بعد از گذشت بیشتر از 70 سال بقایای مخروبه یک رزمناو آمریکایی که نقشی کلیدی در پایان دادن به جنگ جهانی دوم داشت پیدا شد.
کد خبر: ۱۰۶۴۷۸۵
نفرین بمب اتم برای کشتی آمریکایی

به گزارش جام جم آنلاین از سیناپرس، رزمناو یواس‌اس ایندیاناپولیس تنها چند روز بعد از تحویل اجزاء ساخت بمب اتمی که بر هیروشیما فروافتاد، با دو اژدر یک رزمناو ژاپنی آسیب دیده و غرق شد. اما محل غرق شدن آن تا به امروز یک راز باقی مانده بود.

تیمی از محققان به رهبری یکی از بنیان‌گذاران مایکروسافت «پل آلن» توانستند بقایای این کشتی را در حالی که در کف اقیانوس آرام در عمق 5500 متری قرار گرفته بود پیدا کنند. به این ترتیب جست و جوی بزرگ در محوطه‌ای به بزرگی 1500 کیلومتر مربع به پایان رسید.

به گفته آلن، هدف از این کار تقدیر از نقش مردانی بوده است، که نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ جهانی دوم داشتند و منظور او از این کار تحویل دادن و حمل اجزای بمب اتمی است. در واقع این تقدیر هرچند به بهانه پایان جنگ انجام می‌شود، اما روی دیگراین داستان تقدیر از مردانی است که نقش مهمی در ویرانی و کشتار یک شهر داشتند و سرانجام به نفرین نقششان در استفاده از مرگبارترین اسلحه تاریخ دچار شدند.

این موضوع وقتی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم، بر اساس برخی گزارش‌های موثق بمب اتمی نخست که بر سر هیروشیما ریخته شده باعث تسلیم ژاپن شد و نیازی به حمله اتمی دوم به ناکازاکی نبوده است.

اما ماجرا فقط به تحویل اجزای نخستین بمب اتمی باز نمی‌گردد، بلکه به شیوه غرق شدن تراژیک آن مربوط است که باعث غرق شدن صدها نفر از سربازان شد و بزرگترین فاجعه دریایی تاریخ آمریکا محسوب می‌شود.

در حقیقت ژاپنی‌ها با این کار از این کشتی به دلیل تحویل اورانیوم غنی شده و کشتار یک شهر انتقام خونباری گرفتند.

این رزمناو توسط دو اژدر از زیردریاییI-58 ژاپن هدف قرار گرفت و تنها در عرض 12 دقیقه غرق شد. این اتفاق آنقدر سریع بود که فرصتی برای به آب انداختن قایق‌های نجات و یا حتی فرستادن پیام درخواست کمک نبود. این حمله همچنین سیستم ارتباط کشتی را از کار انداخته بود و به همین دلیل هیچ پیغام کمکی مخابره نشد.

حدود 800 نفر از خدمه کشتی از غرق شدن ناگهانی نجات یافتند، اما با چالش مرگبار دیگری روبرو شدند، آن‌ها روی آب‌های دریای فیلپین سرگردان شدند. از این بین تنها 316 نفر بر اثر عبور تصادفی یک کشتی نجات یافتند و بقیه بر اثر خورشید سوختگی، بی آبی و حمله کوسه جانشان را از دست دادند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها