنین تمایل دارم به ملت سوریه به خاطر موفقیت‌های ارزشمندی که به دست آورده اند و جانفشانی‌هایی که انجام داده اند تبریک بگویم؛ بویژه موفقیت آن‌ها را در شکستن محاصره دیرالزور تبریک می‌گویم. این پیروزی، پیروزی مهمی در برابر نیرو‌های افراط‌گرا بوده است، شایسته است که نیرو‌های افراط‌گرا جایی در منطقه ما و جهان ما نداشته باشند.

وی افزود: ما همیشه دست همکاری خود را به سوی همه همسایگان مان دراز کرده ایم. اگر به گذشته باز گردیم و بخواهیم در گذشته زندگی کنیم من مطمئن هستم که ایران گلایه‌های بسیاری از همسایگان عرب خود دارد، ما مورد حمله یکی از همسایگان عرب خود قرار گرفتیم و دیگران نیز از این حمله حمایت کردند. علاوه بر این علیه ایران از سلاح شیمیایی استفاده شد؛ اما هیچ یک از کشور‌های همسایه ما به این مسئله اعتراض نکرد. اما ما معتقدیم که امنیت را از منطقه‌ای امن و باثبات می‌توان دریافت کرد. ایران تنها به فکر امنیت و ثبات منطقه خلیج فارس نیست، ایران به فکر ثبات تمامی کشور‌های منطقه و کشور‌های همسایه است.

وزیر خارجه کشورمان افزود: به یاد آورید در جنگی که صدام علیه ایران به راه انداخت ایران در آن زمان از ثبات و امنیت سخن می‌گفت و این اندیشه همچنان زنده است. ما می‌خواهیم در محیطی شکل گرفته از همکاری و هماهنگی با همسایگان زندگی کنیم.

افراط گرایی از هیچ کشوری چشم‌پوشی نمی‌کند

ظریف در ادامه گفت: معضل افراط‌ گرایی همه را به چالش کشیده است. این چالش منحصر به یک منطقه خاص یا یک کشور خاص نیست، امروز سوریه، عراق و یمن بیش از دیگر جا‌ها دچار افراط گرایی هستند، اما من مطمئنم که افراط گرایی از هیچ کشوری چشم نمی‌پوشد، افراط‌گرایی، سعودی و دیگر کشور‌های خلیج فارس و جهان عرب را مستثنا نکرده است، افراط‌گرا‌ها دشمن همه ما هستند و ما چالش‌های مشترکی داریم و در مبارزه با دشمنان گرد هم می‌آییم بنابراین باید با همدیگر همکاری کنیم. من به همسایگان مان در منطقه می‌گویم امنیت را باید از داخل کشور به دست آورد نه اینکه از بیرون آن را کسب کرد. ایران شریکی مهم برای کشور‌های منطقه است و آمادگی دارد که با همه همسایگان خود برای تحقق امنیت و ثبات و همچنین برای تحقق توسعه و پیشرفت اقتصادی همکاری کند.

مجری المیادین از ظریف پرسید گفته می‌شود پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران پرچم حمایت از مسلمانان را به پرچم حمایت از شیعیان تبدیل کرد، پاسخ شما به این سخن چیست؟

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ گفت: شما کافی است به واقعیت‌هایی که در عرصه میدانی رخ داده است بنگرید. ایران هزینه سنگینی برای حمایت از فلسطین پرداخت کرده است؟ آیا در فلسطین شیعه وجود دارد. ما همچنین از دولت افغانستان در نبرد با طالبان حمایت کرده‌ایم، آیا ملت افغانستان شیعه هستند؟ علاوه بر این ما در هنگامی که دولت ترکیه با کودتا مواجه شد ما به حمایت از این دولت برخاستیم؛ آیا دولت ترکیه یک دولت شیعی مذهب است؟ همچنین ما به خاطر قطر در جریان محاصره‌ای که علیه این کشور صورت گرفت برخاستیم، البته ما در مشکلاتی که میان همسایگان ما رخ می‌دهد، مداخله نمی‌کنیم، اما اطمینان داریم که هیچ ملتی نباید با چنین اختناقی مواجه شود، آیا دولت قطر یک دولت شیعی مذهب است؟ ما در جریان حمله صدام به کویت نیز از کویتی‌ها حمایت کردیم، آیا کویتی‌ها یک دولت شیعه دارند؟ ما در هنگامی که داعش می‌خواست به سمت اربیل پیشرفت کند از کرد‌ها حمایت کردیم، آیا ما در آن موقع داشتیم از شیعیان حمایت می‌کردیم؟ ما همچنین زمانی که صدام علیه کرد‌ها از سلاح شیمیایی استفاده کرد به حمایت از کرد‌ها برخاستیم آیا ما داشتیم از شیعیان حمایت می‌کردیم؟ بنابراین بهتر است که ما مسائل را با هم قاطی نکنیم.

وی افزود: واقعیت این است که ایران گزینه‌های صحیحی در منطقه در پیش گرفته است. ما اقدام به حمایت از ملت‌های منطقه کرده‌ایم و معتقدیم که وحدت اسلامی یکی از مهم‌ترین اصول انقلاب اسلامی ایران است. ما همچنان به خاطر ترویج مسئله وحدت اسلامی و حمایت از حقوق بشر، هزینه سنگینی می‌پردازیم، ما برای خدمت به همه آن‌هایی که از حقوق اساسی شان محروم شده اند هزینه هنگفتی می‌پردازیم، ما از فلسطینی‌ها سخن می‌گوییم از ملت یمن حرف می‌زنیم که روزانه مورد بمباران قرار می‌گیرند یا از مسلمانان میانمار حمایت می‌کنیم.

ظریف درباره خشونت ارتش میانمار علیه مسلمانان این کشور گفت: هم اکنون جامعه بین‌المللی به صورت جدی خواهان پیگیری وضع مسلمانان روهینگیا است که به سمت پاکسازی نژادی سوق داده می‌شوند. امیدوارم سران جهان اسلام و سران جامعه بین‌الملل با همدیگر بتوانند برای این افراد کاری بکنند. ما طی هفته‌های گذشته نشست‌هایی برگزار کرده ایم و دیدار‌هایی داشته‌ایم.

آماده همکاری با تمامی کشور‌های اسلامی هستیم

علی هاشم، مجری المیادین، از وزیر خارجه ایران پرسید، آیا امکان دارد که شما در این زمینه با عربستان همکاری کنید؟

ظریف در پاسخ گفت: ما در این باره آماده همکاری با تمامی کشور‌های اسلامی هستیم. ما در همه مسائلی که برای جهان اسلام اهمیت دارد، برای همکاری با کشور‌های اسلامی آمادگی داریم. عربستان یک کشور اسلامی مهم محسوب می‌شود بنابراین ما آمادگی داریم برای رسیدگی به مسئله مسلمانان روهینگیا با عربستان سعودی همکاری کنیم، همچنین در کنار این مسئله، آماده ایم با عربستان درباره دیگر پرونده‌های منطقه همچون پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه، توقف سرکوبگری‌ها در بحرین و خاتمه دادن به نبرد غیرعقلانی و پرهزینه علیه یمن همکاری کنیم.

او گفت: معتقدم که عربستان هیچ دستاوردی در یمن نداشته است و دیگر کشور‌ها همچون امارات که در جنگ با یمن با سعودی همراهی کرده اند نیز هیچ بهره‌ای از این حملات هوایی غیرعقلانی که علیه ملت بی پناه یمن انجام می‌دهند، نبرده‌اند. در نتیجه بسیار مهم است که همه ما گرد هم آمده تا راه حلی برای پایان دادن به این فاجعه‌ها که جهان اسلام را در نوردیده است، بیابیم، ما شاهد این فجایع در میانمار هستیم یا در منطقه‌مان در سوریه شاهد چنین چیزی هستیم، و مسلماً ما برای حل این مسائل آماده همکاری با دیگر کشور‌ها هستیم.

مجری المیادین پرسید آیا میان ایران و عربستان زمینه مشترکی برای گفتگو وجود دارد؟

وزیر خارجه ایران در پاسخ گفت: ما همیشه برای گفتگو آمادگی داشته ایم، اما این مسئله در مورد همسایگان ما صدق نمی‌کند. در صورتی که هرگونه تحولی رخ دهد ایران از آن استقبال می‌کند. ما همیشه اعتقاد داشته‌ایم که حج نباید سیاسی شود. ما از اینکه می‌بینیم که موسوم حج امسال بدون بروز مشکلات به پایان خود نزدیک می‌شود، بسیار خوشبختیم.

ظریف تاکید کرد: برای ایران و رهبر معظم ایران، فلسطین همیشه مهم‌ترین مسئله محسوب می‌شده است. معتقدم فلسطین قضیه‌ای است که کشور‌های اسلامی می‌توانند به خاطر آن گرد هم آیند. معتقدم که هیچکس نباید تمرکز خود را بر روی مسئله فلسطین از دست بدهد.

وی درباره مصافحه‌ای که با عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی، در حاشیه اجلاس سازمان همکاری اسلامی در استانبول داشت؛ گفت: ما گروه کوچکی در این نشستی که در استانبول برگزار شد بودیم و با هدف ابراز حمایت از مقاومت فلسطین در برابر سرکوبگری صهیونیست‌ها که در مسجد الاقصی رخ می‌داد گرد آمده بودیم و این فرصتی بود که ما وحدت جهان و امت اسلامی را به نمایش بگذاریم. پروتکل‌های دیپلماتیک ما را بر آن می‌دارد که به شیوه‌ای متمدنانه برخورد کنیم. همچنان که پیشتر نیز گفتم چنانچه عربستان حاضر باشد چرخشی از خود نشان دهد، ایران نیز این آمادگی را دارد. باید از هرگونه تلاشی برای نشان دادن اوضاع منطقه به صورت بحرانی دوری جست و به جای آن باید از همکاری سخن گفت. ما به بحران‌های بیشتر در منطقه نیاز نداریم بلکه به تفاهم، گفتگو و همکاری نیاز داریم و معتقدم همگان از این امور بهره می‌برند.

مجری المیادین پرسید اگر بخواهیم به روابط ایران و عربستان نمره‌ای از یک تا ده بدهیم شما چه نمره‌ای می‌دهید؟

وزیر امور خارجه ایران گفت: روابط ایران و عربستان خیلی خوب نیست، من علاقه‌ای به نمره دادن ندارم، اما امیدوارم که روابطمان بهبود پیدا کند.

وی درباره جنگ در سوریه گفت: تصور می‌کنم که ملت و مقاومت در سوریه در نبرد با افراط‌گرایی پیروز می‌شوند، همه ما باید هم اکنون بر روی راه حل‌های سیاسی متمرکز شویم تا به منافع و خواسته‌های ملت سوریه پاسخ مثبت دهیم. طبیعتاً ما معتقدیم که هیچ بحران و درگیری‌ای در این منطقه از طریق نظامی حل و فصل نمی‌شود.‌ای بسا در هر درگیری‌ای یک عامل نظامی وجود داشته باشد، اما راه حل نظامی ندارد. تصور می‌کنم سناریوی حل و فصل نظامی بحران، مسئله را به طور کامل حل و فصل نمی‌کند، با این حل ما داریم به ر‌هایی از شر داعش به عنوان یک بازیگر اصلی نزدیک می‌شویم.

ایران جلودار نبرد با داعش است

ظریف افزود: با توجه به اینکه داعش در کشور‌های سوریه، لبنان و عراق شکست خورده و رو به نابودی است ما نیازمند آن هستیم که این فرصت را برای ایجاد توافقی ملی و منطقه‌ای میان همه این کشور‌ها غنیمت بشماریم. به ملت، دولت و مقاومت لبنان به خاطر حس انسان دوستانه‌ای که از خود نشان دادند و به زنان و کودکان اجازه دادند که از منطقه درگیری خارج شوند تبریک می‌گوییم، هیچ دلیلی برای هدف قرار دادن زنان و کودکان وجود ندارد چرا که ما با داعش می‌جنگیم و نه با زنان و کودکان. ایران جلودار نبرد با داعش است، اما به دنبال جنگ با زنان و کودکان نیست، از این رو برای این مسئله باید به دولت، ملت لبنان و حزب الله تبریک گفت: چرا که بخش نظامی و بخش انسانی ماجرا را تفکیک کرده اند.

وی افزود: ما نباید به ملت سوریه دیکته کنیم که چه کاری باید انجام دهد. ما باید گفتگو و مذاکره میان ملت سوریه را تسهیل کنیم تا حرکتی رو به جلو داشته باشند. ایران آماده است تا نقش خود را در این زمینه ایفا کند، ایران تاکنون نیز نقش مهمی ایفا کرده است. ما در مقابل افراط‌گرایی ایستاده ایم و به کشور‌های مختلفی در منطقه که برای مبارزه با افراط گرایی تمایل داشته اند، کمک کرده ایم. وقت آن فرا رسیده است که همگی دست به دست هم دهیم و برای برقراری صلح و ثبات در منطقه بکوشیم و گفتگو میان تمامی اقشار جامعه را به راه بیاندازیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: هدف همه کسانی که مدعی هستند به ملت سوریه کمک می‌کنند باید این باشد که در سوریه به راه حلی دست پیدا کنند که مورد رضایت ملت سوریه باشد. ما از همان آغاز هدفمان کمک کردن به ملت سوریه برای مقابله با افراط گرایی و تروریسم و دستیابی به راه حلی سیاسی بود.

ظریف در ادامه این گفتگو خاطرنشان کرد گفت: رابطه با ترکیه برای ما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ترکیه همسایه مهم ماست؛ ما مسائل مشترک بسیاری داریم هرچند که در این میان اختلاف‌هایی در خصوص برخی مسائل از جمله سوریه داریم، با این حال با گفتگو می‌توانیم از این اختلاف‌ها گذر کنیم.

مجری شبکه تلویزیونی المیادین پرسید آیا نشست آستانه (درباره سوریه) تجدید قرارداد ارزروم در قرن نوزدهم میلادی است؟

ظریف در پاسخ گفت: مایل نیستم که دست به اینگونه تشبیه‌های تاریخی بزنم. معتقدم که در جهان معاصر عناصر کافی برای پایان دادن به این مصبیت و کابوس بشری در سوریه وجود دارد.

علی هاشم سوال کرد آیا ترکیه اجازه باقی ماندن بشار اسد در قدرت را می‌دهد؟

وزیر خارجه ایران در پاسخ گفت: این مسئله را باید از ترک‌ها پرسید، اما جامعه بین المللی امروز به این یقین رسیده که واقعیت این است بشار اسد در قدرت حضور دارد و حضور وی در قدرت ترجمان خواست و اراده ملت سوریه است و ما همیشه باید به اراده ملت احترام بگذاریم نه اینکه خواست خود را به ملت دیگر دیکته کنیم.

وی در ادامه اظهاراتش گفت: طبیعتاً ایران و ترکیه با چالش‌های مشترک بسیاری رو به رو هستند و همچنین فرصت‌های مشترکی در پیش رو دارند. تروریسم یکی از چالش‌های مشترکی است که هم ایران و هم ترکیه با آن مواجه هستند.

ظریف در بخشی دیگر از این مصاحبه گفت: استقلال کردستان عراق، خطر عمده‌ای برای برادران کُرد ما محسوب می‌شود، وضع کرد‌های کردستان عراق هم اکنون بهتر از هر زمان دیگری است. معتقدم مصلحت تمامی طرف‌های موجود در منطقه با مذاکره سیاسی تامین می‌شود. ما به یکپارچگی سرزمینی همه کشور‌های منطقه احترام می‌گذاریم. هرگونه تجاوزی به یکپارچگی سرزمینی کشور‌ها نه تنها ثبات منطقه‌ای را مورد تهدید قرار می‌دهد بلکه از دید ما این مسئله تهدیدی اساسی برای همه محسوب می‌شود. من از طرف یک ملت دوست که تمایل دارد در زمان‌های سخت و دشوار به کمک برادران کرد بشتابد سخن می‌گویم. در حمله شیمیایی که در دوران صدام به حلبچه صورت گرفت ما از کرد‌ها حمایت کردیم. هنگامی که داعش داشت به اربیل نزدیک می‌شد ما به حمایت از اقلیم کردستان عراق پرداختیم. ما به عنوان یک ملت دوست معتقدیم که همه‌پرسی استقلال راه خوبی برای کمک به کرد‌ها نیست. معتقدم بهترین راه، گفتگو میان بغداد و دولت اقلیم کردستان عراق است؛ ما این مسئله را ترغیب می‌کنیم و به نظر من این بهترین راه برای تقویت مشارکت، همکاری و همزیستی است و این مسئله در چارچوب حفظ یکپارچگی سرزمینی عراق و همه کشور‌های منطقه انجام می‌شود.

محمد جواد ظریف درباره روابط ایران با مرجعیت شیعه در نجف گفت: تصور می‌کنم مرجعیت نجف نیرویی منحصر به فرد ایجاد کرده است که وحدت در میان همه گروه‌های عراقی را تضمین می‌کند. مرجعیت زمینه مقابله عراق با افراط‌گرایی را فراهم آورده است. علاوه بر این عراق را در سطح جهانی به صورت بازیگری مسئول پدیدار ساخته است و ما از نقش مرجعیت در نجف تقدیر می‌کنیم.

مجری المیادین از ظریف پرسید با توجه به اینکه برجام هم اکنون به نظر می‌رسد متزلزل شده باشد، آیا تصور می‌کنید دستیابی به این توافق شایسته این همه جانفشانی بود؟

وزیر خارجه ایران در پاسخ گفت: ما توافق هسته‌ای را یک توافق چندجانبه می‌دانیم. این توافق تأمین‌کننده همه آن چیز‌هایی که یک طرف خواهان آن بوده، نیست از این رو این توافق همه خواسته‌های ما را بر آورده نکرده است و همچنین همه خواسته‌های آمریکا را نیز بر آورده نکرده است و اگر مسئله طور دیگری بود، نام این توافق را دیگر توافق نمی‌گذاشتند بلکه سند تسلیم نامیده می‌شد، اما در جهان واقعیت، ما اقدام به دادن چنین سند‌هایی نمی‌کنیم بلکه اقدام به دادن امتیاز می‌کنیم. برخی به امتیاز دادن عادت ندارند بلکه عادت کرده اند که خواسته‌های خود را به دیگران دیکته کنند، در نتیجه باید این سوال را مطرح کرد که آن‌ها با سال‌ها دیکته کردن خواسته‌های خود چیزی به دست آورده‌اند. از این رو معتقدم که توافق هسته‌ای با حمایت جامعه بین الملل ثابت و استوار باقی خواهد ماند. تصور می‌کنم که سود آمریکا نیز در حفظ برجام است.

سرنوشت شیوه‌ای که آمریکا در قبال برجام در پیش گرفته، شکست است

علی هاشم گفت: با این حال آمریکا امروز تلاش می‌کند که برجام را به بن بست بکشاند.

ظریف درباره این مطلب گفت: این مسئله‌ای تأسف‌بار است؛ اما آن‌ها بهتر است نگاهی به پشت سر خودشان بیندازند و تاریخ خود را بنگرند، آمریکا ده سال تلاش کرد که خواسته‌های خود را بر ما تحمیل کند و راه حل مورد نظر خود را به ما دیکته کند، اما آن‌ها در این کار شکست خوردند. بنابراین سرنوشت حتمی این شیوه‌ای که آمریکا در پیش گرفته شکست است.

وی افزود: ایران شکایت‌های بسیاری از طرز برخورد آمریکا در منطقه و ایران دارد. ما از آمریکا به خاطر مسائل بسیاری از جمله حمایت این کشور از صهیونیسم، حمایت آن از جنبش‌ها افراط‌گرا و تروریست‌ها و حمایت از صدام در جریان حمله به ایران شکایت داریم.

مجری المیادین پرسید آیا می‌شود توافق هسته‌ای بدون آمریکا به کار خود ادامه دهد؟

ظریف گفت: این مسئله غیرممکن نیست با این حال ما چنین مسئله‌ای را ترجیح نمی‌دهیم. ما می‌خواهیم کار خود را بر اساس توافقی که به آن دست پیدا کرده‌ایم، ادامه دهیم؛ با این حال تمامی گزینه‌ها همچنان در پیش روی ما باقی است. این گزینه‌ها محدود به چند گزینه معین نمی‌شود بلکه ما احتمال‌های زیادی را مد نظر داریم از جمله بازگشت به مرحله پیشین. اگر آمریکا با نقض برجام، این توافق را برای این به صورت توافقی غیرقابل پذیرش در آورد و دستاورد‌هایی را که ایران بر اساس این توافق به صورت قانونی به دست آورده از دست ایران بیرون بکشد، امکان اینکه ما به مرحله قبلی خود باز گردیم وجود دارد.

وی افزود: ما گزینه‌های دیگری غیر از خروج از برجام هم داریم. هر وقت زمان آن فرا برسد ما گزینه‌های خود را مشخص می‌کنیم، اما در زمان کنونی با وجود آنکه آمریکا به هیچ وجه نسبت به این توافق خوب عمل نکرده است و پایبند به روح این توافق نبوده است ما به پایبندی خود به این توافق ادامه می‌دهیم. افزایش فعالیت‌های اقتصادی، اهتمام بسیاری از شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران و مشارکت در عملیات توسعه ایران، همه برای این است که ایران به لحاظ امنیت و ثبات برای سرمایه‌گذاری‌های دارای سود دهی بالا جای بسیار مناسبی محسوب می‌شود، در نتیجه تا زمانی که اوضاع به همین صورت باشد، ایران برای دستیابی به منافع مطلوب از توافق هسته‌ای تلاش می‌کند، هرچند که آمریکا در این زمینه قابل اعتماد نیست.

وزیر خارجه ایران درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی گفت: اگر به رفتار آمریکا طی چند ساله گذشته نگاه کنیم، می‌بینیم که هیچ کس تمایلی ندارد در خصوص این موضوع با آمریکا به گفتگو بنشیند، زیرا هیچ کس از آمریکا انتظار ندارد که به آنچه تعهد می‌کند، پاینبد باشد. با این حال ایران با گزینه سلاح هسته‌ای، گسترش تسلیحات هسته‌ای و آزمایش تسلیحات هسته‌ای مخالف است و آن‌ها را رد می‌کند. ما معتقدیم از آنجا که ایران معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای را امضا کرده است و همچنین به عنوان کشوری که همیشه برای جهان عاری از تسلیحات هسته‌ای کوشیده است، همه ما نیاز به آن داریم که با کمک یکدیگر مطمئن شویم که تمامی تسلیحات هسته‌ای از بین رفته است و هیچ کس اقدام به آزمایش موشک‌های هسته‌ای بیشتری نمی‌کند و یا تعداد بیشتری از آن‌ها را به دست نمی‌آورد. در این منطقه، ما نیازمند آن هستیم که تمرکزمان بر روی منطقه خاورمیانه‌ای عاری از تسلیحات کشتار جمعی باشد و زرادخانه اتمی را نابود کنیم.

وی اضافه کرد: ما باید به منطقه‌ای عاری از تسلیحات کشتار جمعی دست پیدا کنیم و تنها مانعی که بر سر راه تحقق این مسئله است اسرائیل است. در نتیجه اگر آمریکا در این باره جدیت دارد، باید ابتدا، بر این منطقه تمرکز کند. ما امیدواریم با نابودی تسلیحات هسته‌ای و ممنوعیت هرگونه آزمایش هسته‌ای، سراسر جهان از تهدید‌های هسته‌ای خلاصی یابد. همچنین برای از بین بردن تهدید‌های هسته‌ای باید مشکلات و درگیری‌هایی که در منطقه شبه‌کره وجود دارد، به شکل مسالمت‌آمیز رفع شود نه اینکه از طریق تهدید و ارعاب در صدد حل مشکلات شبه کره بر آیند.

ظریف در پاسخ به این پرسش که رژیم صهیونیستی همیشه به جهان درباره خطر ایران و برنامه هسته‌ای ایران هشدار می‌دهد، شما چگونه با اسرائیل مقابله می‌کنید؟ گفت: این اظهارات اسرائیل سرپوش گذاشتن بر روی واقعیت هاست. اسرائیل تنها طرفی است که در منطقه غرب آسیا از تسلیحات هسته‌ای برخوردار است، آنگونه که گفته می‌شود اسرائیل دویست کلاهک هسته‌ای دارد و این تهدیدی برای همه منطقه است. همچنین این اظهارات سرپوشی برای نقض حقوق فلسطینیان از سوی اسرائیل است. آن‌ها با همین فرافکنی‌ها به همسایگان خود تجاوز می‌کنند و لبنان و سوریه و اردن و غزه را بمباران می‌کنند و سال‌های سال است که آن‌ها طی هفت دهه گذشته به این اقدام‌های غیرانسانی دست زده اند و همچنان مجازاتی علیه آن‌ها اعمال نمی‌شود. اسرائیل باید این جنایت‌های خود را پنهان سازد. در سطح جهان عرب و جهان اسلام ما باید درک کنیم که تمامی این داستان‌سرایی‌ها و بحران ساختگی، تلاشی از سوی اسرائیل برای پنهان داشتن ماهیت خصمانه رژیمی است که دست به نقض بسیاری از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد زده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها