جشنواره در هر صنف و هنر و فعالیتی ازجمله تولیدات رادیویی، تلویزیونی، خبری، موسیقی و پژوهشی مراکز صداوسیما، سه رکن مهم دارد که هر کدام کارکردها و اثرات خاص خود را دارند: اول، رقابت سالم که انگیزه فعالیت را تقویت می‌کند. دوم، معرفی سطح تراز فعالیت که نمایشگر مصادیقی از سطح توقعات سازمان از تولیدات رسانه‌ای استان‌هاست و سوم، تقویت انسجام و هم‌افزایی در گروه همکاران که امروزه بیش از هر زمان دیگر نیاز به آن احساس می‌شود.
کد خبر: ۱۰۷۰۰۰۳
ارج نهادن به کار رسانه‌ای جهادی در مراکز

گردهمایی اهالی صدا و سیما در هر حوزه فرصت بسیار مناسبی برای تعامل و تعاطی افکار و دیدگاه‌های متفاوت است و قدر مسلم با مدیریت این فضا می‌توان انسجام درونی و همبستگی همکاران مراکز صداوسیما را تقویت کرد. در واقع جشنواره تولیدات مراکز، آوردگاه آثار رادیویی و تلویزیونی است که در طول یک یا دو سال در معرض داوری قرار می‌گیرند و آثار برتر نه صرفا تشویق برنامه‌سازان موفق (که آن هم یک هدف مهم است)، بلکه سطحی از تراز برنامه‌های موردنظر سازمان در موضوعات و قالب‌های متفاوت است.

شبکه‌های استانی نسبت به شبکه‌های سراسری برای جامعه مخاطب محدودتری تعریف شده‌اند و برنامه‌های هر شبکه استانی در گام اول برای مخاطبان همان شبکه تولید می‌شوند و رنگ از رسوم محلی مخاطبان خود می‌گیرند. در مراکزی که از ظرفیت زبان بومی نیز برخوردارند، تغییر زبان در عین ایجاد بستر و ظرفیتی جدید برای تولیدات مراکز، بایسته‌های محلی بودن را نیز بر روند تولید تحمیل می‌کند و برنامه‌های شبکه‌های استانی در نسبت‌شان با تولیدات شبکه‌های سراسری واجد لهجه، گویش و گاهی زبانی متفاوت از شبکه‌های سراسری می‌شوند. طبیعی است که در ارزیابی تولیدات هر مرکز استان، باید مختصات اقلیمی و مردم‌شناختی آن مرکز را لحاظ کرد و برنامه‌های شبکه‌های استانی را نه در نسبت‌شان با شبکه‌های پایتخت که در نسبت‌شان با همدیگر سنجید.

برنامه‌های شبکه‌های استانی در ارزیابی رسانه ملی همانند طیف‌های رنگارنگ نور سفیدند که رنگ از زادبوم گرفته‌اند و در کنار هم طیفی واحد را می‌سازند و جدا از هم هرکدام طعم، لهجه، گویش، زبان و رنگ خود را دارند. ارزیابی این شبکه‌ها در جشنواره‌ها‌ی سراسری مجالی است برای انتقال تجربیات و ارج نهادن به کار رسانه‌ای جهادی در مراکز.

نکته دیگر، توجه به مولفه‌های بومی مراکز است؛ یعنی برنامه‌ای را که به زبان ترکی و با گویش تبریزی برای مخاطب استان آذربایجان شرقی تولید شده است، نمی‌شود بدون توجه به محتوا و فقط از نظر فرم یا حتی روایت به تماشا و داوری نشست. بنابراین شایسته و بایسته است که در حوزه محتوا هم ظرافت‌های موجود در تولیدات با حضور داوران و کارشناسان مجرب و آشنا به مولفه‌های حوزه زبان و گویش بومی کشف شود.

سیدمحسن لطیفی

مدیرکل صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها