اختلاف و بحران و بن بست در زندگی مشترک و بحث محیط زیست و قاچاق چوب، دو معضل اجتماعی و سوژه دو فیلم جدیدی است که بتازگی اکران خود را در سینماهای کشور آغاز کرده است. بجز نفس پرداخت به این دو آسیب و معضل جامعه بویژه در چند سال اخیر که می‌تواند وجهی هشدارگونه داشته باشد، نوع قصه و روایت و ساختار فیلم و حضور بازیگرانی چهره در این دو اثر، کنجکاوی‌هایی برای تماشا و پیگیری ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۱۰۶۸۱۵۳
آسیب‌های اجتماعی سوژه‌های پررنگ سینمایی

به گزارش جام‌جم، سینما بجز کارکرد سرگرمی و توجه به آن وجه رویاگون و خیال‌انگیز، در بخش و جایگاه دیگری وظیفه و رسالت اجتماعی هم دارد و می‌تواند به بخش‌های مختلف اجتماع سرک بکشد و معضلات و مشکلات آن را در قالب قصه‌هایی جذاب و سرگرم‌کننده که به ماهیت سینما و آن وجه سرگرم‌کنندگی هم نزدیک باشد، به تصویر بکشد. این خوانش سینمایی از معضلات، اگر در ساختاری درست باشد، می‌تواند نتایج تاثیرگذاری برای حل آنها در جامعه ایجاد کند یا دست کم، به مثابه طرح صورت مساله و زنگ اخطار برای مسئولان ذی‌ربط باشد. دو فیلم «تابستان داغ» و «ماه در جنگل» که بتازگی اکران خود را در سینماهای کشور آغاز کرده‌ است، هرکدام در فضای خاصی دارای این ویژگی و دغدغه‌های اجتماعی است. اولی را فیلمسازی فیلم اولی ساخته و دومی را کارگردانی باسابقه که نشان می‌دهد هر سینماگر متعهدی در هر مقطع سنی و با هر سلیقه و دیدگاهی می‌تواند واکنشی خلاق و هنرمندانه به موضوعات و مشکلات اجتماع نشان دهد.

تابستان داغ؛ بحران خانوادگی

تابستان داغ در جشنواره سال گذشته فیلم فجر، رکورد بیشترین نامزدی دریافت جایزه را در 13 بخش زد، اما درنهایت و در روز داوری، به دریافت دو سیمرغ بلورین بخش‌های بهترین فیلمبرداری (هومن بهمنش) و بهترین تدوین (سهراب خسروی) بسنده کرد.

این فیلم که اولین ساخته سینمایی ابراهیم ایرج زاد است و فیلمبرداری آن اواخر تیر ماه سال گذشته با یاد زنده یاد عباس کیارستمی آغاز شد، روایتگر یک قصه ملتهب اجتماعی است و داستان دو زوج از دو طبقه جامعه را به تصویر می‌کشد که زندگی آنها در جایی به هم گره می‌خورد. اختلافاتی که میان این زوج‌ها وجود دارد، درنهایت منجر به بحران و بن‌بستی می‌شود که قصه را به نقطه عطف می‌رساند. کلید قصه فیلم از آنجا می‌خورد که زنی به نام نسرین، چون نمی‌خواهد به خاطر دختر شش ساله اش طلاق بگیرد، همراه فرزندش از خانه فرار می‌کند تا دور از چشم همسرش کار و زندگی کند، اما این تصمیم عواقب خطرناکی در پی دارد.

پریناز ایزدیار، علی مصفا، صابر ابر، مینا ساداتی، یسنا میرطهماسب و مانیا علیجانی از بازیگران فیلم تابستان داغ هستند. باید دید تابستان داغ می‌تواند یخ سینما را آب کند و تماشاگران زیادی را به سینما بکشاند یا نه.

ماه در جنگل؛ ایستادگی برای بقای محیط‌زیست

معضل قاچاق چوب و تخریب جنگل و محیط زیست از مهم‌ترین مشکلات همه جای دنیا از جمله کشور ماست که متاسفانه در سال‌های اخیر رشدی فزاینده داشته و با وجود مقابله و مبارزه با این پدیده مخرب و تهدیدکننده بستر حیات به وسیله مسئولان و دست‌اندرکاران مرتبط، همچنان سوداگرانی بی اعتنا به قانون و مجازات‌های بازدارنده دراین خصوص، فعالیتی مستمر دارند. در طول سال‌های مختلف شاهد درگذشت عزیزان جنگلبانی بوده‌ایم که جان خود را بر سر مقابله با قاچاقچیان و حفاظت از جنگل‌ها و محیط‌زیست از دست داده‌اند یا دچار آسیب‌های جسمی و روحی جدی در این زمینه شده‌اند.

سینما هم هرازگاهی این موضوع و معضل اجتماعی و محیط زیستی را در فیلم‌ها به تصویر کشیده است. مهم‌ترین کارگردانی که این دغدغه را در برخی آثار خود دنبال کرده، خسرو معصومی است که فیلم‌هایی چون رسم عاشق‌کشی و جایی در دوردست را در این ارتباط در کارنامه دارد. از سال‌های دورتر هم فیلمی به‌نام «جنگلبان» ساخته منوچهر حقانی پرست را در این زمینه به یاد می‌آوریم که محصول سال 1366 است و زنده‌یاد فیروز بهجت‌محمدی و بازیگران دیگری چون هادی مرزبان، آزیتا لاچینی و علی رامز در آن بازی می‌کردند.

«ماه در جنگل» فیلمی که بتازگی اکران خود را در سینماهای کشور آغاز کرده هم به این موضوع و معضل مهم می‌پردازد و قصه یک جنگلبان قدیمی به‌نام آقامحرم را روایت می‌کند که به وسیله قاچاقچیان چوب بشدت مجروح و راهی بیمارستان می‌شود. این ماجرا ناخواسته پای یحیی، پسر آقامحرم را هم به داستان باز می‌کند. این درحالی است که او میل و علاقه‌ای به ادامه راه پدر ندارد، اما به دلیل مراقبت و پرستاری پدرش ناگزیر باید جلوی قاچاقچیان و سوداگران جنگل و محیط‌زیست بایستد.

در «ماه در جنگل» بازیگرانی چون لادن مستوفی، آزیتا حاجیان، کیانوش گرامی، فربد فرهنگ، مهسا طهماسبی، کیوان زند و مهتاج نجومی بازی می‌کنند.

کارگردان این فیلم سیامک شایقی، فیلمساز قدیمی سینماست که او را با فیلم‌هایی چون جهیزیه‌ای برای رباب، رنو تهران 29، راه و بیراه، در کمال خونسردی، مادرم گیسو و باغ فردوس 5 بعد از ظهر به‌یاد می‌آوریم.

علی رستگار - سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها