اگر به انبوه خودروهایی که در سطح شهر در حال تردد هستند نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم گروهی از خودروها که در گذشته چندان مطرح نبودند، به چشم نمی‌آمدند و شاید اصلا با نام رده و تیپ آنها نیز آشنا نبودیم، اکنون با قدرت هرچه بیشتر، تعداد انبوهشان را به رخمان می‌کشند.
کد خبر: ۱۰۶۴۸۳۱
پرطرفدارترین کراس‌اورهای بازار

اقبال عمومی این روزهای مردم نسبت به کراس‌اورها در بازار علت‌های متنوعی دارد و کارشناسان در این باب دلایل مختلفی را برشمرده‌اند. نکته کلیدی اینجاست که این گروه از خودروها شامل خودروهای چندان لوکس و گران قیمت بازار نیستند و خودروسازان با زیرکی خاصی که رمز بقا در بازار رقابتی است، محصولات میان‌رده قیمتی خود را به نیمه‌شاسی‌بلندها یا همان کراس‌اورهایی اختصاص داده‌اند که امید بیشتری به فروششان میان مصرف‌کنندگان ایرانی دارند.

هیوندای، تویوتا، رنو، لیفان، چری، کیا، هوندا و... از معروف‌ترین‌های این بازار هستند. در ادامه با تعدادی از محصولات کراس‌اور آنها که بیشترین محبوبیت را در بازار داخلی به دست آورده‌اند، آشنا می‌شویم.

کیا اسپورتیج، قدیمی و پرطرفدار

این خودرو آن قدر خوش‌اقبال بود که از قدیمی‌های بازار کراس‌اور در ایران باشد. اسپورتیج از سه نسل پیش حضور خود را آغاز کرد و در طول این مدت هر بار با تغییرات موفق نسبت به گذشته محبوبیت بیشتری به دست آورد. بخصوص در نمونه آخر خود که تقریبا با تمام نسل‌های گذشته تفاوت داشت و البته نمی‌توان از این نکته غافل شد که همه این تغییرات در راستای به روز شدن زبان طراحی شرکت کیاموتورز و همگام با آن بوده است. اسپورتیج 2017 با محدوده قیمتی 175 تا 180 میلیون تومان بدون شک از پرمخاطب‌ترین کراس‌اورهای شهری در جهان به شمار می‌رود و با هموطن خود یعنی توسان 2017 به صورت سنتی در رقابت است. اسپورتیج که در قلب خود یک موتور چهار سیلندر 4/2 لیتری 16 سوپاپ دارد، با داشتن قدرتی در حدود 181 اسب بخار به تجهیزات رفاهی بسیار زیادی مجهز و در زمینه آزمایش‌های ایمنی نیز هر پنج ستاره یورو.ان.کمپ را به دست آورده است.

رنو داستر، جادار و اقتصادی

این کراس‌اور اروپایی با حضور خود در بازار داخل خیلی زود توانست جای مناسبی میان خریداران و علاقه مندان برای خود دست و پا کند. بخصوص اگر به این نکته توجه داشته باشیم که یکی از نیازهای خانواده‌های ایرانی داشتن فضای زیاد در قسمت بار خودروست، داستر نسبت به سایر رقبای همرده خود، یک سر و گردن بالاتر قرار خواهد گرفت. داستر در اصل محصول شرکت داچیای رومانی است و این شرکت نیز به تولید خودروهای اقتصادی و ارزان‌قیمت در سطح جهان شهرت دارد. اگر شما هم تصمیم دارید مالک یکی از این خودروها باشید و علاقه مند به سفر در جاده‌های کوهستانی هستید، توصیه می‌کنم از خرید داستر با گیربکس اتوماتیک تک‌محور خودداری کنید؛ زیرا این مدل توانایی مناسبی برای این‌گونه مسیرها ندارد. برای این منظور داستر دو دیفرانسیل نیز طراحی و ساخته شده که در رده خودروهای آفرودی زیر 250 میلیون تومان بهترین گزینه است.

داستر پس از رونمایی در سال 1390/ 2011 تاکنون تغییرات زیادی را تجربه کرده که مهم‌ترین آنها در بخش فنی این خودرو رخ داده است. داستر 2017 به یک موتور 0/2 لیتری چهار سیلندر مجهز است که می‌تواند 135 اسب بخار قدرت داشته باشد. این خودرو با محدوده قیمتی 115 تا 120 میلیون تومان امکانات رفاهی قابل قبولی داشته و نسبت به نسل‌های قبل از خود در زمینه امکانات رفاهی به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. نمونه ابتدایی آن نیز در زمینه ایمنی چندان موفق نبود و فقط سه ستاره یورو.ان.کپ را داشت؛ اما در نسخه جدید توانست چهار ستاره شود.

چری تیگو 5، دست‌پرورده طراحان نامدار

یکی از محصولات شرکت چری است که در طراحی آن سه نفر از طراحان نامدار به نام‌های کلاوس بادن‌هاوس، جیمز برین هوپ و هاکان ساراکوقلو شرکت داشته‌اند. هرچقدر طراحی نمای بیرونی این خودرو حال و هوای اروپایی و مدرن دارد، در فضای کابین نیز این حس بخوبی قابل درک است. سرنشینان در داخل تیگو 5 و در مورد طراحی داشبورد و ادوات کنترل‌کننده داخل آن اختلاف چندانی را با هیوندای سانتافه احساس نمی‌کنند. این خودرو به یک موتور چهار سیلندر 0/2 لیتری مجهز است که می‌تواند 139 اسب بخار قدرت را تامین کند. همچنین تیگو5 به یک گیربکس CVT پنج سرعته تیپ‌ترونیک مجهز است. این خودرو که در حال حاضر قیمتی حدود 105 تا 110 میلیون تومان دارد به‌آسانی می‌تواند قضاوت و پیشداوری‌های ما را در مورد خودروهای چینی به چالش بکشد.

هیوندای توسان، قدرتمند و پرفروش

توسان 2017 یا IX35 یکی از جدیدترین تولیدات شرکت کره‌ای هیوندای به شمار می‌رود که در طول حیات خود پیشرفت‌های چشمگیری در بخش بهینه‌سازی شاسی و همچنین طراحی کلی خودرو داشته و این تغییرات سبب شده این کراس‌اور بیشتر از قبل مورد استقبال مردم قرار بگیرد تا جایی که در فهرست ده خودرویی قرار گرفته که بیشترین جست وجو در اینترنت را به خود اختصاص داده و در بسیاری از کشورها، عنوان پرفروش‌ترین خودرو را از آن خود کرده است. نسل‌های ابتدایی این خودرو با این که از طراحی چندان جذابی برخوردار نبود، اما با گذشت حدود سه سال از زمان معرفی اکنون با موتورهای متفاوتی از 6/1 لیتر با خروجی 175 اسب بخار گرفته تا 4/2 لیتر و 172 اسب بخار قدرت از یک طرف و طراحی مدرن و به‌روز تاثیر بسزایی در جذب مخاطب داشته است. این خودرو که در حال حاضر با قیمتی حدود 200 تا 205میلیون تومان در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است، به علت شباهت زیاد با هیوندای سانتافه که خود خودرویی پرطرفدار و محبوب محسوب می‌شود، گزینه مناسب و جذابی به شمار می‌رود.

دانگ فنگ اچ30 کراس، محصول همکاری ایران‌خودرو و چینی‌ها

یکی از محصولاتی که به خاطر مونتاژکننده مشهور آن در ایران توانست حضور موفقی میان سایر همرده‌هایش به دست بیاورد اچ30 کراس (Cross H30) است. این خودرو متعلق به شرکت دانگ‌فنگ، از معتبرترین شرکت‌های خودروساز چینی است که توانسته با شرکت‌های خودروساز معتبر جهانی همچون پژو ـ سیتروئن، هیوندای و نیسان همکاری کند. اچ30 کراس نسخه نهایی شده سیتروئن الیزه و بر پایه همان پلتفرم قدیمی طراحی شده و هرچند به موتور مشهور و مدرن TU5 مجهز است، اما نمی‌توان از قدیمی و کهنگی در ظاهر این خودرو براحتی گذشت. موتور این خودرو که با پژو 206 تیپ‌های 5 و 6 و همچنین رانا مشترک است، دارای حجم موتور 6/1 لیتری و توان 105 اسب بخار است و نقطه قوت آن در بهره بردن از گیربکس اتوماتیک چهارسرعته‌ای است که زحمت طراحی و ساخت آن را شرکت معتبر AISIN ژاپن کشیده است. این خودرو که جزو کراس‌اورهای ارزان‌قیمت بازار ایران است، قیمتی حدود 48 تا 50 میلیون تومان دارد.

چانگان سی‌اس35، نتیجه همکاری سایپا و چینی‌ها

بعد از حضور نه چندان موفق برلیانس V5، سایپا این خودرو را در سایت کاشان خود به تولید انبوه رساند و برخلاف نمونه ذکر شده قبلی توانست موفقیت خوبی به دست بیاورد. علت موفقیت این مدل را هم باید در همکاری طولانی‌مدت خودروساز چینی با شرکت‌های معتبری همچون سوزوکی، مزدا و فورد جست وجو کرد. طراحی بدنه و استفاده از خطوط در این خودرو همانند سایر تولیدات کشور چین بوده و شاید چندان با سلیقه و استانداردهای بین‌المللی سازگار نباشد، اما طراحی اجزای داخلی، داشبورد، غربیلک فرمان و استفاده از تریم کروم برای برخی اجزای داشبورد و رودری‌ها بسیار زیبا و دلنشین است. سی‌اس35 (CS35) نیز به یک موتور چهار سیلندر 6/1 لیتری مجهز است که می‌تواند 125 اسب بخار قدرت تولید کند. همچنین این خودرو که در حال حاضر در بازار داخلی قیمتی حدود میلیون 68 تا 70 میلیون تومان دارد با گیربکس‌های پنج سرعته دستی یا چهار سرعته خودکار در دسترس علاقه‌مندان است.

محمدرضا نجفی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها