این روزها بسیاری از تبلیغات تلویزیونی و ماهواره‌ای به محصولات پوست و مو اختصاص دارد؛ بویژه محصولات رشد مو که حسابی هم پرطرفدارند بنابراین طبیعی است که بازار شایعات هم در این بین حسابی داغ باشد.
کد خبر: ۱۰۶۹۱۶۰
باورهای درست و غلط درباره رشد موها

این هفته به مهم‌ترین باورهای درست و غلط درباره رشد موها می‌پردازیم.

ریزش مو در موهای چرب بیشتر است

در تمام پوست بدن غدد چربی وجود دارد. این غدد وظیفه ترشح چربی پوست را به عهده دارند. چربی باعث انعطاف ‏پذیری و مقاومت بیشتر موها در مقابل آسیب‌های محیطی می‌شود.

ترشح این چربی بعد از بلوغ بیشتر و بتدریج با افزایش سن (بعد از 40 سالگی) کاهش می‌یابد. چرب بودن پوست سر برای اغلب مردم ناخوشایند است. وقتی مو چرب می‌شود به کف سر می‌چسبد و کثیف به نظر می‌رسد.

در بعضی افراد چربی زیاد پوست سر و ریزش‌مو ممکن است همزمان وجود داشته باشد و به همین دلیل تصور کنند چربی زیاد باعث ریزش‌موهایشان شده است در حالی که این‌طور نیست. چربی زیاد مو باعث ریزش‌مو نمی‌شود، هر چند آزاردهنده است.

برای حل این مشکل باید از شامپوهای مخصوص موهای چرب استفاده کرد. این شامپوها قدرت پاک‌کنندگی زیادی دارند و می‌توانند چربی اضافی را تمیز کنن

هرچند حجم بالایی از محصولات فقط جنبه تبلیغاتی دارند، اما به کمک متخصصان پوست و مو می‌توان از محلول‌ها و شامپوهایی استفاده کرد که البته در طولانی‌مدت جلوی ریزش مو را می‌گیرند و به رویش موهای جدید منجر می‌شوند و ماینوکسیدیل یکی از شاخص‌ترین آنهاست.

برای پرپشت‌ شدن ابروها هم می‌توان از ماینوکسیدیل استفاده کرد.گاهی ابروها به دلایل مختلف می‌ریزد یا کم‌پشت می‌شود. بعد از ریزش ابروها، رشد دوباره آنها معمولا هشت تا ده هفته طول می‌کشد، ولی قبل از هر درمانی باید مطمئن شد ریزش ابروها به دلیل بیماری‌ نیست. اگر ابروها بشدت بریزد، حتما باید برای بررسی علت ریزش به پزشک مراجعه کرد.

بعد از معاینه ممکن است آزمایش‌هایی برای بررسی کارکرد تیروئید یا بررسی کم‏خونی یا میزان آهن‌خون لازم باشد. اگر بیمار به بیماری عمومی یا مزمن دیگری مبتلا نباشد، می‌توان روزی دو بار چند قطره از محلول ماینوکسیدیل 2 درصد روی ابروها استفاده کرد. این درمان را حداقل باید دو تا سه ماه ادامه داد.

برخلاف تصور عموم، استفاده موضعی از روغن بادام، دنبلان، میوه‌ نارگیل و مغزهای خوراکی مانند گردو، فندق و زرده تخم‏مرغ و زدن آنها روی ابروها هیچ‌ اثری در رشد یا پرپشتی آنها ندارد.

موهای سر بیش از حد معمول رشد نمی‌کند

میزان رشد مو یا بلندی و طول هر تار مو به عوامل مختلفی مانند سابقه فامیلی و ژنتیک فرد بستگی دارد. البته شست‌وشوی منظم، تغذیه مناسب، استفاده نکردن از رنگ مو، سشوار یا اتوی مو، شانه کردن با شانه چوبی، گیس کردن موها به دسته‏ های نسبتا قطور، پرهیز از کشش مو بخصوص در قسمت جلویی و هنگام بستن مو، مصرف بعضی مکمل‏ها، ویتامین‏ها و... نیز در رشد موها و پیشگیری از آسیب‌دیدن آنها موثرند. نکته دیگر این‌که رشد موها معمولا در فصول بهار و تابستان بیشتر از سایر فصل‌هاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها