زمانی که شما به مسافرت می روید، تنها سوغاتی که هرگز مایل نیستید با خود به شهرتان بیاورید، بیماری است. در این جا از زبان یک پرستار بهداشت مسافرتی، راه های مراقبت از سلامتی در سفر را به شما می آموزیم.
کد خبر: ۱۰۶۸۸۱۷
چگونه در طول سفر بیمار نشویم؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تبیان، اگر شما از روش طبخ غذاهای مصرفی و مواد موجود در آن بی اطلاع باشید، و یا آگاهی لازم درباره رویارویی با مشکلات بیماری زا را در طی سفر نداشته باشید، ابتلا به بیماری در سفر راحت تر انجام می گیرد.

خوشبختانه راه های زیادی برای جلوگیری از مسمومیت های غذایی و آبی و همچنین ابتلا به بیماری ها در طی سفر وجود دارد. در این جا از زبان یک پرستار بهداشت و درمان مسافرتی، راه های مراقبت در سفر را به شما می آموزیم.

به سمت غذاهای گرم بروید

بسته به جایی که از آن بازدید می کنید، غذا ممکن است به همان اندازه از نظر بهداشتی تنظیم شده باشد. بنابراین بهتر است به مکانی که برای تهیه غذا و نوشیدنی مراجعه می کنید توجه داشته باشید و از نوشیدن و خوردن در محل های مشکوک (از نظر بهداشت) جدا اجتناب نمایید. از مصرف میوه های خام، سبزیجات، گوشت و تخم مرغ خام یا نوشیدنی های خانگی خودداری کرده، همچنینبهتر است فکر خوردن شیر و محصولات لبنی غیرپاستوریزه مانند پنیر نرم و ماست را از سرتان بیرون کنید.

البته غذاهای گرم هم می توانند مسئله دار باشند. توصیه می شود از مصرف غذاهای گرم بوفه ها و غذاهای پخته شده ای که دوبار گرم شده اند و یا ساعت ها در جایی باقی مانده اند، پرهیز نمایید.

شعاری جهانی وجود دارد با این مضمون که «آن را بجوشان، پوستش را جدا کن و یا فراموشش کن» به این معنا که بهتر از از غذاهای گرم بخار پز شده استفاده شود و یا اگر از موادی مثل میوه ها استفاده می کنید، حتما پوستش را جدا کنید و در صورتیکه به بهداشتی بودن آن شک داشتید آن را دور بیاندازید.

گاهی ممکن است برای مثال، کاهویی که گمان می کنید ساندویچ تان را خوشمزه تر می کند، شما را مسموم کرده و از سفر بازبدارد، پس حواستان را کاملا جمع کنید.

نیز توصیه می کنیم از خرید خوراکی هایی که در خیابان ها توسط دستفروش ها به فروش می رسد، اجتناب نمایید.

حشرات را دور نگه دارید

چکمه های سبک، لباس پیاده روی، و تجهیزات کمپینگ نه تنها برای سفر در فضای باز ضروریهستند. بلکه، اگر شما به هر منطقه ای که مبتلا به اشکالات بیماری است، مسافرت کنید، یک دافع حشرات خوب محسوب می شوند.

ساس ها، کنه ها و برخی مگس ها می توانند بیماری هایی را که ممکن است با یک واکسن یا دارو قابل درمان نباشند، گسترش دهند. از آنجا که پیشگیری همیشه بهترین دارو است، می توان با استفاده از یک ماده دافع حشرات که 30-40 درصد DEET(یک ماده شیمیایی است که بطور مؤثری حشرات را دور نگه می دارد)، از ابتلا به بیماری جلوگیری کرد.

پیکاریدین یکی دیگر از مواد دافع حشرات قوی است، همچنین محصولاتی هستند که حاوی روغن اوکالیپتوس لیمومی باشند.

علاوه بر این ها بهتر است کلاه، کفش پیاده روی، لباس، تجهیزات ماهیگیری و ... به طور معمول بعد از استفاده تا سه بار شستشو شوند.

با استفاده از هر دو ماده دافع حشرات پوست (به یاد داشته باشید حشرات می توانند پوست هر منطقه حفاظت نشده را گاز بگیرند) و اسپری لباس قبل از بیمار شدن، می توانید به خوبی در برابر حشرات درامان بمانید. همچنین باید بسته به جایی که به آن سفر می کنید، واکسینه شوید.

پوشیدن لباس هایی با آستین بلند و رنگ روشن که حشرات خاصی را دفع می کند می کنند را جدی بگیرید. در هنگام رفتن به بستر خواب، از مواد بهداشتی و آرایشی مانند عطرها، دئودرانت ها و ژل های مو استفاده نکنید. بهتر است جایی بخوابید که سیستم تهویه هوای مناسبی دارد. هرگز در فضای باز مانند بانوج نخوابید.

بهداشت مناسب را تمرین کنید

قبل از اینکه غذا بخورید یا دست ها را در دهان خود بگذارید، دست ها را به طور کامل بشویید. خوب است برای این کار از ژل ضدعفونی کننده دست با حداقل 60 درصد الکل استفاده کنید.

همچنین با یک کیت کمک های اولیه سفر کنید. هر گونه بریدگی و خراش جدید بر روی پوست راالتیام دهیدو در این زمان از دوش های حمام استفاده نکنید، زیرا باکتری ها می توانند به راحتی وارد جریان خون شما شوند.

مراقب بیماری های مربوط به مکان های مرتفع باشید

نظرات راجع به راه های جلوگیری از این قبیل بیماری ها متفاوت است، اما اغلب توصیه می شود مسافران این مناطق از داروهای تجویزی جلوگیری کننده مانند «دیاموکس» استفاده کنند.

برای مثال بسیار دیده شده که افرادی که به نقاط مرتفعی از دنیا مانند نپال، تانزانیا، پرو، تبت و ...سفر می کنند، دچار بیماری های مربوط به ارتفاعات شده اند. اگر به این نقاط سفر می کنید، حتما به یک راهنمای توریستی بومی احتیاج خواهید داشت.

مراقب آنچه که می نوشید باشید

در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، تامین آب مصرفی سالم دشوار است، زیرا آب های محلی می تواند منبع باکتری ها و انگل های مضر باشد که سبب اسهال مسافرتی می شود. بنابراین، بهتر است اگر از هتل تان خارج شده اید، از نوشیدن آب های بین راهی و یخ ها، خودداری کنید. حتی برای شستن دهان و دندان هم از آب سالم غافل نشوید.

بلعیدن حتی یک مقدار کمی از آب آلوده، می تواند باعث بیماری هایی مانند هپاتیت، تب تیفوئید و بیماری های گوارشی شود. به همین دلیل برای مسواک زدن هم باید از آب بطری خود استفاده کنید. شما باید در مورد قهوه و چای نیز مراقبت کنید. مگر اینکه کاملا مطمئن شوید که آن را با آب کاملا جوشانده شده تهیه کرده اند.

متاسفانه گاهی بطری های آب نیز قابل اعتماد نیستند، در برخی نقاط دنیا، مردم محلی این بطری ها را با آب شیر پر کرده و به مسافران تحت نام آب معدنی بهداشتی ارائه می کنند. پس بهتر است از هر نوع بطری کاملا مهر و موم شده و یا گازدار استفاده کنید. خوب است قبل از سر کشیدن بطری، اطراف آن را نیز تمیز کنید، زیرا ممکن است در یخ غیربهداشتی نگهداری شده باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها