ضایعات معدنی آذربایجان غربی سالیانه به ارزش 5 هزار میلیارد ریال، بصورت پودر سنگ برای تکمیل زیرساختهای عمرانی جام جهانی فوتبال 2022 قطر به این کشور صادر می شود.
کد خبر: ۱۰۶۴۱۲۹
جام جهانی قطر و سنگ ریزه های آذربایجان غربی! +عکس

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما، آذربایجان غربی با برخورداری از معادن متنوع سنگ های گران قیمت نظیر طلا، باریت، تیتان و سنگ های تزئینی وضعیت مناسبی در بخش معدن دارد و سالیانه بیش از 16 میلیون تن انواع سنگ های معدنی در استان استخراج می شود.

به گفته کارشناسان، 70 درصد تولیدات معادن استان به علت نبود تکنولوژی های نوین به ضایعات تبدیل می شود.

ضایعات مواد معدنی علاوه برداشتن درصدی از ماده معدنی غالب، از مواد ارزشمند دیگری نیز برخوردارند و فرآوری دوباره آن ارزش افزوده بالایی ایجاد می کند.

در این میان واحد فرآوری ضایعات معدنی ارومیه با تکیه بر توانمندیهای داخلی این ظرفیت موجود را به فرصتی بی نظیر برای تولید و صادرات تبدیل کرده است.

مدیر واحد فرآوری ضایعات معدنی ارومیه می گوید: در این واحد تولیدی، ضایعات معادن استان بر اساس جنس و نوع سنگ در 10 اندازه مختلف به پودر سنگ تبدیل و محصول نهایی برای استفاده در صنایع نفت و گاز، چسب و رنگسازی و راه و ساختمان و زیباسازی و مبلمان شهری به بازار عرضه می شود.

قلی نژاد می افزاید: محصولات تولیدی این واحد مشتریان بسیاری در خارج از کشور دارد به نحوی که کشور قطر برای تکمیل زیرساخت های عمرانی رقابت جام جهانی فوتبال 2022، سفارش تولید سالیانه 600 هزار تن انواع پودر سنگ را به این واحد تولیدی داده است.



مدیر واحد فرآوری ضایعات معدنی ارومیه تصریح می کند، بر طبق این قرارداد این میزان تولید سالیانه به ارزش 5 هزار میلیارد ریال با اشتغال زایی برای یک هزار نفر به کشور قطر صادر می شود.

واحد فرآوری و تولید ضایعات معدنی ارومیه از لحاظ گستردگی و میزان تولیدات نخستین واحد فرآوری در خاورمیانه و ششمین واحد در سطح جهان به شمار می رود.

این واحد فرآوری در حال حاضر سالیانه 20 هزار تن محصول به تنوع 80 رقم با ارزش 6 میلیارد ریال تولید می کند.

تولیدات این واحد علاوه بر تامین نیازهای داخلی سالیانه 7 هزار تن به ارزش 550 هزار دلار به خارج از کشور نیز صادر می شود.

وجود بزرگترین معدن طلای خاورمیانه در تکاب و 52 نوع ماده معدنی و معادن سنگ های تزئینی در انواع و کیفیت های عالی با 80 رنگ و تنوع بی نظیر از جمله ظرفیت های آذربایجان غربی است به نحوی که این استان رتبه سوم کشوری از لحاظ تنوع مواد معدنی را داراست.



نیم درصد ذخیره طلای جهان و 10 درصد ذخیره سنگ های تزئینی جهان از جمله ذخایر ارزشمند معادن استان محسوب می شود.

کارشناسان تخمین می زنند ذخایر معدنی استان در حدود 6 میلیارد تن است.

سالیانه 16 میلیون تن انواع سنگ های معدنی در استان استخراج و در این بخش برای 16 هزار نفر فرصت شغلی فراهم می شود.

با توجه به چنین ظرفیت های مناسب، سرمایه گذاری در بخش معدن با رعایت تمام جوانب بهره برداری اصولی و ایجاد واحدهای فرآوری در منطقه امکان تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در آذربایجان غربی را فراهم می سازد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها