یک دانش‌آموز ایتالیایی توانسته است با استفاده از قطعات پرینتر جوهرافشان قدیمی خود، چاپگری سه‎بعدی بسازد که مصرف انرژی کمتری نسبت به سایر نمونه‎ها دارد.
کد خبر: ۱۰۶۷۹۸۵
ساخت پرینتر سه بعدی از نمونه‎ی جوهرافشان قدیمی فقط با ۱۰ یورو + عکس

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از زومیت، چاپگرهای جوهرافشان، گزینه‎ای ارزان‌قیمت برای مصارف خانگی و کاربران عادی محسوب می‎شوند. اما این محصولات می‎توانند بسیار حساس باشند و پس از چند سال استفاده دیگر قادر به انجام وظیفه خود همانند روز اول نخواهند بود. اما یک دانش‌آموز ایتالیایی سعی کرده است نشان بدهد که تنها با ۱۰ یورو می‎توان از چاپگرهای جوهرافشان قدیمی برای ساخت چاپگر سه‎ بعدی جدید کاربردی استفاده کرد.

این دانش‌آموز ۱۸ ساله که در دبیرستان کوپرنیک شهر اودین ایتالیا تحصیل می‎کند، از قطعات چاپگر جوهرافشان خود که سه سال قبل خریداری کرده بود برای ساخت نمونه سه‌بعدی استفاده کرده است. البته تمامی قطعات دستگاه قدیمی قابل استفاده نبود و وی مجبور به خرید چند قطعه جدید از جمله اکسترودر، میکروچیپ ATmega328، یک موتور محرک و ترانزیستور با ولتاژ بالا شد.

وی به کمک چاپگر سه‌بعدی معمولی، محفظه‎ای برای نگهداری بخش اکسترودر طراحی کرده است. برای بخش پایینی چاپگر نیز از پوشش پلاستیکی اسکنر به همراه مقوای مورد استفاده در بسته‌بندی محصولات آمازون استفاده شده؛ زیرا چسبندگی مناسبی برای نمونه‎های چاپ‌شده فراهم می‎کند. سایر بخش‎های نگه‌دارنده بدنه دستگاه از مقوای جعبه بیسکویت ساخته شدند و سازنده آن در نظر دارد بدنه محکم فلزی برای آن طراحی کند؛ زیرا استحکام بدنه اصلی تأثیر زیادی بر کیفیت نمونه‎های چاپ‌شده دارد. در آخر نیز فرم‌ور مخصوصی به کمک منابع متن‌باز برای استفاده از چاپگر توسعه داده شده است.

نمونه‎ نهایی چاپ‌شده توسط این دستگاه نمی‎تواند با سایر چاپگرهای سه‌بعدی رقابت کند؛ اما توانسته است روی دو محور، رزولوشن ۳۳ میکرون به ارمغان آورد. فرم‌ور جدیدی که برای این چاپگر در نظر گرفته شده است، می‎تواند مشکلات مربوط به لرزش فیلامنت (ماده‌ی مصرفی پرینتر سه‌بعدی) را جبران کند و امکان مشخص کردن دمای فیلامنت نیز به کمک آن وجود دارد.

این پروژه نشان می‎دهد که با صرف هزینه بسیار اندک، می‎توان صاحب یک چاپگر سه‌بعدی خانگی شد و در سوی دیگر امکان استفاده دوباره از قطعات چاپگرهای جوهرافشان قدیمی وجود دارد. هم‎چنین بر خلاف نمونه‎های آماده، این دستگاه از برق متناوب استفاده می‎کند و در نتیجه مصرف انرژی بسیار کمتری خواهد داشت. سازنده چاپگر، نحوه ساخت این محصول را در وب‌سایت خود شرح داده و فرم‌ور آن را نیز منتشر کرده که از این لینک قابل دانلود است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها