گزارش کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره روند اجرای برجام

مشکلات بانکی ادامه دارد / امکان دریافت وجوه حاصل از فروش نفت

یک کارشناس در گفت‌وگو با جام جم آنلاین ؛

زمان وصول چک‌های برجام فرا رسیده/ طرح عدم کفایت ترامپ جدیست

دیپلمات دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بحث عدم کفایت رییس جمهور آمریکا بسیار جدی است و اراده مردم وی را برکنار خواهد کرد، گفت: ترامپ با جنجال آفرینی در برجام تلاش دارد ایران را کانون بحران جهان معرفی کند اما با توجه به تضاد جامه مدنی ایالات متحده و نیز چند جانبه بودن توافق هسته‌ای این اتفاق رخ نخواهد داد.
کد خبر: ۱۰۶۵۷۱۲
زمان وصول چک‌های برجام فرا رسیده/ طرح عدم کفایت ترامپ جدیست

علیرضا رجایی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین پیرامون جنجال آفرینی‌های دولت ترامپ درباره برجام و آینده سیاسی پیش روی وی، اظهار کرد: برجام جزو اسنادی است که حتی همه کاندیداهای ریاست جمهوری کشورمان در دوره انتخابات بر ضرورت پایبندی به آن تاکید داشتند و از طرفی این توافق را می توان بالاترین دستاورد برای کل منطقه ارزیابی نمود.

وی با زیر سئوال بردن مواضع خصمانه مقامات کاخ سفید در روند اجرای برجام، افزود: برجام ماحصل توان دیپلماسی سیاسی و دفاعی کشور بوده و با مدیریت خاص همه مسئولان نظام محقق شده است، اما در این میان ترامپ تلاش دارد پیش از آنکه مجبور باشد امتیازی به ایران بدهد ما را وادار به امتیازدهی کند که بطور قطع توفیقی در این راه نصیب وی نمی‌شود.

دیپلمات ارشد کشورمان در حوزه دیپلماسی عمومی تصریح کرد: شرایط کنونی نشان می دهد دولت دوازدهم باید همه بضاعت خود را بکار گرفته تا با توسعه دیپلماسی عمومی که اتفاقا یکی از برنامه‌های مهم وزارت خارجه در دور جدید است، بر وصول چک‌های برجام اهتمام داشه باشد.

رجایی با بیان اینکه دونالد ترامپ تلاش دارد با یک رویه دلال مسلکی برای گزارش سه ماهه کاخ سفید از روند اجرای برجام نوعی خوراک سیاسی تهیه کند، خاطر نشان ساخت: یکی از حقه بازیهای رییس جمهور آمریکا این بود که با گره زدن توان موشکی ایران به برجام ایران را کانون بحران منطقه و جهان معرفی کند که البته در این بین آلمان- انگلیس و فرانسه را تا اندازه‌ای با خود همراه کرد.


وی با نگاهی رفتارشناسانه به نظام سیاسی جهان گفت: هیچ قاعده و ایدئولوژی مشخصی در فکر مستاجر کاخ سفید وجود ندارد و او علاقه دارد هر چیزی را به وجه نقد تبدیل کند. از این رو نباید انتظار داشت سیاست‌های واگرایانه وی در مورد توافق با ایران بین مردم و جامعه مدنی آمریکا مشروعیت داشته باشد و اساسا قاطبه شهروندان این کشور برجام را بعنوان محل منازعه با جهان به شمار نمی‌آورند.

این دیپلمات فعال در عرصه توسعه خواهر شهری بین دول با ارایه راهکاری در خصوص جلوگیری از تضعیف برجام، ابراز داشت: مردم و نه دولت آمریکا پشتوانه صلح در جهان هستند و لذا می توان از ظرفیت مراودات مردم دو کشور ایران و آمریکا در قالب کنسولگری افتخاری و دفاتر خدمات دولت برای ایرانیان مقیم و غیر ایرانیان، تعامل جمعیتی را سر خط دیپلماسی برجام قرار دهیم که در این صورت عملا دولت واشنگتن در کارشکنی توافق هسته‌ای منفعل خواهد شد.

رجایی در ادامه به مشکلات دولت ترامپ در حوزه سیاست داخلی اشاره کرد و افزود: امروز بحث عدم کفایت وی در آمریکا بخاطر افشای نقش مسکو در نتایج انتخابات ریاست جمهوری بسیار داغ بوده و در صورت اثبات، پیش از آنکه رابرت مولر وکیل آمریکایی تحقیقات خود درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را آغاز کند، استعفا خواهد کرد.

سرکنسول ادوار گذشته جمهوری اسلامی ایران در بامیان افغانستان، تضادهای رفتاری در سیاست منطقه‌ای ترامپ را از دیگر عناصر فروپاشی زودهنگام دولت ترامپ دانست و تصریح کرد: وی، برخلاف شعارهایش در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری که خواستار خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان بود، در یک استراتژی جدید اعلام کرد نیروهای آمریکایی در افغانستان خواهند ماند و حتی فرمان اعزام حدود 4000 سرباز دیگر به افغانستان را امضا کرد .

رجایی به مقایسه سیاست ترامپ و اوباما در خصوص توافق هسته‌ای پرداخت و خاطر نشان کرد: گرچه دولت اوباما سیاست نقض برجام را تعقیب می کرد اما باید پذیرفت نفس مذاکره منازعات جهانی بین دولت ها را تا حدود زیادی تعدیل می‌دهد، لیکن ترامپ از بدو روی کارآمدن بجای اجرای تعهدات برجام دست به یاغی‌گری و پرخاشگری می‌زند.

وی در پایان، مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با شش قدرت برتر دنیا را فصلی نوین در عرصه سیاست خارجی خواند و افزود: بهانه گیری آمریکا در نقض برجام با مصادیق واهی حمایت ایران از تروریسم راه به جایی نبرده و کشوری که در دفاع از خود شهید داده و یکی از قربانیان بزرگ تروریسم بوده هیچگاه زیر بار زورگویی ترامپ نخواهد رفت. مضاف براینکه بسیار بعید بنظر می‌رسد عمر دولت وی بلند باشد چرا که آینده حکومت وی توسط مردم و نمایندگان آنها در فروپاشی زودهنگام تعریف شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها