تاریخ، یکی از موضوعات مورد علاقه کتاب‌سازان در ایران است؛ حالا می‌خواهد تاریخ ادبیات باشد، تاریخ خودرو یا تاریخ موسیقی. به عبارت بهتر، چون بستری از زمان سپری شده و بر حوزه‌های مختلف روزگاری رفته، می‌توان سیر تاریخی آن را در پی گرفت و نقل کرد، اما در این میان، ماجرای اثری پژوهشی و تحقیق‌محور با اثری که صرفا به ساختن کتابی با اطلاعاتی صرفا تاریخی و موجود بپردازد، فرق دارد.
کد خبر: ۱۰۶۵۰۶۸
ستایش تحقیق در «چهره‌های موسیقی ایران معاصر»

بخصوص پس از عصر اینترنت و سلطه داده‌های ویکی‌پدیایی بر هر اطلاعات دیگری، نیازی به وجود کتاب‌هایی که چنین اطلاعات دم دستی را یکجا جمع کرده باشد، مدت‌هاست احساس نمی‌شود، اما اگر محقق، تاریخ و تحلیل را با هم در پیش بگیرد و بتواند تاریخی تحلیلی از یک رویداد یا یک حوزه به دست دهد، این کتاب، اثری پژوهشی است و باید گرامی‌اش دانست.

یکی از کتاب‌هایی که اخیرا در حوزه تاریخ موسیقی منتشر شده و در نگاه نخست به عنوان آن، شائبه کتاب‌سازی را به ذهن متبادر می‌کند، «چهره‌های موسیقی ایران معاصر» است. عنوان به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد مولف صرفا به ذکر زندگینامه و مختصری از فعالیت‌های چهره‌های موسیقی در ایران پرداخته است، اما این فقط در نگاه اول به دست می‌آید. با مطالعه کتاب متوجه خواهید شد که هوشنگ اتحاد، پژوهشگر این کتاب پا را فراتر از نقل‌های تاریخی گذاشته و به تحلیل فعالیت‌ها و راهبردهایی که این چهره‌ها نشان داده‌اند، همت کرده است. در هر بخش، برآیند فعالیت‌های هر فرد به عنوان دستاوردهای او بررسی شده و همین سبب شده است شما علاوه بر این‌که با چهره‌های موسیقی ایران معاصر آشنایی نسبی پیدا می‌کنید، به تاثیر آنان بر سیر تاریخی تحول موسیقی در ایران نیز پی ببرید.

«چهره‌های موسیقی ایران معاصر» آن طور که ناشرش وعده داده قرار است تا چند جلد دیگر و در واقع طی مجموعه‌ای چندجلدی منتشر شود. فعلا جلد اول این کتاب از سوی انتشارات «فرهنگ نشر نو» به بازار کتاب آمده است. اتحاد، در این اثر به بررسی سبک آثار و احوال آنان پرداخته و کوشیده است این انفصال فرهنگی و جدایی جوانان را از میراث فرهنگی خود برطرف کرده و قدمی در جهت قدرشناسی و ارج نهادن به هنر والا و جاودان آنان برداشته باشد. ترتیب شخصیت‌های متن براساس تاریخ تولد آنهاست. آقا علی‌اکبر فراهانی سرسلسله خاندان موسیقی و ردیف موسیقی ایران در محدوده یک‌و‌نیم‌‌قرن اخیر مبنا قرار گرفته و شخصیت‌هایی که پس از او در نظر گرفته شده‌اند به نحوی در پیشرفت موسیقی ایران تاثیرگذار بوده‌اند: موسیقیدان، موسیقی‌شناس، نوازنده، خواننده، ترانه‌سرا، سازنده ساز، کارشناس موسیقی، رهبر ارکستر و... همگی مد نظر اتحاد در این کتاب بوده‌اند.

سید کریم محمدی

فعال فرهنگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها