بیست و هشتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی در حالی از امروز به مدت هفت روز آغاز به کار می‌کند که تفاوت‌های متعددی نسبت به نمایشگاه‌های سال‌های پیشین دارد.
کد خبر: ۱۰۶۵۳۷۵
آغاز نمایشگاه ملی صنایع دستی از امروز

به گزارش جام جم، برگزاری نمایشگاه در شهریور ماه ( زمان اوج سفرهای تابستانی و تعطیلی مدارس)،​ افزایش روزهای نمایشگاه از 4 به 7 روز، افزایش ساعات روزانه نمایشگاه و افزایش تعداد غرفه ها به 500 غرفه،​ از جمله تفاوت های نمایشگاه ملی صنایع دستی امسال نسبت به نمایشگاه های سال های قبل است،​که روز گذشته و در نشست خبری آغاز به کار این نمایشگاه توسط مسئولان مربوط به آن اشاره شد.

بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی در این نشست، با بیان اینکه نمایشگاه ملی صنایع دستی،​ مادر همه نمایشگاه های صنایع دستی برگزار شده در طول سال بوده و از اهمیت و حساسیت خاصی برخوردار است،​ گفت: از آنجا که نمایشگاه ها نقش مهمی در فروش و اقتصاد تولیدکنندگان صنایع دستی داشته و بیش از 15 درصد از گردش مالی تولیدکنندگان از طریق نمایشگاه ها به دست می آید،​ سیاست معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، برگزاری نمایشگاه های متعدد صنایع دستی در کنار ایجاد بازارچه ها و فروشگاه های صنایع دستی و کمک به فروش و صادرات کالاهای این بخش است.

نامور مطلق افزود: برگزاری نمایشگاه ها موجب کاهش وابستگی تولیدکنندگان صنایع دستی به دولت، و بازار محور و مردم محور شدن آنها می شود.

وی یادآور شد: در این نمایشگاه هر روز سه رویداد مهم خواهیم داشت و روزهای نمایشگاه هر روز به یک موضوع خاصی نام‌گذاری شده و برنامه‌های متعددی در این نمایشگاه داریم؛ برای مثال، در این نمایشگاه از ماه‌نساء شهسواری، یکی از بانوان پیشکسوت صنایع‌دستی با بیش از 100 سال سن، به‌عنوان ”مادر صنایع‌دستی“ تجلیل می‌شود.

پویا محمودیان، مدیرکل دفتر صادرات معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز با اشاره به شرایط نمایشگاه امسال گفت: نمایشگاه ملی صنایع دستی که هر روز از ساعت 10 صبح تا 6 بعدالظهر برگزار می شود،​ در فضایی با مساحت 5500 مترمربع و چند سالن و 500 غرفه، میزبان تولیدکنندگان 31 استان کشور و همچنین 10 چادر عشایری از 10 استان کشور است.

محمودیان افزود: در این نمایشگاه در فضایی به‌متراژ بالغ بر 200 متر‌مربع میزبان استان‌های محروم هستیم که به‌صورت رایگان در این نمایشگاه حضور دارند. خراسان‌شمالی، خراسان‌جنوبی، کهگیلویه‌وبویر‌احمد، سیستان‌وبلوچستان، کردستان، هرمزگان، کرمان و مناطق مرزنشین آذربایجان‌غربی و در بخشی دیگر نیز هنرمندانی از استان قم در این فضا مهمان ما هستند.

دبیر اجرایی نمایشگاه ملی صنایع دستی، افزایش تعداد روزهای نمایشگاه امسال به 7 روز،​ برگزاری نمایشگاه در شهریور ماه با تقاضای صاحبان صنایع دستی و همزمانی برگزاری نمایشگاه صنایع دستی با نمایشگاه فرش دستباف را از جمله ویژگی های مهم این نمایشگاه برشمرد و گفت: در سال های گذشته نمایشگاه در مدت 4 روز و در خرداد برگزار می شد که همواره با گلایه تولیدکنندگان بخاطر نبود فرصت و موقعیت زمانی مناسب برای فروش همراه بود،​ که امسال با تلاش و رایزنی هایی که صورت گرفت اولا بر تعداد روزها و ساعات نمایشگاه افزوده شد و زمان آن نیز از خرداد ( فصل امتحانات)، به شهریور یعنی زمان پیک مسافرت های داخی تابستانی منتقل شد که این موارد هم فرصت مناسبی را برای فروش بیشتر در اختیار تولیدکنندگان می گذارد و هم زمان بیشتری را برای خریداران فراهم می کند.

محمودیان، ویژگی های دیگری را هم برای نمایشگاه امسال برشمرد،​ از جمله؛ پرداخت تخفیف 50 درصدی اجاره غرفه به برگزیدگان نمایشگاه بیست و هفتم، ​تخصیص 37 غرفه با 20 درصد تخفیف به تولیدکنندگان با بسته بندی های برتر،​ امکان حضور رایگان برای برخی روستاهای صنایع دستی، ارائه مکانی برای تولیدکنندگان حصیر، تخصیص فضایی ویژه برای تبریز 2018 و شهر جهانی یزد و همچنین تشکیل کمیته ویژه نظارت بر قیمت ها به منظور جلب رضایت خریداران و مصرف کنندگان.

بخش ویژه؛ خانه ایرانی

مدیرکل دفتر صادرات معاونت صنایع دستی کشور با اشاره به نامگذاری تمام روزهای نمایشگاه بر اساس اتفاقات خاص برنامه ریزی شده، بخش بسیار ویژه نمایشگاه را " خانه ایرانی" عنوان و تصریح کرد: این خانه برای اولین بار طراحی و تلاش شده در چیدمان صفر تا صد آن از صنایع و کالاهای دستی استفاده شود با هدف جلب نظر زوج های جوان در شرف ازدواج و همچنین مالکان هتل ها و اقامتگاه های مسافرتی برای چینش و طراحی دکور و وسایل منزل و اقامتگاه خود با محوریت صنایع دستی، که در این "خانه ایرانی" آثاری از هنرمندان پرویز تناولی،​ احصایی و کلانتری نیز به نمایش گذاشته شده است.

محمودیان همچنین یادآور شد که در نمایشگاه امسال تلاش زیادی شد تا بهترین غرفه های نمایشگاه بین المللی تهران با مناسب ترین قیمت اجاره و به تولیدکنندگان واگذار شود،​ ضمن اینکه هزینه زیادی هم برای تبلیغات صرف شد و همه اینها با سه هدف حمایت از هنرمندان، فروش حداکثری صنایع دستی و جذب مخاطب و مشتری حداکثری صورت گرفت.

آموزش صنایع‌دستی برای کودکان

علی حاجی‌شیزری، مدیرکل توسعه و ترویج معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در این نشست خبری با توجه به اهمیت آموزش صنایع‌دستی به کودکان گفت: غرفه‌ای با موضوع کودک در این نمایشگاه راه‌اندازی شده که در این غرفه هفت رشته گلیم‌بافی، چاپ‌دستی، معرق، خاتم‌سازی، سفالگری، حصیربافی و نقاشی پشت‌شیشه به کودکان آموزش داده می‌شود.

حاجی شیزری افزود: همچنین با همکاری کانون پرورش‌فکری کودکان و نوجوانان، اسباب‌بازی‌های صنایع‌دستی ساخت کودکان در این نمایشگاه نمایش داده می‌شود و آثار برگزیدگان جشنواره دانش‌آموزی نیز در این نمایشگاه به‌نمایش درمی‌آید.

وی با اشاره به راه اندازی کلینیک خلاقیت و طراحی صنایع‌دستی در این نمایشگاه برای علاقه‌مندان کارگاه‌های مشاوره‌ای با حضور استادان برجسته، از ایجاد میز مشاوره نشان ملی در این نمایشگاه خبر داد و گفت: هنرمندانی که قصد مشارکت در چهاردهمین مسابقه نشان ملی را دارند، که در آبان‌ماه برگزار می‌شود، می‌توانند مشاوره‌های لازم را در حاشیه برگزاری این نمایشگاه کسب کنند.

مدیرکل توسعه و ترویج معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، رونمایی از کتاب قلم‌زنی را یکی دیگر از برنامه‌های جانبی بیست‌و‌هشتمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی عنوان کرد.

جلوگیری از ورود کالاهای فاقد هویت ایرانی

فریدون میرزالو، مدیرکل حمایت از تولید معاونت صنایع نیز با اشاره به طرح بزرگ اشتغال در 75 روستای کشور که از چند ماه پیش اجرایی شده است، گفت: تولیدکنندگانی از این 75 روستا به طور رایگان در 25 غرفه نمایشگاه حضور خواهند داشت و تولیدات روستاهای خود را به فروش خواهند گذاشت.

به گفته میرزالو، تشکیل گروه های نظارت ویژه برای جلوگیری از ورود محصولات و کالاهای غیرایرانی به نمایشگاه و استقرار افرادی برای آموزش برخی از صنایع دستی به مشتاقان در نمایشگاه، از جمله فعالیت هایی است که در نمایشگاه امسال شاهد انجام آنها خواهیم بود.

وی یادآور شد: با هدف رونق و توسعه بسته‌بندی صنایع‌دستی، واحدهای تولیدی با بسته‌بندی برتر با تخفیف ویژه در این نمایشگاه حضور می‌یابند.

بیست‌و‌هشتمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی، 1 تا 7 شهریور 96 با حضور هنرمندان 31 استان کشور در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.


فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها