آزادسازی منطقه استراتژیک عرسال از سوی ارتش لبنان و حزب‌الله همراه با یک سلسله چالش‌هایی بود که سیدحسن نصرالله دبیر کل این جنبش بخشی از این چالش‌ها را بازگو کرد.
کد خبر: ۱۰۶۸۵۵۸
اهمیت پیروزی میدانی حزب‌الله در لبنان

سیدحسن نصرالله در سخنان اخیر خود چند محور مهم در جریان حرکت ارتش و حزب‌الله لبنان برای آزادسازی ارتفاعات عرسال را مورد توجه قرار داد.

نخست کارشکنی جریان‌های سیاسی موجود در لبنان از جمله جریان 14 مارس به رهبری سعد الحریری برای جلوگیری از انجام عملیات مشترک ارتش و حزب‌الله در ارتفاعات عرسال بود. قبل از آغاز عملیات آزادسازی عرسال، جریان 14 مارس تلاش کرد وانمود کند این عملیات ممکن است به ساکنان سنی مذهب ارتفاعات عرسال که تحت تسلط داعش و جبهه النصره قرار داشت آسیب وارد کند.

این در حالی بود که داعش پس از تصرف بخش‌های شرقی ارتفاعات عرسال دست به کشتار اهل سنت این منطقه زد و هزاران نفر را به گروگان گرفت.

در واقع جریان 14 مارس قصد داشت از دو گروهک تروریستی داعش وجبهه النصره به عنوان اهرم فشار و برگ برنده علیه محور مقاومت استفاده کند.

از سوی دیگر تسلط داعش و جبهه النصره بر ارتفاعات عرسال موجب شد رفت و آمد نیروهای حزب‌الله از لبنان به سوریه برای مقابله با گروهک‌های تروریستی با مشکل مواجه شود. در طول سه سال اخیر یعنی از سال 2014 که داعش و جبهه النصره بر این ارتفاعات مسلط شده‌اند، همکاری تنگاتنگی بین رژیم صهیونیستی و این دو گروهک تروریستی به وجود آمد. جبهه النصره تحرکات نیروهای حزب‌الله را به سمت سوریه به اتاق عملیات ارتش اسرائیل گزارش می‌داد و هواپیماهای رژیم صهیونیستی ستون نظامی حزب‌الله را مورد حمله قرار می‌داد.

موضوع دیگری که دبیرکل حزب‌الله به آن اشاره کرد، دخالت مستقیم آمریکا برای جلوگیری از همکاری ارتش لبنان و حزب‌الله برای آزادسازی ارتفاعات عرسال بود.

در جریان سفر اخیر سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان به واشنگتن، دونالد ترامپ بصراحت از سعدالحریری خواست مانع عملیات مشترک ارتش و حزب‌الله در عرسال شود.

رئیس‌جمهور آمریکا صریحا اعلام کرد اگر ارتش لبنان در کنار حزب‌الله علیه داعش و جبهه النصره وارد عمل شود، آمریکا کمک‌های نظامی خود را به لبنان قطع خواهد کرد.

اما حزب‌الله در جریان گفت‌وگو با میشل عون، رئیس‌جمهور و سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان بر مواضع خود درخصوص ضرورت مشارکت ارتش در عملیات آزادسازی عرسال پافشاری کرد. هدف حزب‌الله این بود که از هرگونه اتهام‌زنی‌های احتمالی در زمینه انتقام‌گیری از ساکنان سنی مذهب عرسال جلوگیری کند.

همین اتفاق برای الحشد الشعبی در جریان آزادسازی موصل رخ داد و آمریکا بارها از حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق خواسته بود از مشارکت دادن الحشد الشعبی در آزاد سازی موصل جلو گیری کند.

ادعای آمریکا این است که الحشد الشعبی که به یک طیف مذهبی خاصی وابسته است احتمال دارد پس از آزاد سازی موصل از ساکنان سنی مذهب این منطقه انتقام بگیرد.

اما پس از آزادسازی موصل عراق و عرسال لبنان، عکس این موضوع ثابت شد و دو جریان عراقی و لبنانی رفتاری کاملا مسئولانه و توام با احترام نسبت به اهالی موصل و عرسال داشتند. این رفتار انسانی و اسلامی تمام توطئه‌های طراحی شده از سوی آمریکا و عوامل داخلی این کشور در عراق و لبنان را خنثی کرد.

موضوع دیگری که سیدحسن نصرالله به آن اشاره کرد همکاری تنگاتنگ ارتش‌های لبنان و سوریه با حزب‌الله در جریان آزادسازی عرسال لبنان والقلمون سوریه بود.

اگرچه بشار اسد و فرماندهان نیروهای مسلح این کشور اولویت خاصی برای آزاد‌سازی القلمون قائل نبودند، اما استدلال منطقی سیدحسن نصرالله موجب شد تا بشار اسد با انجام عملیات آزادسازی عرسال والقلمون موافقت کند. در جریان این عملیات با آشکار شدن آثار شکست در میان نیروهای داعش این گروهک تروریستی خواستار بر قراری آتش‌بس شد، اما حزب‌الله پذیرش آتش‌بس را منوط به تحقق یک سلسله شرایطی دانست.

از جمله این شرایط تبادل اسرا و مشخص شدن اجساد شهدای لبنانی و ایرانی است که سرانجام داعش با این پیش شرط حزب‌الله موافقت کرد و در نهایت موضوع انتقال پیکر مطهر شهید محسن حججی عملیاتی شد.

لذا حزب‌الله در جریان آزادسازی عرسال در سه مقوله سیاسی، نظامی و رسانه‌ای بر دشمنان داخلی وخارجی خود پیروز شد و اهمیت این پیروزی میدانی جدید کمتر از پیروزی حزب‌الله در جنگ 33 روزه علیه رژیم صهیونیستی نیست.

حسن هانی‌زاده

کارشناس مسائل غرب آسیا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها